لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

تساوی ايران و اردن، ۴ گل برای رونمايی از رضا حقيقی


ديدار دوستانه تيم های ملی فوتبال ايران و اردن با تساوی ۲-۲ به پايان رسيد. در اين بازی که در دبی برگزار شد، اردنی ها با دو گل از ايران پيش افتاده بودند اما دو ضربه سر از علی کريمی و محمد قاضی مانع از شکست ايران شد.

ايران که در چهارمين بازی اش از مرحله گروهی با گل دقيقهa ۹۲ مجتبی جباری از شکست مقابل بحرين گريخته بود، اين بار هم در لحظات آخر با ارسال زيبای حسين ماهينی و ضربه سر مهارنشدنی محمد قاضی، بازی را به تساوی کشاند. آخرين بازی اين دو تيم نيز به پيروزی اردن انجاميده بود.

به اين ترتيب، کارلوس کی روش سرمربی پرتغالی تيم ملی ايران که از فروردين ۱۳۹۰ اين مسئوليت را برعهده گرفته است، رکورد بی شکستی اش در ديدارهای رسمی و غير رسمی اين تيم را تداوم بخشيد.

ايران با انجام اين بازی به استقبال آخرين ديدار از مرحله نخست گروهی رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در منطقه آسيا می رود. اين تيم دهم اسفند – ۲۹ فوريه، در ورزشگاه آزادی ميزبان قطر است.

در اين بازی پس از موقعيت هايی که رضا نوروزی و شلبايه برای دو تيم از دست دادند؛ احمد حائل در دقيقه ۴۰ از آشفتگی ساختار دفاعی تيم ايران استفاده کرد و از روی خط محوطه جريمه با عبور از حسينی و عقيلی، دروازه رحمتی را باز کرد. رحمتی روی اين گل غافلگير شد و واکنشی نشان نداد.

در نيمه دوم نيز به رغم اين که توپ و ميدان در اختيار ايران بود، در دقيقه ۵۴ خطای رحمتی روی عامر ديب باعث شد داور نقطه پنالتی را نشان دهد. عبدالله ديب پشت توپ ايستاد و ضربه را بر خلاف جهت حرکت رحمتی، به گل دوم اردن تبديل کرد.

ايران در اين بازی با ترکيب مهدی رحمتی، هادی عقيلی، سيدجلال حسينی، حسين ماهينی، احسان حاج‌صفی، رضا حقيقی، قاسم حدادی‌فر، علی کريمی، رضا نوروزی، غلامرضا رضايی و کريم انصاری‌فرد به ميدان آمد. در نيمه دوم محمد نوری، محمد قاضی، اميرحسين فشنگچی، و پژمان نوری به عنوان بازيکنان تعويضی به ميدان آمدند.

سفيد پوشان ايران پس از گل دوم اردنی ها سراپا حمله شده بودند، تا اين که توسط علی کريمی توانستند يکی از گل‌های خورده را جبران کنند. اين سی و هشتمين گل ملی کريمی بود که در اين بازی بازوبند کاپيتانی را هم در اختيار داشت. پرتاب اوت از حاج صفی، ضربه چيپ انصاری فرد برای رساندن توپ به کريمی و فرصت طلبی مد سال آسيا در سال ۲۰۰۴، باعث شد ايران اختلاف را به حداقل برساند.

با پايان ۹۰ دقيقه، سه دقيقه وقت تلف شده برای اين بازی محاسبه شد. به نظر می رسيد ثانيه هايی بعد، دفاع تمام عيار اردنی ها اين تيم را به پيروزی برساند. اما سماجت حاج صفی و گرفتن خطا از حريف در سمت چپ، منجر به ارسال توپ توسط محمد نوری شد. توپ برگشتی به پژمان نوری رسيد و او هم بلافاصله ماهينی را صاحب توپ کرد.

اين مدافع راست تيم ملی ايران، ابتدا با نگاهش محل استقرار مهاجمان را ارزيابی کرد و سپس توپ را با دقت ارسال کرد. قاضی به هوا پريد و توپ را دور از دسترس سنگربان مبهوت اردن، به تور دروازه اين تيم چسباند. اين گل چنان غافلگير کننده بود که حتی تلويزيون دبی نيز در پايان مسابقه، همان نتيجه ۲-۱ را به سود اردنی ها ثبت کرد!

رونمايی از رضا حقيقی

در اين ديدار رضا حقيقی بازيکن ۲۳ ساله تيم فجرسپاسی شيراز، نخستين بازی ملی اش را انجام داد و در پست هافبک دفاعی، روز خوبی را سپری کرد. اين بازيکن گمنام، در شرايطی در ترکيب ايران قرار گرفت که در نيمه نخست، گزارشگر بازی نيز او را نمی شناخت.

در گمانه زنی رسانه ها، احتمال ملی پوش شدن ايوب کلانتری، مهدی رجب زاده و مهرداد کريميان سه ستاره شوتزن فجرسپاسی بيش از سايرين بود. اما از اين تيم بازيکنی به تيم ملی دعوت شد و در ترکيب اصلی قرار گرفت که فصل قبل را با تيم فجر در ليگ سپری کرده بود! پديده ای که نوع بازی اش، از شيوه های رايج تماشاگر پسند -خصوصاً در فوتبال ايران- نيست. به چشم نمی آيد، از حرکات نمايشی و حفظ توپ غير ضروری پرهيز می کند و به طور کلی در خدمت تيم است.

او در روزی که جواد نکونام در ترکيب ايران نبود و آندرانيک تيموريان نيز دوران نقاهت را سپری می کند، در خط عرضی زمين نمايشی مطلوب داشت. تکل های صحيح، بريدن پاس های حريف، دادن پاس های سريع و زدن ضربات سر اول، بيلان خوبی از رضا حقيقی به جا گذاشت.

کارلوس کی روش که پيش از اين بارها تاکيد کرده بود تمام بازی های ليگ را تماشا می کند، با بکار گيری رضا حقيقی بار ديگر بر ادعای خود صحه گذاشت. حسين ماهينی ديگر بازيکنی است که ابتدا توسط کی روش بکار گرفته شد و حالا موقعيت خود را در سمت راست خط دفاعی تيم ملی تثبيت کرده.

جالب آن که حقيقی پيش از سفر به امارات گفته بود؛ اطمينان داشته که به اردو فراخوانده خواهد شد. او گفته بود: «از وقتی آقای کی روش به ايران آمده به همه بازی ها توجه دارد و بازيکنان خوب را دعوت می کند. من هم می دانستم و دعوت شدن برايم غير منتظره نبود.»
XS
SM
MD
LG