لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

شيمون پرز:‌ انتخاب روحانی،‌ نشانه اشتیاق ایرانیان به تغییر است


شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل
شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل
شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل در نخستين واکنش علنی خود به انتخاب حسن روحانی به رياست جمهوری ايران، اين امر را نشان «اشتياق ملت ايران به تغيير» و «خبرهايی خوب» دانست.

آقای پرز افزود «نبايد گذاشت که محمود احمدی نژاد به خاطر مصيبت هايی که بر سرملت ايران آورد، از مجازات در امان بماند».

شيمون پرز يکشنبه بيست و ششم خرداد، شانزدهم ژوئن، يک روز پس از آنکه ايران اعلام کرد حسن روحانی برنده انتخابات رياست جمهوری اين کشور است، در مصاحبه با خبرگزاری های آسوشيتدپرس و رويترز، لزوم پيگرد احمدی نژاد را عنوان کرد.

وزارت کشور ايران شامگاه شنبه بيست و پنجم خرداد، پانزدهم ژوئن رسماً اعلام کرد که حسن روحانی با کسب ۵۰.۸ درصد از ميان حدود ۳۷ ميليون رای دهنده در انتخابات يک روز پيش از آن به مقام رياست جمهوری اين کشور رسيده است.

شيمون پرز به آسوشيتدپرس و رويترز گفت محمود احمدی نژاد در حالی دوران خود را به پايان برد که ايران را به دامان مصيبت های زيادی انداخت.

آقای پرز همچنين گفت «تاريخ هرگز احمدی نژاد را بخاطر فجايعی که متوجه ايران کرد، نخواهد بخشيد».

به گفته آقای پرز، «احمدی نژاد صدها ميليارد دلار پول ملت ايران را صرف منابع اورانيوم کرد؛ ملت ايران را مستاصل کرد و به زانو درآورد؛ اقتصاد ايران را با فروپاشی روبرو کرد؛ ايران را به کانون ترور مبدل و اين کشور را منزوی کرد؛ اينها کارهايی است که بخاطر آن نبايد وی را بخشيد».

شيمون پرز در اين مصاحبه ها با آسوشيتدپرس و رويترز گفت «درگذشته مناسبات دو ملت اسرائيل و ايران در اوج خود بود و من اين اميد را حفظ کرده ام که اين روابط احيا شود اما تراژدی ملت ايران، اين رژيمی است که در چنبره آن گرفتار آمده است و بودن اين حکومت، يک فاجعه هم برای ما و هم برای جهان است».

رييس جمهوری ۹۰ ساله اسرائيل در واکنش به گزينش حسن روحانی گفت «اين انتخاب، تشنگی ايرانيان را به تحول و لزوم تغيير سياست ها در اين کشور ثابت کرد و من اين امر را خبری خوب می دانم».

آقای پرز گفت «درصد بالای مشارکت مردم ايران و بويژه جوانانش در اين انتخابات و درصد بالای رای آنها به روحانی که بالای پنجاه درصد بوده، به گونه ای که کار به مرحله دوم کشيده نشد، اراده مردم برای بيان مخالفت با کادر رهبری افراطی کنونی را نشان می دهد».

شيمون پرز گفت «مردم ايران رهبر اين کشور هستند و آنها با اولين فرصتی که در اختيارشان قرار گرفت، نشان دادند که ميانه روترين فرد در اين فهرست را انتخاب می کنند».

در پاسخ به اين پرسش رويترز که آيا گزينش حسن روحانی يک «خبر خوب» برای اسرائيل محسوب می شود يا نه؟، شيمون پرز گفت «نتايج، همه تحليلگران را غافلگير کرد؛ ملت ايران همه را حيرت زده کرد و حرف خود را بيان نمود و روحانی را برگزيد».

آقای پرز گفت «اين علی خامنه ای است که با شيوه های خودکامه خود، بازنده اين ميدان بوده زيرا او مطمئن بود که مردم طبق خواسته اش رای می دهند، اما نتايج بالعکس خواسته او شده است».

شيمون پرز اين را نيز گفت که «عملکرد آقای روحانی را بايد محک زد و او را براساس کارهايش در آينده سنجيد».

اين سخنان پرز با اظهارات بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل و بسياری ديگر از دولتمردان کنونی اين کشور در مورد انتخابات ايران، تفاوت آشکاری دارد.

بنيامين نتانياهو يکشنبه در نشست هفتگی دولت خود گفته بود«خطاست که جامعه بين المللی بخاطر انتخابات ايران متوهم شود، و بايد به ياد داشت که علی خامنه ای تصميم گيرنده سياست هسته ای ايران است».

در نشست روز يکشنبه دولت اسرائيل، غير از نتانياهو، وزيران ديگر نيز از پيروزی آقای روحانی ابراز خرسندی نکرده و بودن حسن روحانی در جايگاه رياست جمهوری ايران را عامل بروز مشکلات زيادی برای اسرائيل، پيش بينی کردند.

عوزی لانداو وزير جهانگردی و عضو حزب راستگرای «اسرائيل خانه ما» گفت «راه اسرائيل برای قانع کردن جامعه جهانی در برقراری تحريم های سخت تر عليه ايران، با دست انداز روبه رو می شود».

لانداو مدعی شد «از اين به بعد نمی توانيم به آسانی ماهيت واقعی (رژيم) ايران را برای دنيا توضيح بدهيم».

بدبينی دولتمردان اسرائيل در برخورد با تحول سياسی در ايران درحالی است که آمريکا، همپيمان اصلی اسرائيل و نيز بريتانيا و فرانسه دوستان نزديک اسرائيل در اروپا گفته اند که آماده همکاری و شروع فصلی تازه در مناسبات با ايران در نتيجه پيروزی آقای روحانی هستند.

به گزارش «تايمز اسرائيل»، خانم زهاوا گال اون رهبر حزب اوپوزيسيون «مرتص» اسرائيل يکشنبه در واکنش به سخنان نخست وزير کشورش گفت «انتخاب روحانی اعتدالگرا نه تنها تندروهای رژيم ايران را عصبانی کرده بلکه افراطيون دولت اسرائيل را هم خشمگين کرده و من نگرانم که نتانياهو پس ازهراس افکنی های سال های گذشته (درمورد «خطرات ايران») بخواهد عصبانيت خود را با دست زدن به اقداماتی نشان دهد».
XS
SM
MD
LG