لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

ديلی تلگراف : رهبر ايران فرمان حملات جديد عليه غرب را صادر کرد


روزنامه بريتانيايی « ديلی تلگراف » در گزارش مفصلی ادعا می کند که آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ايران به سپاه پاسداران دستور داده که به تلافی تلاش غرب برای سرنگون کردن رژيم بشار اسد کارزار جديدی از حملات تروريستی عليه غرب و کشورهای متحد را آغاز کند.

اين روزنامه از قول منابع امنيتی غربی می نويسد که پس از جلسه اخير شورای عالی امنيت ملی ايران و بررسی گزارش مربوط به تاثيرات وضعيت بحرانی سوريه و احتمال سقوط رژيم آن کشور، رهبر جمهوری اسلامی به سپاه قدس ، نيروی برونمرزی سپاه پاسداران دستور داده تا حملات خود را در خارج از کشور تشديد کند.

در اين گزارش مربوط به وضعيت سوريه و پيامدهای آن برای ايران که به دستور رهبر جمهوری اسلامی تهيه شده است نتيجه گيری شده که تحت تاثير تداوم و تشديد تحريم های بين المللی به خاطر برنامه های هسته ای ايران و تداوم حمايت غرب از اپوزيسيون سوريه و سرنگونی رژيم بشار اسد موقعيت منطقه ای ايران به شدت مورد تهديد قرار گرفته است.

مقامات امنيتی غربی می گويند که در نتيجه گيری گزارش ويژه شورای عالی امنيت ملی ايران گفته شده است که جمهوری اسلامی نمی تواند در برابر تهديدهای جديد عليه اين کشور منفعل باشد و تاکيد شده است که حمايت غرب از نيروهای مخالف رژيم سوريه « جبهه مقاومت » در منطقه را تضعيف کرده و ارتباط ايران با حزب الله لبنان را به شدت مختل خواهد کرد.

اين گزارش به مسئولان حکومت ايران توصيه می کند که به غرب نشان دهند که حمايت از مخالفان رژيم بشار اسد جزء خطوط قرمز حکومت ايران است و دولتهای غربی ، اسرائيل، عربستان ، ترکيه و قطر نمی توانند با خيال اسوده هر کاری که می خواهند در سوريه انجام دهند.

روزنامه « ديلی تلگراف » در واکنش به نتايج و توصيه های گزارش ويژه شورای عالی امنيت ملی ايران با صدور دستورالعملی برای قاسم سليمانی فرمانده سپاه قدس تاکيد کرده است که اين نيرو بايد حملات خود عليه غرب و کشورهای متحد آن را تشديد کند.

در دوره اخير نيروی قدس سپاه پاسداران به طراحی و مشارکت در حملات تروريستی عليه کشورهای غربی متهم شده است. سال گذشته مقامات قضايی آمريکا نيروی قدس را متهم کردند که در طرح شکست خورده برای ترور سفير عربستان سعودی در واشنگتن دخالت داشته است.

موارد ديگر از عمليات هايی که به نيروی قدس نسبت داده شده حمله به ديپلمات ها و اهداف اسرائيلی طی ماه فوريه سال جاری در هند و جمهوری آذربايجان است. ماه گذشته نيز دو ايرانی در کشور کنيا به خاطر حمل مواد منفجره بازداشت شدند.

مقامات امنيتی غربی معتقدند که اين حملات اخير توسط « واحد چهارصد » نيروی قدس طراحی و انجام شده که هدايت عمليات های ويژه برونمرزی را برعهده دارد . اين مقامات معتقدند که رژيم جمهوری اسلامی ايران اکنون به تلافی وقايعی که در سوريه اتفاق می افتد قصد دارد تعداد و گستره عمليات برونمرزی خود را افزايش دهد.

روزنامه « ديلی تلگراف » در پايان اين گزارش يادآوری می کند که جمهوری اسلامی ايران در طول بحران و جنگ داخلی سوريه به شکل فعالی از رژيم بشار اسد حمايت کرده است. برخی از مخالفان حکومت ايران می گويند که فرماندهان سپاه پاسداران و مقامات امنيتی ايران در تمام اين مدت تجارب و اطلاعات خود را برای سرکوب مخالفان در اختيار مقامات رژيم سوريه قرار داده اند.

چند هفته پيش نيز ۴۸ ايرانی توسط نيروهای اپوزيسيون سوريه بازداشت شدند. تعدادی از آنها اعضای سپاه پاسداران بودند و گروههای مخالف رژيم سوريه ادعا می کردند که دليل حضور آنها در خاک سوريه ماموريت های تجسسی و اطلاعاتی است.

حکومت ايران با رد اين ادعاها اعلام کرد که تعدادی از اين افراد اعضای بازنشسته نيروهای انتظامی و سپاه پاسداران بوده و برای زيارت به سوريه رفته اند. گروههای شورشی سوريه تهديد کرده اند که اگر حکومت ايران حمايت از رژيم بشار اسد را متوقف نکند اين زندانيان را خواهند کشت.
XS
SM
MD
LG