لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

ايران برای دومين بار قهرمان واليبال آسيا شد


تيم ملی واليبال ايران با برتری ۳-۰ مقابل کره جنوبی، جام قهرمانی هفدهمين دوره مسابقات قهرمانی آسيا را نصيب خود کرد. ايران توانست در امارات، از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و مجدداً روی سکوی نخست آسيا بايستد.

اين نخستين بار بود که واليبال ايران، خارج از خانه به مقام اول آسيا دست مي يافت. ملي پوشان ايران که از حمايت بيش از هزار ايرانی حاضر در سالن برخوردار بودند، در ست اول و سوم ۲۵-۱۹ به برتری رسيد و گيم دوم را هم ۲۵-۲۲ به سود خود خاتمه دادند.

شاگردان خوليو ولاسکو در کل رقابت ها فقط يک ست واگذار کردند که آنهم مقابل کره جنوبی در مرحله گروهی بود. بقيه بازيها با نتيجه مشابه ۳-۰ پايان پذيرفت. ايران در سال ۲۰۱۱ هم فقط با واگذاری دو گيم روی سکوی قهرمانی رفت.

کويت، قزاقستان، عراق، ژاپن، لبنان و کره جنوبی (دو بار)، تيم هايی بودند که در کوران مسابقات مغلوب ايران شدند. چين هم با برتری بر ژاپن به مدال برنز دست پيدا کرد. ايران با فتح مسابقات، جواز حضور در جام بين قارهای که در ژاپن برگزار خواهد را کسب کرد.

خوليو ولاسکو در ترکيب اصلی برای فينال از سعيد معروف، محمد موسوی عراقی، فرهاد قائمی، امير غفور، حمزه زرينی، عادل غلامی و فرهاد ظريف استفاده کرد. شهرام محمودی، مهدی مهدوی، رحمان داودی، آرمين تشکری و عليرضا مباشری نيز بازيکنان ذخيره بودند.

ميانگين قد شاگردان ولاسکو در اين دوره از رقابتها ۱۹۴ سانتيمتر بود و ميانگين قدی کره هم ۱۹۲ سانتيمتر. ميانگين سن ايران ۲۶ سال بود و کره جنوبی نيز يک سال جوانتر.

دو تيم واليبال ايران و کره جنوبی پيش از اين ۳۱ بار در ميادين رسمی برابر يکديگر به ميدان رفته بودند که سهم ايران فقط هشت پيروزی در بازيهای آسيايی بوسان، سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸، مسابقات گزينشی جهانی و قهرمانی آسيا در سال ۲۰۰۹ و همچنين قهرمانی مردان آسيا در سال ۲۰۱۱، انتخابی المپيک ۲۰۱۲ و جام کنفدراسيون ها در همين سال بود. يعنی ايران تا سال ۲۰۰۲ هرگز بر کره جنوبی غلبه نکرده بود!

کره اي ها در اين مسابقات همچون سالهای اخير از وجود پارک کي وون سرمربی سابق تيم ملی ايران بهره بردند. او درباره رويارويی دو تيم در مرحله دوم مسابقات قهرمانی آسيا گفته بود: مطمئنم که ميتوانيم ايران را شکست دهيم. همه مربيان برای بردن به ميدان ميروند و هيچکس نميخواهد بازنده باشد. ما هم برای رسيدن به پيروزی مقابل ايران بازی ميکنيم.

پارک کی وون از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ سرمربی ايران بود و تيم ملی ايران در دوران مربيگری او موفق شد در بازيهای آسيايی ۲۰۰۲ بوسان برای نخستين بار کره جنوبی را شکست دهد.

در گيم سوم بازی فينال کره ايها اميدوار بودند مانند بازی قبلی دو تيم در مرحله گروهی، اين گيم را ببرند و بازی را به ست چهارم بکشند. اما برتری ايران در ست سوم ادامه پيدا کرد.

هوشياری و دقت سعيد معروف و پاسهای دقيق او، دفاع روی تور کره را مستاصل کرده بود. عادل غلامی و محمد موسوی نيز مدام با آبشارهای سرعتی خود امتياز ميگرفتند.

حمزه زرينی هم ستاره احيا شده تيم ملی واليبال ايران در جدال نهايی بود که در کل جريان بازی، نمايشی بدون نوسان را ارائه کرد و پس از مسابقه حتی تحسين پارک کی وون که به خاطر مصدوميت از روی ويلچر تماشاگر بازی بود را نيز برانگيخت.

رده بندی نهايی تيمهای شرکت کننده در هفدهمين دوره رقابتهای واليبال مردان آسيا به شرح زير است:

۱-ايران، ۲-کره جنوبی، ۳-چين، ۴-ژاپن، ۵-استراليا، ۶-تايلند، ۷-هندوستان، ۸-لبنان، ۹-تايوان، ۱۰-قزاقستان، ۱۱-قطر، ۱۲-بحرين، ۱۳-عراق، ۱۴-امارات، ۱۵-سريلانکا، ۱۶-ازبکستان، ۱۷-کويت، ۱۸-ميانمار، ۱۹-عمان، ۲۰-افغانستان، ۲۱- عربستان سعودی.

رييس جمهور ايران هم قهرمانی واليباليست هارا تبريک گفت. متن پيام آقای روحانی به شرح زير است: «پيروزی ارزشمند تيم ملی واليبال کشورمان در مسابقات قهرمانی آسيا که موجی از غرور و شادی را برای ملت شريف ايران به ارمغان آورد و برگ زرين ديگری بر افتخارات آنان افزود، نمادی از تلاش و اميدی است که برای فتح قله‏ های افتخار و فرداهای بهتر به نمايش گذاشته شد. اينجانب با تبريک اين درخشش به ملت بزرگ ايران، از همه دست‏ اندرکاران، مربيان و ورزشکاران زحمتکش تقدير و تشکر نموده و تداوم پيروزی آنان را از درگاه خداوند بزرگ مسئلت دارم.»
XS
SM
MD
LG