لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۳

موج دستگيری مسيحيان در ايران


 یک مسیحی ایرانی در مازنداران
یک مسیحی ایرانی در مازنداران
به نوشته روزنامه « وال استريت جورنال» دولت ايران طی دو هفته ای که از کريسمس می گذرد چندين نفر از مسيحيان اين کشور را بازداشت کرده است. به نظر می رسد هدف اصلی اين بازداشت ها مسلمانانی بوده که به مسيحيت گرويده اند و يا مسيحيانی که سعی دارند مسلمانان را به مسيحيت دعوت کنند.

ترک دين اسلام و يا تشويق مسلمانان به ترک دين طبق قوانين اسلامی حاکم بر ايران گناهی نابخشودنی است و ممکن است با مجازات مرگ روبرو شود.

مرتضی تمدن استاندار تهران در گفتگو با رسانه های دولتی اين دستگيری ها را تاييد کرده و گفت که بازداشت های بيشتری صورت خواهد گرفت. آقای تمدن تاکيد کرد که هدف اين موج از دستگيری ها پيروان کليسای کاتوليک و يا ارامنه نيستند که بخش اعظم اقليت کوچک مسيحيان ساکن ايران را تشکيل می دهند. او گفت هدف اين بازداشت ها پروتستانهای پيرو کليسای انجيلی اند که در کشورهای ديگر خاورميانه نيز فعاليت آنها دردسر آفرين بوده است.

مرتضی تمدن گفت ميسيونر يا مبليغن کليسای انجيلی فعاليت های خود را در ايران تشديد کرده اند. وی در مصاحبه با خبرگزاری ايرنا افزود:« درست مثل طالبان که همچون انگل خود را به بدنه اسلام چسبانده اند، انجيلی ها نيز يک حرکت انحرافی را تحت نام مسيحيت به راه انداخته اند.» استاندار تهران جزييات بيشتری را در مورد بازداشت های اخير عنوان نکرد.

روزنامه « وال استريت جورنال» يادآوری می کند که حدود يک درصد از جمعيت ايران مسيحی هستند. پيروان مذاهب و کليساهای گوناگون مسيحی با وجود برخی محدوديت ها از زمان به قدرت رسيدن جمهوری اسلامی به شکل صلح آميزی در کنار اکثريت مسلمان جمعيت ايران زندگی کرده اند.

خبرگزاری ايرانيان مسيحی که يک گروه پيرو کليسای انجيلی مستقر در شهر تورنتو کانادا است و برای جمع آوری و نشر اجبار مربوط به مسيحيان در ايران ، افغانستان و تاجيکستان فعاليت می کند اعلام کرده که هدف موج اخير بازداشت ها ، افرادی بوده که از اسلا م به مسيحيت گرويده و يا مسيحيت را در بين مسلمانان ترويج می کرده اند.

براساس اخبار اين موسسه ماموران لباس شخصی وزارت اطلاعات ايران در بامداد روزهای ۲۵ و ۲۶ دسامبر همزمان با ايام کريسمس به منزل اين افراد هجوم برده و خانه های آنها را برای يافتن کتاب، عکس و يا سی دی بازرسی کرده اند. علاوه بر بازداشت اين افراد مقداری از وسايل شخصی از جمله کتابها و يا کامپيوترهای آنان ضبط شده است.

سامان کامور مدير خبرگزاری ايرانيان مسيحی که ۴۰ سال دارد و ازاسلام به مسيحيت گرويده است در مصاحبه با « وال استريت جورنال» گفت کنجکاوی و علاقه به مسيحيت در ميان ايرانيان رو به گسترش است.

طبق مقررات حکومت ايران انجيل و يا برگزاری مراسم مذهبی به زبان فارسی ممنوع است و کليساها نبايد مسلمانان را به مراسم دعا و نيايش دعوت کنند. با وجوديکه مسيحيان قديمی ايران مثل ارامنه و يا کاتوليک ها می توانند مراسم خود را به راحتی در کليساهايشان برگزار کنند ساير مسيحيان فارسی زبان از جمله کسانی که تازگی به اين دين گرويده اند بايد مراسم خود را به صورت پنهانی برگزار کنند.

