لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

عبدالله شهبازی بازداشت شد


روح الله حسینیان، عبدالله شهبازی به همراه علی دوانی، پدر همسر غلامحسین الهام، سخنگوی دولت نهم.
روح الله حسینیان، عبدالله شهبازی به همراه علی دوانی، پدر همسر غلامحسین الهام، سخنگوی دولت نهم.

عبدالله شهبازی که طی ماه های اخير مطالبی را در خصوص فساد مالی عبدالعلی نجفی، فرمانده سپاه انصارالمهدی و حائری شيرازی نماينده ولی فقيه و امام جمعه شيراز منتشر کرده بود، به حکم شعبه ۴ دادستانی شیراز بازداشت شد.


دستگيری آقای شهبازی پس از آن انجام شد که سخنگوی قوه قضائيه روز سه شنبه از صدور حکم بازداشت ۱۱ تن از حاميان پشت پرده و محرکان عباس پاليزدار خبر داد.


با اين حال خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا،علت بازداشت وی را شکاست شخصی سردار عبدالعی نجفی، فرمانده سابق بسيج استان فارس و فرمانده فعلی سپاه انصارالمهدی که حفاظت از محمود احمدی نژاد و ساير شخصيت های دولتی را بر عهده دارد، انجام شده است.


خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در گزارشی از بازداشت عبدالله شهبازی خبر داد «وی که پيش از اين با انتشار گزارشی در وبلاگ شخصی اش ، تعدادی از چهره های سياسی، مذهبی و نظامی استان فارس را به زد و بند و زمين خواری متهم کرده بود، امروز و در پی شکايت سردار عبدالعلی نجفی فرمانده سپاه حفاظت المهدی و عزيزی فرماندار شيراز دستگير و برای آزادی وی قرار وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی صادر شد.»


رييس کل دادگستری استان فارس نيز ساعتی قبل از اعزام شهبازی به زندان، خبر صدور قرار وثيقه برای وی را اعلام کرده و گفته بود«قرار وثيقه شهبازی يک ميليارد ريال است و در صورتی که او نتواند قرار را تامين کند، بازداشت می‌شود.»


وی همچنين گفت«شهبازی به اتهام نشر اکاذيب و وارد کردن افترا به دادگاه‌احضارشده اما اکنون دادگاه برای وی قرار وثيقه صادر کرده است.»


احمد سياوش پور با تاکيد براين که «عبدالله شهبازی شاکی خصوصی دارد» گفته بود«بر همين مبنا قاضی شعبه اول دادياری دادگاه شيراز، امروز اتهامات وی را به او تفهيم کرد.»


از حزب توده تا همکاری با اطلاعات


عبدالله شهبازی فرزند يکی خوانين فارس است که پدرش در سال های اصلاحات ارضی عليه حکومت پهلوی قصد دست به اقدام مسلحانه داشت که دستگير و اعدام شد.


  • عبدالله شهبازی در وبسايت خود اعلاميه وزارت اطلاعات در خصوص ارتباط انفجار چندی قبل يک حسينيه در شيراز به گروه های سلطنت طلب را رد کرده و آن را حاصل کار خودی ها معرفی کرده بود

وی از اعضای حزب توده در سال های اوليه انقلاب است که پس از دستگيری در سال ۶۱ به همکاری با نهادهای امنيتی جمهوری اسلامی رو آورد و پس از تشکيل وزارت اطلاعات در راه اندازی موسسه پژوهش های سياسی وزارت اطلاعات نقش و به مدت ۱۰ سال در دوره وزارت علی فلاحيان مديريت آن را بر عهده داشت.


از شهبازی به عنوان يکی از همکاران تيم مستقر در روزنامه کيهان و از موسسان مرکز پژوهش های کيهان به مديريت حسين شريعتمداری و حسن شايان نفر نامبرده می شود.


با اين وجود آقای شهبازی از زمستان گذشته با انتشار اسنادی به اينترنت و به شکل سی دی اقدام به افشاگری عليه محی الدين حائری شيرازی، امام جمعه و نماينده ولی فقيه در شيراز، کرد و حائری شيرازی و فرزندانش و برخی از مقامات محلی در استان فارس را به زمين خواری متهم کرد.


از جمله ديگر کسانی که در معرض افشاگری های آقای شهبازی به فساد مالی و زمين خواری متهم شدند،«سردار عبدالعی نجفی» از فرماندهان سپاه فارس،فرمانده سابق بسيج اين استان و فرمانده فعلی سپاه انصار المهدی است.


آقای شهبازی اين افراد را متهم کرده که با تاسيس موسساتی در پوشش های مذهبی و خيريه اقدام زمين خواری می کنند.


شهبازی همچنين مصطفی پور محمدی وزير سابق کشور را به زمينه سازی تشکيل مافيای نفتی،و و روح الله حسينيان از مقامات سابق امنيتی ،دوست سعيد امامی و نماينده فعلی مجلس شورای اسلامی را به بهايی بودن متهم کرده است.


