لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

رفسنجانی: شرايط مد نظر فعالان سياسی در انتخابات فراهم شود


اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت
اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت
اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت، با اشاره به انتخابات مجلس نهم در اسفندماه سال جاری گفته است، می توان با «فراهم کردن شرايط مدنظر فعالان سياسی دلسوز نظام» زمينه حضور گروه های مختلف را در اين انتخابات فراهم کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی اکبر هاشمی رفسنجانی، وی روز چهارشنبه در ديدار با جمعی از جوانان فعال سياسی، فرهنگی و اجتماعی استان کرمان با اشاره به در پيش بودن انتخابات مجلس نهم، «مشارکت حداکثری و جلب اعتماد مردم را از شرايط يک انتخابات خوب» برشمرده است.

آقای رفسنجانی گفته است: «می‌توان با فراهم نمودن شرايط مدنظر فعالان سياسی دلسوز نظام و گسترش آگاهی‌بخشی و نقد منصفانه، فضای مناسبی‌ برای مردم و گروهها برای حضور در انتخابات فراهم کرد.»

پس از سرکوب اعتراضات به انتخابات رياست جمهوری درايران در سال ۱۳۸۸ و حصر خانگی کانديداهای معترض به اين انتخابات، فعالان سياسی مخالف دولت بارها بر فقدان شرايط لازم برای شرکت در انتخابات تاکيد کرده اند.

ميرحسين موسوی، از رهبران مخالف دولت ايران، در شهريورماه سال جاری در ديدار با فرزندانش، نسبت به وجود شرايط لازم برای شرکت در انتخابات مجلس ابراز نااميدی کرد.

از سوی ديگر محمد خاتمی رييس جمهور پیشین ايران، طی ماه های اخير در سخنرانی های مختلف به انتقاد از وضعيت موجود سياسی در ايران پرداخته و برای حضور اصلاح طلبان در عرصه انتخابات آينده مجلس شورای اسلامی شرايطی را مطرح کرده است.

وی خواستار آزادی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی از حصر خانگی، آزادی زندانيان سياسی، تحقق شرايط انتخابات آزاد و سالم و آزادی مطبوعات شده است.

در همين زمينه، محمد خاتمی در ديدار هفته جاری خود با عبدالله نوری، وزير اسبق کشور، ضمن بررسی «راهکارهای خروج حاکميت از بحران مشروعيتی که در آن گرفتار است» تاکيد کردند:«عدم برگزاری انتخابات آزاد، عدم نظارت مستقيم و موثر مردم و نيز عدم حضور مطبوعات و رسانه های آزاد و مستقل باعث ايجاد فساد گسترده در ارکان حکومت شده که نمونه هايی از آن برای مردم هويدا گرديده است.»

در حالی که هنوز مشخص نيست که آيا اصلاح طلبان در انتخابات آينده شرکت خواهند کرد يانه، گروه های اصولگرا نیز هنوز نتوانسته اند به فهرست واحدی برای شرکت در اين انتخابات دست يابند و دچار شکاف جدی شده اند.

اظهارات محمد خاتمی و عبدالله نوری واکنش تند اصولگرايان را در پی داشته است و روزنامه های تندروی کيهان و رسالت به اين دو رهبر اصلاح طلب حمله کردند.

روزنامه رسالت روز چهارشنبه در این زمينه نوشته بود: «سر دادن شعار انتخابات آزاد به معنی آن است که تاکنون انتخابات آزادی در کشور برگزار نشده است، و مسئولان اصلاح‌طلب که خود در دوره‌های گوناگون با همين ساز و کار انتخاباتی به قدرت رسيده ‌اند حالا اين روند را انکار و تکذيب می‌کنند.»

«بی تفاوت نبوده ام»

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی اکبر هاشمی رفسنجانی، وی همچنين در پاسخ به درخواست حضور بيشتر در عرصه سياسی کشور، گفته است: «در هيچ زمانی نسبت به مسائل و مشکلات کشور بی‌تفاوت نبوده‌ام.»

وی اضافه کرده است: «در مسائل پيش آمده در يکی دو سال گذشته همواره پيشنهادات و راهکارهای خود را خدمت دلسوزان نظام عنوان کرده‌ام و تا جايی که شرايط سياسی و فضای کشور نيز اجازه دهد به تلاش‌هايم در جهت رفع مشکلات ادامه خواهم داد.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در ۲۶ تيرماه ۱۳۸۸، يعنی يک ماه پس از انتخابات رياست جمهوری دهم، در خطبه های نماز جمعه تهران خواستار آزادی دستگير شدگان بعد از انتخابات و فراهم شدن فضابرای بيان ديدگاه های مختلف در راديو و تلويزيون دولتی ايران شده بود.

اين اظهارات اکبرهاشمی رفسنجانی از سوی اصولگرايان حامی رهبر ايران به مثابه حمايت از معترضان ارزيابی شد. از آن زمان تاکنون اکبر هاشمی رفسنجانی مورد حملات گروه های تندوری اصولگرا قرار دارد.
XS
SM
MD
LG