لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

مطهری: امکان تعيين نتيجه انتخابات در اين دوره وجود ندارد


علی مطهری
علی مطهری
علی مطهری، نماينده اصولگرای مجلس، روز پنجشنبه ۲۳ خرداد گفته است، تعدد نامزد ها در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران باعث شده است تا امکان تعيين نتيجه اين دوره انتخابات از قبل وجود نداشته باشد.

علی مطهری در گفت و گو با «فرا رو» و در پاسخ به اين پرسش که «برخی مردم ممکن است به دليل انتخابات سال ۸۸ تا حدودی برای حضور در انتخابات مردد باشند؛ پيام شما به اين افراد چيست؟»، گفته است: «من معتقدم اين افراد نبايد بدبين باشند و گمان کنند نتيجه انتخابات از قبل تعيين شده است. اينطور نيست؛ به خصوص اين دوره که کانديداهای متعددی حضور دارند اساسا امکان چنين چيزی وجود ندارد.»

پس از برگزاری دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۸۸، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به نتايج اين انتخابات اعتراض کرده و خواهان ابطال آن بودند. رهبر ايران و شورای نگهبان نتيجه اين انتخابات را تاييد کردند.

در اعتراض به نتيجه انتخابات، تهران و برخی شهر های ايران شاهد تجمع معترضان بود. در اين اعتراضات دهها نفر کشته شدند. به گفته مقام های انتظامی ايران در اين اعتراضات هزاران نفر نيز بازداشت شدند. مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد نیز از سال ۱۳۸۹ در حبس خانگی به سر می برند.

تغيير فضای سياسی کشور

علی مطهری همچنين در اين مصاحبه در خصوص انتخابات ریاست جمهوری گفته است:« حضور مردم پای صندوق های رای از اين نظر که کمک کنند گفتمان اعتدال در برابر گفتمان افراط و تندروی به پيروزی برسد بسيار مهم است.»

وی ادامه داد: «در سال های اخير به دليل حاکميت گفتمان افراط در کشور آسيب های زيادی در حوزه اقتصاد، سياست خارجی و فرهنگ به کشور وارد شده است. لذا بايد کاری کرد که انشالله اين راه ادامه پيدا نکند و با پيروزی يکی از کانديداهای معتدل تغييری در فضای سياسی کشور ايجاد شود.»

در همين حال با نزديک شدن به زمان برگزاری انتخابات يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران برخی چهره های اصولگرا از معرفی نشدن نامزد واحد انتقاد کرده و گفته اند تعدد نامزدها زمينه پيروزی نامزدهای اصولگرا را از بين می برد.

حسين شريعتمداری،‌ نماينده آيت الله علی خامنه ای رهبر ايران در روزنامه کيهان، روز پنجشنبه نوشته است:«وقتی نامزدهای محترم اصولگرا برای خود احترام بيشتری از گفتمان اصولگرايی قائلند و با بی‌تدبيری غيرقابل توجيه از وحدت روی يک کانديدا خودداری می‌کنند به طور طبيعی و غيرقابل ترديد، رودخانه خروشان آراء اصولگرايان به چند «نهر» تبديل می‌شود که مدعيان اصلاحات را برای پريدن از روی آن به طمع می‌اندازد.»

اشاره حسین شریعتمداری به «مدعیان اصلاحات» ، حضور حسن روحانی، نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان درانتخابات ریاست جمهوری است.

حسين شريعتمداری به نامزدهای اصولگرا هشدار داده است که «مگر نمی‌بينيد که با اصرار بر حضور خود، آراء پرشمار اصولگرايان بی‌شمار را تکه‌تکه می‌کنيد؟!»

در انتخابات حاضر شش نفر حضور دارند که چهار نفر از آنها مورد حمايت گروه های اصولگرا هستند.

تکذیب نشست نامزدها

با کناره گيری غلامعلی حداد عادل،‌ فشار حاميان محمد باقر قاليباف برای کناره گيری علی اکبر ولايتی افزايش يافت. غلامعلی حدادعادل، علی‌اکبر ولايتی و محمدباقر قاليباف پيشتر ائتلاف ۲+۱ را تشکيل داده بودند و قرار بود از بين اين سه پس از تبليغات انتخاباتی و مشخص شدن اقبال عمومی به نامزدها، يک نفر به عنوان نامزد نهايی تعيين شود.

در همين زمينه، ستاد علی اکبر ولايتی و سعيد جليلی روز پنجشنبه به گزارش ها در خصوص نشست نامزدهای اصولگرا برای تعيين نامزد واحد، واکنش نشان داده و آن را رد کرده اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، ستاد علی اکبر ولايتی اعلام کرد:« ولايتی با ساير نامزدهای اصولگرا نشستی نداشته و شايعه انصراف وی به سود هريک از ديگر کانديداها ديگر کذب محض است. »

رئيس ستاد انتخاباتی سعيد جليلی نيز کناره گيری آقای جليلی را به نفع ساير نامزدهای انتخابات رياست جمهوری تکذيب کرد.

يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران روز جمعه برگزار و جانشين محمود احمدی نژاد تعيين خودهد شد.
XS
SM
MD
LG