لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

نمايندگان مجلس: تلاش روحانی برای ارائه ليست کابينه در روز تحليف


دیدار نمایندگان مجلس با حسن روحانی
دیدار نمایندگان مجلس با حسن روحانی
نمايندگان مجلس ايران می گويند،‌ حسن روحانی، رييس جمهوری منتخب، روز شنبه پنجم مردادماه در ديدار با گروهی از نمايندگان مجلس گفته است که تلاش خواهد کرد تا ليست کابينه خود را در روز مراسم تحليف به مجلس ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری های ايران، حدود ۴۰ نفر از نمايندگان مجلس در اين ديدار حضور داشتند.

رمضان علی سبحانی فر، نماينده مجلس در خصوص اين ديدار به خبرگزاری کار ايران، ايلنا، گفته است: «در اين جلسه رئيس جمهور منتخب عنوان کرد که همه تلاش من اين است که در روز تحليف ليست کابينه و برنامه های دولت يازدهم را به رئيس مجلس ارائه دهم.»

مهدی سنايی، نماينده مجلس نيز با اشاره به اظهارات حسن روحانی در خصوص ارائه ليست کابينه به مجلس در روز تحليف به خبرگزاری مهر گفته است که آقای روحانی از نمايندگان مجلس خواست تا نقطه نظرات خود را در خصوص کابينه به وی ارائه کنند.

حسن روحانی در انتخابات رياست جمهوری ايران در ۲۴ خرداد ماه سال جاری با کسب بيش از ۵۰ درصد آرا پيروز شد و قرار است روز ۱۳ مرداد در مجلس حضور يافته و مراسم تحليف وی برگزار شود.

طی روز های اخیر با نزدیک شدن به زمان برگزاری مراسم تحلیف چهره ها و گروه های اصولگرا نسبت به حضور اصلاح طلبان در کابینه حسن روحانی هشدار داده اند.

روز گذشته محمد کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، به حسن روحانی توصیه کرد که افرادی را به عنوان وزير علوم يا رؤسای دانشگاه‌ها انتخاب نکند که «بوی فتنه» بدهند.

روزنامه کيهان که زير نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود نيز در شماره سوم مرداد خود، با نام بردن از گزينه‌های مطرح برای تعدادی از وزارتخانه‌ها، اين افراد را «دارای نقشی فعال در فتنه ۸۸» ناميد.

اصولگرایان و طرفداران آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ به عنوان «فتنه» یاد می کنند.

حضور مهمانان در مراسم تحليف

در همين حال گزارش ها حاکی است که نمايندگان در خصوص حضور مهمانان در مراسم تحليف با حسن روحانی گفت وگو کرده اند.

پيشتر برخی از نمايندگان اصولگرا نسبت به حضور محمد خاتمی و مهمانان خارجی در مراسم تحليف حسن روحانی هشدار داده بودند.

روح الله حسينيان، نماينده اصولگرای مجلس، در اين زمينه گفته است، چنانچه جک استرا، وزير امور خارجه پيشين بريتانيا، برای مراسم تحليف حسن روحانی در مجلس ايران حاضر شود، او را خواهد زد.

اين در حالی است که کمال الدين يیر موذن، از فراکسيون رهروان ولايت، در خصوص ديدار امروز نمايندگان با حسن روحانی و مساله دعوت از مهمانان برای مراسم تحليف به خبرگزاری ايلنا گفته است:«انتظار ما نمايندگان از رئيس جمهور منتخب در جلسه امروز اين بود که تحليف درشان ايران و ايرانی باشد و رئيس جمهور منتخب بدون مصلحت انديشی افراد را به اين مراسم دعوت کنند و اگر روال کار اين بوده که روسای جمهور قبلی در مراسم تحليف حضور يابند بايد با هماهنگی ساير قوا اين امر صورت گيرد.»

گزارش ها حاکی است در اين ديدار نمايندگان مجلس از طيف ها اصلاح طلبان و فراکسيون رهروان ولايت حضور داشتند که محمدرضا تابش، کمال الدين پيرموذن، پورفاطمی، جليلی، سبحانی فرد، حسينی، نعمتی، سنايی، مطهری، احمدی، حسين‌زاده، محجوب، اميری و برومند از جمله اين نمايندگان بودند.
XS
SM
MD
LG