لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۵

نمايندگان جمهوريخواه کنگره خواستار اقدام اوباما عليه ايران شدند


ده‌ها تن از جمهوريخواهان در مجلس نمايندگان آمريکا روز پنجشنبه در نامه ای از باراک اوباما، رييس جمهوری ايالات متحده خواستند تا هرچه در توان دارد به کار بگيرد و مانع دستيابی ايران به سلاح اتمی شود.

اين نامه را ۵۰ نماينده جمهوريخواه مجلس نمايندگان آمريکا و از جمله جان بويهنر، رهبر اقليت جمهوريخواه امضا کرده اند.

تام رايس، نماينده جمهوريخواه، در اين زمينه گفته است:محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، از فرصت خود در عرصه بين المللی استفاده کرده است تا بی‌ثباتی در منطقه را گسترش داده و در برابر تلاش‌های جامعه جهانی برای ممانعت از دستيابی به سلاح اتمی کسانی خواهان نابودی کشورها و مردم هستند، مانع ايجاد کند.

تام رايس گفته است: من از باراک اوباما می‌خواهم به تلاش‌ها و راهنمايی‌ها در کنگره توجه کند که خواهان آنند که آمريکا نقش رهبری تلاش‌ها برای ممانعت از دستيابی ايران به سلاح های اتمی را برعهده بگيرد.

کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود در صدد دستيابی به سلاح اتمی است. اما ايران اين اتهام را رد کرده و می‌گويد برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌‌‌‌آميز و برای توليد انرژی است.

در حالی نمايندگان جمهوريخواه از باراک اوباما خواسته‌اند تا مانع دستيابی ايران به سلاح اتمی شود، که روز گذشته رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرد: بعد از تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران درهای ديپلماسی همچنان به روی اين کشور گشوده است، اما ايران بايد به جهانيان ثابت کند که ماهيت برنامه هسته‌ای‌اش صلح آميز است.

باراک اوباما گفته بود: «ايران تنها عضو «ان پی تی» (پيمان منع گسترش سلاح های اتمی) است که نتوانسته نشان دهد که مقاصد برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آميز است ، و چنين اقداماتی پيامدهايی خواهد داشت.»

رييس جمهوری آمريکا گفت: از طريق قطنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل متحد، ما اين را روشن کرديم که قوانين بين‌المللی وعده‌های توخالی نيستند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد در خردادماه سال جاری چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران را تصويب کرد. در این قطعنامه باردیگر از ایران خواسته شده است فعالیت‌های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.
XS
SM
MD
LG