لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

اظهار بی اطلاعی وزير امور خارجه ايران از وضعيت خبرنگار الجزيره


علی اکبر صالحی، وزير خارجه ايران، روز شنبه گفته است، از سرنوشت دوروتی (هما) پَروَز، خبرنگار شبکه الجزيره، اطلاعی ندارد. اين در حالی که سوريه می‌گويد اين خبرنگار را که دارای تابعيت ايرانی، آمريکايی و کانادايی است به جمهوری اسلامی تحويل داده است.

به گزارش خبرگزری جمهوری اسلامی، ايرنا، علی اکبر صالحی در پاسخ به پرسشی در خصوص تحويل دورتی پروز از سوی دولت سوريه به ايران از اين مساله « ابراز بی اطلاعی کرد» و گفت: «لا علمی.»

اين در حالی است که سفارت سوريه در واشينگتن در بيانيه‌ای روز چهارشنبه اعلام کرد دوروتی پروز، روز اول ماه مه، با پرواز خطوط هوايی کاسپين همراه ماموران کنسولی ايران در دمشق به تهران فرستاده شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بيانيه سفارت سوريه در واشينگتن، تصريح شده بود که اين خبرنگار شبکه الجزيره روز ۲۹ آوريل با گذرنامه ايرانی که تاريخش گذشته بوده، با عنوان گردشگر وارد دمشق شده بود.

سفارت سوريه در واشينگتن می‌گويد دوروتی پروز علاوه بر تجهيزات، مقدار زيادی پول سوری به همراه داشته است.

سفارت سوريه همچنين در ادامه گفته است: «از آنجا که پاسپورت خانم پروز تاريخش گذشته بود، مقامات سوری برای دريافت اجازه سفر وی با سفارت ايران در دمشق تماس گرفتند و براساس قوانين بين المللی وی را به کشور صادر کننده پاسپورت مستردد کردند.»

اين بيانيه تصريح کرده است: «در حقيقت در کمتر از ۴۸ ساعت از ورود خانم پروز به دمشق، روز اول ماه مه وی به همراه کنسول (ایران) اسکورت شد.»

از سوی ديگر تد بارکر، نامزد دوروتی پروز، از انتقال نامزدش به ايران شگفت‌زده شده و گفته نمی داند «چرا وی را به ايران تحويل داده اند.»

تد بارکر در عین حال تاييد کرده است که دوروتی پروز با پاسپورت ايرانی خود مسافرت کرده بود.

دوروتی پروز آخرين بار در ۲۹ آوريل به هنگام مسافرت به سوريه برای تهيه گزارش از اعتراضات در اين کشور در دوحه ديده شده بود.

شبکه الجزيره پيشتر در بيانيه ای از جمهوری اسلامی ايران خواسته بود تا وضعيت دوروتی پرواز را مشخص کرده و وی را آزاد کند.

شبکه الجزيره ضمن ابراز نگرانی عميق خود نسبت به سلامتی دوروتی پروز، گفته است: «ما اطلاعاتی دريافت کرده ايم که حاکی از آن است که وی در تهران نگهداری می شود.»

اين شبکه خبری در ادامه گفته است: «ما ازمقامات ايران می‌خواهيم علاوه بر ارائه اطلاعات درباره وضعيت دورتی، اجازه دسترسی به وی را بدهند.»

دوروتی پروز همکاری خود را با شبکه الجزيره از سال ۲۰۱۰ شروع کرده است. وی پيشتر با سفر به ژاپن گزارش‌هايی در مورد سونامی و زلزله در اين کشور تهيه کرده بود.

به گزارش شبکه الجزيره دوروتی پروز، فوق ليسانس روزنامه‌نگاری از دانشگاه آريزونا دارد و دوره های فلوشيب را در دانشگاه هاروارد و کمبريج گذرانده است.
XS
SM
MD
LG