لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۵

هاشمی رفسنجانی: تيرهای زهرآگينی را به جان خريده ام و خواهم خريد


اکبر هاشمی رفسنجانی روز جمعه سوم خردادماه در بيانيه ای رسمی خطاب به مردم ايران و بدون اشاره مستقيم به تاييد نشدن صلاحيت خود در انتخابات رياست جمهوری گفته است، در طول فعالیت های سیاسی اش در جهت «اعتدال»‌ و خدمت برای تأمين رفاه و آرامش مردم در نظام اسلامی «تيرهای زهرآگينی را به جان خريده » است و خواهد خريد.

وزارت کشور سه‌شنبه، ۳۱ ارديبهشت اسامی نهايی نامزدهای تاييد صلاحيت شده انتخابات رياست‌جمهوری ايران را اعلام کرد،‌اما نام اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در اين فهرست نبود.

اکبر هاشمی رفسنجانی در اين بيانيه به نخستين روزهای مبارزه اش در دوران پهلوی در سال ۱۳۳۷ اشاره کرده و گفته است که از آن زمان تاکنون تمامی توان خود را «در جهت ايجاد عدل و اعتدال و اعتلای ملی، نشر معارف اسلام» و «خدمت برای تأمين رفاه و آرامش مردم در نظام اسلامی،» ‌بکار گرفته است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت اضافه کرده است:« تاکنون در اين راه، ناملايمات و تيرهای زهرآگينی را به جان خريده ام و خواهم خريد و هميشه دعا و لطف خداوند و حمايت مردم به من روحيه ‌داده و خواهد داد.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه به درخواست های گروههای مختلف از وی برای نامزدی در انتخابات رياست جمهوری اشاره کرده و گفته است:« از حدود يک سال پيش که زمزمه انتخابات رياست جمهوری شروع شد، هر وقت فرصت ديدار با اقشار و صنوف مختلف مردمی، خانواده‌های معظم شهدا و ايثارگران ۸ سال دفاع مقدس، شخصيت‌ها، بزرگان دينی و دانشگاهی، فرهنگی، سياسی، قضايی، هنرمندان، کارگران ، صنعتگران، کشاورزان، ورزشکاران، زنان، جوانان و حقوقدانان برايم فراهم می‌شد، تأکيد می‌کردند: در اين مرحله که کشور دچار مشکلات و معضلات سياسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و مهمتر از آن، تهديد و تحريم خارجی و تفرقه سياسی شده، انتظار دارند برای پاسداری از خون شهدا و رنج جانبازان و آزادگان و خانواده‌های ايثارگران و اعتلای کشور و رفاه فرزندان اين مرزبوم وارد ميدان شوم.»

اکبر هاشمی رفسنجانی همچنین تصريح کرده است:«با توجه به آشنايی کاملی که با موانع حضور و مشکلات پيش رو داشتم و علی‌رغم ميل خود و بستگان، برای کمک به خلق حماسه سياسی، که آنرا پيش شرط رسيدن به حماسه اقتصادی مورد تاکيد رهبری ميدانم در آخرين لحظات فرصت قانونی، ثبت‌نام کردم.»

اکبر هاشمی در ادامه ضمن تشکر از کسانی که از نامزدی وی در انتخابات استقبال کردند ، ‌توصيه کرده است:« فرصت تقويت وحدت و همدلی را که در ستادها، ميان نيروهای معتدل اصلاح‌طلب و اصولگرا ايجاد شد، به عنوان حُسن آغازی برای تداوم اين حرکت حفظ کنند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی گفته است:«اگر اعتلای کشور و عزت و رفاه ملت در سايه نظام اسلامی، هدف اعلا و آرزوی همه ماست، رواست در اين راه مشکلات و تلخی‌ها، ما را از ادامه اين راه مقدس باز ندارد. زيرا برای حفظ نظام مقدسمان و ملت و کشورمان تحمل سختی‌ها و بی‌حرمتی‌ها شيرين است.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در اين بيانيه به مردم توصيه ای برای حضور در انتخابات يا حمايت از نامزدی ديگری نکرده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی در اولين واکنش به اعلام رد صلاحيت خود برای شرکت در انتخابات رياست جمهوری، روز چهارشنبه، اول خرداد، ضمن انتقاد از تصميم‌گيران اصلی در جمهوری،‌ نسبت به تجزيه کشور و ديگر خطراتی که ايران را تهديد می‌کند هشدار داده بود.

گزارش ها حاکی است که اکبر هاشمی رفسنجانی در واکنش به رد صلاحيت خود در جمع اعضای ستاد انتخاباتی اش گفته بود: «نمی‌خواهم وارد فضای اظهارات و تبليغات آنها شوم، اما نادانی انسان را اذيت می‌کند. اين‌ها نمی‌فهمند دارند چه می‌کنند. حتی اگر دشمنی و رقابت هم داشته باشند عقل می‌گويد که بگذاريد بيايد و بعد رسوا کنيد.»

وی افزوده بود: «می‌گذاشتيد مردم با اميد پای صندوق می‌آمدند... نمی‌دانند کسی بود که خود را قربانی کند و سپس راه را برای ديگران باز کند.»

حذف اکبر هاشمی رفسنجانی از حضور در انتخابات رياست جمهوری واکنش ها گسترده ای را درپی داشته است، ولی تاکنون آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در اين خصوص موضع گيری نکرده است.

خانواده آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی، نخستين کسانی بودند که به رد صلاحيت اکبر هاشمی رفسنجانی واکنش نشان دادند.

زهرا مصطفوی، دختر آيت الله خمينی، در نامه ای خطاب به آيت الله علی خامنه ای، از رد صلاحيت اکبر هاشمی رفسنجانی برای حضور در رقابت های انتخابات رياست جمهوری انتقاد کرده و گفته بود:«خواهرانه تذکر می دهم که اين کار هيچ معنايی جز فاصله انداختن بين دو يار امام و بی توجهی به شوق و اقبالی که مردم کوچه و خيابان به نظام و انتخابات پيدا کرده است، ندارد.»

زهرا مصطفوی در ادامه گفته بود که از نگاه آيت‌الله خمينی، اکبر هاشمی رفسنجانی نيز برای رهبری شايسته بوده است.

به رغم در خواست زهرا مصطفوی و علی مطهری، نماينده اصولگرای مجلس، از رهبر ايران برای دخالت در مساله رد صلاحيت اکبر هاشمی وی در اين خصوص واکنشی نشان نداده است

يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری روز ۲۴ خرداد برگزار خواهد شد و هشت نامزد درانتخابات حضور خواهند داشت.
XS
SM
MD
LG