لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

قشقاوی: رايزنی‌ها برای آزادی مرزبانان ربوده شده ايرانی در جريان است


I
I
حسن قشقاوی،‌ معاون پارلمانی و امور کنسولگری وزارت امور خارجه ايران، روز جمعه ۲۵ بهمن از رايزنی ها برای آزادی مرزبانان ربوده شده ايرانی خبر داده است و علاءالدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی مجلس نيز با «تروريستی» دانستن جيش العدل هرگونه مذاکره با اين گروه را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، حسن قشقاوی که در حاشيه «کنفرانس بين‌المللی حماسه سياسی و حماسه اقتصادی» صحبت می کرد،‌ با اشاره به اين که رايزنی‌های لازم برای آزادی مرزبانان ربوده شده ايرانی از آغاز حادثه در حال پيگيری و انجام است» گفت: «نتايج رايزنی‌ها و پيگيری‌های صورت گرفته در مورد گروگان‌گيری اخير همچون موارد مشابه قبلی تا زمان به نتيجه رسيدن رسانه‌ای نمی‌شود. ما اميدواريم که اين حادثه همچون حوادث قبلی منجر به آزادی عزيزان‌مان شود.»

در همين حال برخی از گزارش ها حاکی است که جيش العدل خواستار آزادی شماری از زندانيان سنی در قبال آزادسازی اين مرزبانان ايرانی شده است.

اين در حالی است که علاءالدين بروجردی در واکنش به در خواست گروه جيش العدل گفته است: اين گروه ها «نيز طرف حساب ما نيستند بلکه طرف حساب ما دولت پاکستان است و اگر مذاکره‌ای قرار است انجام شود، خود آن‌ها بايد اين کار را بکنند. »

رييس کميسيون امنيت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است:«قرار است هياتی از سوی وزارت کشور به پاکستان برای مذاکره اعزام شود زيرا مسئوليت امنيت با دولت‌هاست و دولت پاکستان طبيعتاا بايد در مورد گروه‌های تروريستی که از مرز مشترک آن کشور وارد می‌شوند و به آن‌جا برمی‌گردند،‌ پاسخگو باشد.»

گروه جيش العدل روز شنبه ۱۹ بهمن با انتشار تصاويری در صفحه فيس بوک منتسب به اين گروه،‌ مسئوليت «ربودن» پنج مرزبان ايرانی رادر منطقه «جکيگور» استان سيستان و بلوچستان، برعهده گرفت.

گروه جيش العدل می گويد، « ۵ مرزبان متشکل از يک درجه‌دار و ۴ سرباز» را به «اسارت» گرفته است.

وزارت امور خارجه ايران پيشتر با احضار سفير پاکستان رسما به ربوده شدن پنج مرزبان ايرانی اعتراض کرد.

استان سيستان و بلوچستان که با کشورهای پاکستان و افغاستان هم مرز است طی چند سال اخير شاهد مواردی چون بمبگذاری و حمله مسلحانه به نيروهای امنيتی و انتظامی بوده است.

شامگاه سوم آبان نيز درگيری مرزبانان هنگ مرزی سراوان در نقطه صفر مرزی بخش کوهک با افراد مسلح باعث مرگ دست‌کم ۱۴ مرزبان ايرانی و مجروح شدن پنج تن ديگر از آنان شد.

جيش العدل در بيانيه‌ای مسئوليت اين حمله را برعهده گرفته و اعلام کرد که آن را به تلافی آنچه که «جنايات» سپاه در سوريه و همچنين «جنايات» حکومت ايران عليه اهل سنت خوانده، انجام داده‌است.

جيش‌العدل در صفحه‌ فيس‌بوک‌اش، از خود با عنوان «سازمان» ياد کرده می گويد، برای «آزادی دين و مذهب و ملت اهل سنت» دست مبارزه مسلحانه زده است.
XS
SM
MD
LG