«وال استريت جورنال» يادآوری می کند که در ماه ژوئن يوسف ندرخانی کشيش ايرانی پيرو کليسای انجيلی و همسرش که هر دو از اسلام به مسيحيت گرويده اند در شهر رشت بازداشت شدند. براساس گزارش دادگاه آقای ندرخانی به ترک دين سازماندهی و دعوت ساير مسلمانان به مسيحيت، ايجاد يک کليسای مخفی در خانه خود و ابراز مخالفت آشکار با اسلام متهم شد.

براساس حکمی که از سوی دادگاه صادر شد آقای ندرخانی به مرگ و همسرش به حبس ابد محکوم شد. در ماه سپتامبر يک دادگاه تجديد نظر مجازات مرگ را تاييد کرد که به گفته گروههای مدافع حقوق بشر اولين مورد اعمال اين مجازات باری ترک دين در ايران طی چند دهه اخير است.

کشيش ديگری به نام بهروز صادق خانجانی در ماه ژوئن همراه با همسر و هشت تن از اعضای مخفی خود در شهر شيراز بازداشت شدند. به گفته کمپين بين المللی مدافع حقوق بشر ايران که مرکز آن در نيويورک است آقای خانجانی نيز به ترک دين و اقدام عليه امنيت ملی متهم شده است. ساير افرادی که همراه وی دستگير شده بودند آزاد شدند.

در ماههای اخير مقامات دولت ايران در مورد فعاليت گروههای مسيحی غيرقانونی هشدار داده اند.

وزير اطلاعات ايران در ماه اکتبر گفت که ماموران اين وزارتخانه صدها کليسا و محفل زيرزمينی مسيحيان غير قانونی را از جمله در شهر مقدس مشهد کشف کرده اند. آيت الله خامنه ای رهبر ايران در يک سخنرانی در ماه اکتبر گفت دشمنان ايارن در پشت اين شبکه کليساهای زيرزمينی هستند.

«وال استريت جورنال» می افزايد که تشديد فشار و حملات به مسيحيان در ايران پس از آن اتفاق می افتد که در کشورهای ديگر خاورميانه از جمله عراق و مصر نيز مسيحيان مورد حمله قرار گرفته اند. هر چند حوادث ايران با کشورهای ديگر هيچ ارتباطی ندارد ولی در مجموع وقوع اين حملات فضايی از ناامنی و هراس را در ميان مسيحيان خاورميانه ايجاد کرده است.

روز اول ماه ژانويه انفجار بمب در يک کليسای مسيحيان قبطی در شهر اسکندريه مصر ۲۳ قربانی به جا گذاشت و پس از آن جوانان مسيحی دست به تظاهرات خشونت آميز زده و خواهان حفاظت بهتر از مسيحيان در اين کشور شدند.

سال گذشته يک گروه وابسته به القاعده مسئوليت حمله به يک کليسای کاتوليک در شهر بغداد را پذيرفت که طی آن دهها نفر کشته شدند. از آن زمان حملات مسلحانه عليه مسيحيان عراق ادامه يافته است.

تحت تاثير اين حملات مسيحيان ساکن کشورهای خاورميانه از مصر و عراق گرفته تا لبنان به شدت نگران امنيت خود هستند.

برخی از رهبران جوامع مسيحی قديمی ساکن منطقه از جمله مسيحيان قبطی مصر و يا کاتوليک های عراق معتقدند که مبلغين و يا ميسيونرهای پيرو کليساهای انجيلی پروتستان با ترويج دين مسيحيت در جوامع اسلامی و تلاش برای دعوت مسلمانان به مسيحيت يک فضای دشمنی و نفرت غيرضروری ايجاد کرده اند. پيروان کليساهای انجيلی اين ادعا را رد کرده و به عنوان مثال نمايندگان اين فرقه در مصر می گويند که هدف تبليغات آنها فقط مسيحيانی است که در آيين خود ترديد کرده اند.
XS
SM
MD
LG