لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

لغو سفر تيم ملی کشتی ايران به خاطر مشکلات مالی


تيم منتخب کشتی آزاد ايران به دليل مشکلات مالی از شرکت در تورنمنت معتبر ياشار دوغو بازماند. اين مسابقات روزهای شنبه و يکشنبه در آنکارا برگزار خواهد شد.

ايران در حالی از سفر به ترکيه بازماند که هميشه در فهرست جامهای بين المللی، کم هزينه ترين مسافرت برای کشتي گيران ايران، سفر به ترکيه و حضور در جام ياشار دوغو بوده.

ايران قبل و بعد از انقلاب از تيم های هميشه حاضر در اين تورنمنت قديمی بوده، متقابلاً ترکيه نيز در جام تختی حضور پر رنگی داشته. کشتی آزاد ايران حتی در سالهای جنگ هشت ساله با عراق نيز در جام ياشار دوغو غيبت نکرد. در آن مقطع از تيم منتخب ايران تا تيم استان کرمانشاه و تيم استان تهران، همه ساله يک تيم کامل در جام ياشار دوغو حضور پيدا ميکرد.

امسال نيز قرار بود تيمی متشکل از ترکيب زير به ترکيه اعزام شود. تيمی که حتی اردو و تمرينات تدارکاتی خود را نيز در خانه کشتی ايران واقع در مجموعه ورزشی آزادی برپا کرده بود.

۵۵ کيلوگرم: فرزاد جعفری، مهران شيخی
۶۰ کيلوگرم: سيداحمد محمدی، بهنام احسانپور
۶۶ کيلوگرم: ابراهيم نصيری، ميثم نصيری
۷۴ کيلوگرم: امير شريعتی عدل، رضا افضلی
۸۴ کيلوگرم: عليرضا گودرزی، جمال ميرزايی، ميثم جوکار
۹۶ کيلوگرم: علی اصغر عبدالملکی، حامد زرينکمر
۱۲۰ کيلوگرم: محمدرضا آذرشکيب، جابر صادقزاده

عليرضا رضايی به اتفاق محمد طلايی، عقيل حيدری، علی بابا جعفری و محمدعلی گنجابی نيز مربيان اعزامی اين مسافرت نافرجام بودند. سفری که در آستانه اعزام، خبر لغو آن به دليل بحران مالی در فدراسيون کشتی منتشر شد.

پيش از اين هم فدراسيون کشتی در تامين هزينه سفر تيم کشتی آزاد ايران به روسيه برای شرکت در تورنمنت علييف ناموفق بود و رسول خادم مدير اين تيم برای جلوگيری از لغو سفر، برای تيمش حامی مالی پيدا کرد.

وضعيت در کشتی فرنگی حتی بغرنج تر از کشتی آزاد است و در آستانه آغاز رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۳ به ميزبانی تهران، فرنگی کاران تهديد به تعطيلی اردوی تيم ملی کرده اند. محمد بنا سرمربی مستعفی تيم ملی کشتی فرنگی پيش از کناره گيری، از عدم رسيدگی مسئولين ورزش به اين مشکلات انتقاد کرده بود.

بشير باباجانزاده ملی پوش وزن ۱۲۰ کيلو با اشاره به حضور شبانه روزی در پنج مرحله از اردو بدون دريافت حقوق، به خبرگزاری ايپنا گفته: انگيزهای برای ادامه حضور در اردو نداريم. به خطيب سرپرست فدراسيون و رنگرز نايب رييس نيز گفته ايم اگر حقوق معوقه واريز نشود اردو را ترک خواهيم کرد.

باباجانزاده که برنده تنها مدال تاريخ کشتی فرنگی ايران در دسته فوق سنگين مسابقات جهانی است و در المپيک لندن هم به روی تشک رفت، مي گويد: «اگر برای کشتی پول نيست چرا برای فوتبال وجود دارد؟ کشتی فرنگی در المپيک بهترين نتيجه را گرفته اما بعد از پايان مسابقات حتی يک تشکر خشک و خالی هم وجود نداشت. بعد از المپيک همه چيز برای کشتی تمام شد و آن همه هياهو به تاريخ پيوست.»

اين مشکلات مالی در حالی گريبان ورزش کشتی را گرفته که طبق الزام فدراسيون جهانی کشتی، ايران موظف شده چهارصدهزار دلار جايزه نقدی برای جام جهانی ۲۰۱۳ اختصاص دهد. حتی درصدی از چنين بودجه ای در فدراسيون کشتی موجود نيست. دولت برای جلوگيری از لغو ميزبانی ايران، باشگاه سپاهان اصفهان را به عنوان حامی جام جهانی کشتی آزاد و فرنگی تهران معرفی کرده است.

در ويژه برنامه ای با حضور حجت الله خطيب سرپرست فدراسيون کشتی در شبکه تلويزيونی ورزش صداوسيما، کارشناسان کشتی پذيرش ميزبانی جام جهانی از سوی ايران را غير منطقی، هزينه ساز و بی فايده ارزيابی کردند.

خطيب انتقادات مطروحه در برنامه را نپذيرفت و سرانجام نيز در پی ايجاد درگيری لفظی بين او با يکی از کارشناسان حاضر، برنامه زنده را نيمه تمام گذاشت و استوديو را ترک کرد.
XS
SM
MD
LG