لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

انفجار چند بمب در مراسم عزاداری شیعیان در عراق


منابع پليس عراق می گويند، در چند انفجار در بين شيعيان عزادار در روز دوشنبه ، «تاسوعا»، در چند نقطه این کشور دست کم ۳۲ نفر کشته و دهها نفر زخمی شده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، يکی از اين انفجار ها در منطقه نيل نزديک شهر حله در جنوب بغداد پايتخت عراق به هنگام عزادارای شيعيان به مناسبت روز تاسوعا رخ داده است.

يک مقام پليس شهر حله گفته است:« انفجار يک خودروی مملو از مواد منفجره در مسير حرکت عزاداران در منطقه نيل ۱۶ کشته برجای گذاشته که اکثر کشته شدگان زنان و کودکان هستند. در اين انفجار همچنين ۳۱ نفر نيز مجروح شده اند.»

طبق اين گزارش يک منبع پليس ديگر نيز شمار کشته شدگان اين حادثه را تاييد کرده است.

خبرگزاری فرانسه نيز گزارش داده است که در انفجاری در مرکز شهر حله پنج نفر کشته و هجده نفر زخمی برجای گذاشته است.

در انفجاری دیگر در شهر بغداد که زئران شیعه را هدف قرار داد دست کم یازده نفر کشته و دهها نفر نیز زخمی شدند.

طبق اين گزارش، مقامات پليس محلی می گويند، در انفجار ديگری در «لطيفيه» در ۴۰ کيلومتری جنوب بغداد در بين شيعيان عزادار يک کشته برجا گذاشته است.

به گفته پليس عراق، در جريان حمله به عزاداران شيعه در سال ۲۰۱۰ هشت نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سال گذشته در جريان عزاداری ماه محرم در شهر کربلا دو ميليون نفر شرکت کردند.

از زمان حمله آمريکا به عراق و سقوط حکومت صدام حسين، مراسم عزاداری شيعيان مورد حمله گروه های سنی تندرو قرار می گيرد.

به گزارش رويترز، اين در حالی است که طی سال های اخير از ميزان خشونت های قومی و مذهبی در عراق کاسته شده است. اوج اين حملات در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ بود که خشونت بين گروههای مسلح شيعه و سنی هزاران نفر را به کام مرگ کشاند.

انفجار های روز دوشنبه در حالی روی داده اند که نيروهای آمريکايی در حال خروج از عراق هستند. ده هزار نيروی باقی مانده آمريکا قرار است تا پايان ماه دسامبر ۲۰۱۱ از عراق خارج شوند.

در همين حال، نوری المالکی، نخست‌وزير عراق، نسبت به آينده‌ اين کشور پس از خروج نيروهای آمريکايی ابراز خوش‌بينی کرده است. اما وی همچنان اميدوار است کمک های آمريکا به عراق ادامه يابد.

نوری مالکی در يادداشتی که در شماره‌ روز دوشنبه‌ روزنامه‌ واشينگتن‌پست منتشر شد، نوشته است که دولتش در صدد ساخت کشوری متشکل از شهروندان است و نه قوميت‌ها.

آقای مالکی همچنين يادآور شده است عراق برای تأمين امنيت منطقه با تمامی کشورها همکاری می‌کند اما دخالت‌های ناروا در امور داخلی‌اش را برنمی‌تابد.
XS
SM
MD
LG