آقای شهبازی در سايت رسمی خود اعلاميه وزارت اطلاعات در خصوص ارتباط انفجار چندی قبل يک حسينيه در شيراز به گروه های سلطنت طلب را رد کرده و آن را حاصل کار خودی ها معرفی کرده بود.


وی در نوشته های خود به صراحت از ارتباط با فرماندهان ارشد اطلاعات سپاه پاسداران که مسئوليت آن با حجت الاسلام رمضانی، فرمانده سابق حفاظت اطلاعات نيروی انتظامی، ياد کرده و افشاگری های خود را ناشی از ارتباط با بازرس ويژه رئيس جمهوری اسلامی يعنی داود احمدی نژاد برادر محمود احمدی نژاد معرفی کرده است.


خبرگزاری فارس نيز ضمن انتشار خبر بازداشت عبدالله شهبازی گزارش داد«عبدالله شهبازی که اخيرا در رساله‌ای برخی اتهامات را به اشخاص حقيقی و حقوقی مختلف منتسب کرده بود، امروز با حکم دادستان شيراز، بازداشت و روانه زندان شد.» به گزارش اين خبرگزاری وی هفته گذشته برای پاسخگويی به اين اتهامات به دادسرا احضار شده بود.


پاليزدار و شهبازی


با وجود آن که مقامات قضائيی ارتباطی ميان بازداشت عبدالله شهبازی و عباس پاليزدار مطرح نکرده اند اما به گفته ناظران بازداشت وی به اظهارات روز گذشته سخنگوی قوه قضائيه در خصوص صدور حکم بازداشت ۱۱ نفر در ارتباط با پرونده عباس پاليزدار مربوط است.


چند روز پس از انتشار افشاگری عباس پاليزدار،وی نيز در وبلاگ خود از افشاگريهای آقای پاليزدار حمايت کرده و با اشاره به برخی از افشاگری های خود،آقای پاليزدار را شجاع تر از خود معرفی کرد.»


در همین حال، خبر بازرسی از منزل فاطمه آجرلو نماينده کرج در مجلس هفتم و هشتم نيز همزمان با بازداشت آقای شهبازی منتشر شد.


به نوشته روزنامه های چهارشنبه تهران ماموران دادستانی تهران ساعت ۲۳ دوشنبه شب گذشته منزل خانم آجرلو را با هدف کشف استناد محرمانه مورد بازرسی قرار داده اند.


فاطمه آجرلو کسی است که عباس پاليزدار را به هيات تحقيق و تفحص از قوه قضائيه دعوت کرده و پس از بازداشت وی نيز اعلام کرد که اسناد لازم را در دادگاه ارائه خواهد کرد.


«برنامه ريزان پشت پرده»


تاکنون اسامی ساير ۱۱ نفری که سخنگوی قوه قضائيه از صدور حکم بازداشت آنها به اتهام همکاری و تحريک عباس پاليزدار و خروج اسناد محرمانه خبر داده منتشر نشده اما عليرضا جمشيدی تاکيد کرده بود که برخی از اين افراد مقام ها دولتی هستد.


روز سه شنبه روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله با عنوان«برنامه ريزان پشت پرده» از حرکت آرام جريانی در رده های بالای کشور سخن گفت که قصد «حذف روحانيت انقلابی» را دارد.


اين روزنامه با اشاره به اينکه «از سالهای اول بعد از پيروزی انقلاب اسلامی برای صاحبان تحليل و ناظران دقيق کاملا مشخص بود که عده ای با نزديک ساختن خود به شخصيت های روحانی در سطوح بالای نظام درصدد کسب موقعيت برای محکم کردن جای پای خود و در نهايت خارج ساختن روحانيت از صحنه هستند» نوسته بود«اين نقشه با دقت و صبر و حوصله به تدريج به اجرا درآمد.»


روزنامه جمهوری اسلامی عباس پاليزدار را يکی از مهرهای ظاهری اين جريان معرفی کرده و از وجود «برنامه ريزان پشت پرده» در افشاگری های اخير عليه روحايان ارشد حکومتی خبر داده بود.


اين روزنامه همچنين با اشاره به افشای بدهکاری چند ميلياردی آقای پاليزدار از سوی رسانه های حامی دولت پس از انتشار افشاگری های وی،از آنان پرسيد«سخنران دانشگاه همدان اگر مفسد اقتصادی بود و طبق اخبار منتشره از مدت ها قبل پرونده داشت چرا اين پرونده زودتر به جريان گذاشته نشد چرا به اين شخص اجازه داده شد در حساسترين مراکز نظام مشغول فعاليت باشد چرا حالا که او ضربه خود را زده است از پرونده فسادهای او سخن به ميان می آيد.»


ساعتی پس از انتشار اين سرمقاله احمد خاتمی از روحانيان تندرو ، و امام جمعه موقت تهران نيز اعلام کرد«شخصی با سخنرانی در دانشگاه‌ها و شهرستان‌ها روحانيت را مورد تعرض قرار داده که اين يک پروژه جديد برای تخريب روحانيت است.» وی خواستار آن شد که«دستگاه قضايی سرنخ‌ها را شناسايی و با تخريب کنندگان روحانيت برخورد کند.»


XS
SM
MD
LG