لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

پوتين: آمريکا شواهد استفاده سوريه از سلاح شيميايی را ارائه دهد


ولادیمير پوتين، رييس جمهور روسيه، روز شنبه ۳۱ اوت گفته است، اگر آمريکا اسناد و مدارکی در اختيار دارد که ادعاهای مربوط به حمله شيميايی توسط حکومت سوريه را ثابت می‌کند، بايد آنها را به شورای امنيت سازمان ملل ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای پوتين که برای نخستين بار پس از حمله شيميايی در سوريه در چهارشنبه ۲۱ اوت صحبت می کرد، از باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا خواست در خصوص تصميم حمله به سوريه عجله نکند و به پيامدهای چنين اقدامی برای شهروندان سوری و همچنين برقراری صلح در سوريه فکر کند.

رييس جمهوری روسيه گفته است: در حالی که نيروهای نظامی دولتی سوريه در حال پيشروی هستند و در چند منطقه مواضع مخالفان را به محاصره خود درآورده‌اند، در چنين شرايطی بهانه دادن به دست کسانی که خواستار مداخله نظامی در اين کشورند کاملا بی معنی است.

آقای پوتين افزود: «‌من متقاعد شده ام که حمله شيميايی چيزی نيست به جز تحريکات کسانی که می خواهند ساير کشورها را وارد درگيری ها در سوريه کنند و در عين حال،‌ حمايت قدرت های بزرگ را جلب کنند.»

رييس جمهوری روسيه همچنين گفته است که اگر آمريکا مدارک و شواهد استفاده حکومت سوريه از سلاح های شيميايی را به بازرسان سازمان ملل متحد و شورای امنيت ارائه نکند، به اين معناست که چنين موضوعی صحت نداشته است.

در حالی رييس جمهوری روسيه از آمريکا خواسته تا شواهد خود را ارائه کند که روز جمعه کاخ سفيد ارزيابی اطلاعاتی در خصوص استفاده حکومت بشار اسد از سلاح شيميايی را منتشر کرد که بر اساس آن ۱۴۲۹ نفر در حمله شيميايی به حومه دمشق در روز چهارشنبه ۲۱ اوت کشته شدند که دست کم ۴۲۶ نفر از آنها کودک بودند.

براساس گزارش خبرگزاری رويترز، بازرسان تسليحاتی سازمان ملل متحد که برای بررسی مساله حمله شيميايی در حومه دمشق به سوريه رفته بودند،‌ روز شنبه سوريه را ترک کردند.

در همين يک مقام امنيتی سوريه به خبرگزاری فرانسه گفته است که کشورش هرلحظه منتظر حمله «نيروهای خارجی » است و به همين دليل نيروهای نظامی آماده پاسخگويی هستند.

همزمان با اين تحولات قرار است نشست وزيران خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب روز يکشنبه برای بحث درباره سوريه در قاهره برگزار شود.

این در حالی است که باراک اوباما روز جمعه گفت که هنوز تضميم نهايی درمورد اقدام نظامی عليه حکومت سوريه را اتخاذ نکرده است، ولی اقدام نظامی «محدود» در اين زمينه را بررسی می‌کند.

وی گفت که احتمال اقدام نظامی محدود را بررسی می کند و چنين اقدامی کمک خواهد کرد تا نه تنها حکومت سوريه و بلکه ديگر کشور های بدانند که جامعه بين المللی به موضوع هنجار و ممنوعيت استفاده از سلاح شيميايی توجه دارد.
XS
SM
MD
LG