لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۷

صالحی: هفت ایرانی ربوده شده در لیبی آزاد شدند


علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، روز شنبه پانزدهم مهرماه گفته است هفت نفر گروگان‌ ربوده شده ايرانی در ليبی آزاد شده اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، علی اکبر صالحی با اشاره به بيش از دو ماه تلاش‌های برای آزادی اين گروگان ها گفته است:«خوشبختانه در پی تماس‌ها و مذاکرات فشرده انجام شده با مراجع رسمی ليبيايی و نيز مقامات محلی شهر بنغازی، روز شنبه هفت نفر گروگان‌ ربوده شده ايرانی در ليبی پس از ۶۵ روز آزاد و تحويل مقامات سفارت کشورمان در طرابلس شدند.»

علی اکبر صالحی اضافه کرده است:« همگی (گروگان های ايرانی)در صحت و سلامتی کامل بوده و هم اکنون اقدامات لازم برای بازگشت آن‌ها به کشور درحال انجام است و در ساعات آينده هواپيمای حامل اين هموطنان وارد کشور خواهد شد.»

در همین حال، یک منبع آگاه روز شنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است، هفت شهروند ايرانی ازاد شده که در ليبی ربوده شده بودند؛ يکشنبه وارد تهران می شوند.

وی اضافه کرده است: اين هفت شهروند ايرانی که از مسوولان هلال احمر جمهوری اسلامی بودند ؛ دقايقی پيش از شهر طرابلس ليبی راهی شهر استانبول ترکيه شدند و بامداد یکشنبه از استانبول راهی تهران می شوند.

بنا بر گزارش‌ها اين هفت ايرانی دهم مردادماه در شهر بنغازی ليبی توسط يک گروه مسلح ربوده شدند که به دنبال آن سازمان هلال احمر اعلام کرد که افراد ربوده شده عضو اين سازمان هستند.

به گفته سازمان هلال احمر اين افراد نهم مردادماه و با دعوت هلال احمر ليبی راهی اين کشور شده بودند تا در مورد کمک‌های بشردوستانه گفت‌و‌گو و مذاکره کنند.

به دنبال ربوده شدن اين افراد خبرگزاری فرانسه به نقل از يک مقام مسئول در ليبی گزارش کرد که اين هفت ايرانی، توسط گروه رباينده در خصوص فعاليت‌ها و اهداف اين هفت ايرانی از سفر به ليبی و احتمال ارتباطشان با تبليغ مذهب تشيع تحت بازجويی قرار دارند.

اين مقام مسئول آن زمان تأکيد کرده بود که ايرانيان ربوده شده مورد آزار و اذيت قرار نگرفته‌اند و پس از پايان تحقيقات آزاد خواهند شد.

۲۸ مردادماه حسن قشقاوی، فرستاده وزرات امور خارجه ايران به ليبی، با حضور در جلسه شورای معاونين اين وزارتخانه، گزارشی از مذاکره خود با طرف ليبيايی برای آزادی افراد ربوده شده ارائه کرد.
XS
SM
MD
LG