لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

توکيو برای دومين بار ميزبان المپيک شد


در اجلاس کميته بين المللی المپيک به ميزبانی آرژانتين، پس از ساعت ها بحث و بررسی برای تعيين ميزبان المپيک تابستانی ۲۰۲۰، ژاپني ها موفق شدند رقبای خود را کنار بزنند. به اين ترتيب توکيو پس از ۵۶ سال، بار ديگر برگزار کننده بازيهای المپيک خواهد بود.

در اين رقابت که بين سه شهر صورت گرفت، ابتدا مادريد کنار رفت و سپس توکيو موفق شد استانبول را کنار را بزند و ميزبان بزرگترين رويداد ورزشی جهان در سال ۲۰۲۰ شود. با توجه به اينکه ميزبانی قبلی اسپانيايي ها در سال ۱۹۹۲ بود، همچنين رکود اقتصادی اين کشور و سرمايه گذاری ناچيز برای پروسه ميزبانی المپيک ۲۰۲۰، از ابتدا مشخص بود که بخت کمتری نسبت به استانبول و توکيو خواهند داشت.

توکيو در اين رای گيری صاحب ۶۰ رای شد و استانبول در حضور رجب طيب اردوغان فقط توانست ۳۶ رای کسب کند. با وجود اينکه در ژاپن، زمان اعلام نام ميزبان المپيک ۲۰۲۰ ساعت پنح بامداد بود، اما هزاران ژاپنی از ساعتها قبل در سالن ژيمناسيوم ورزشگاه توکيو مستقر شده بودند و به محض اعلام ميزبانی کشورشان، رقص، شادمانی و جشن ملی را آغاز کردند.

آسيايي ها همواره ميزبان های خوبی برای بازيهای المپيک بوده اند. المپيک ۱۹۸۸ سئول و خصوصاً المپيک ۲۰۰۸ پکن با چنان کيفيتی برگزار شد که پس از پايان بازي ها، حتی رضايت منتقدان اعطای ميزبانی به اين کشورها نيز جلب شده بود.

ترکيه اميدواری فراوانی برای کسب ميزبانی داشت. آنها رويدادهای معتبری مثل بسکتبال قهرمانی جهانی در سال ۲۰۱۰ و کشتی آزاد، فرنگی و زنان جهان در سال ۲۰۱۱ را نيز در راستای همين رويای بزرگ برگزار کردند. حتی اردوغان سخنرانی خود در مراسم افتتاحيه مسابقات جهانی کشتی در سالن سينان اردم را به استحقاق استانبول برای احراز ميزبانی المپيک ۲۰۲۰ اختصاص داد. اما حوادث اخير در ميدان تقسيم، صدمه بزرگی به تلاشهای سخت کوشانه و سترگ ترک ها وارد کرد.

در آرژانتين نگراني هايی نيز پيرامون اعطای ميزبانی به ژاپن مطرح شد. مانند عواقب ناشی از سونامی و تاثير مخرب آن بر روی نيروگاه هسته ای، همچنين گرانی اسکان در طول بازيهای المپيک که پيشبينی شده هتل سه ستاره هر شب ۶۰۰ دلار هزينه در برداشته باشد.

شينزو آبه نخست وزير ژاپن در مراسم معرفی برنامه های توکيو حضور داشت و تاکيد کرد که پيرامون نيروگاه هسته ای فوکوشيما، جايی برای نگرانی وجود ندارد. اين سخنان و به طور کلی، تمام مراسم در طول چند ساعت به طور زنده و با کيفيت مناسب از سايت کميته بين المللی المپيک پخش مي شد.

توکيو در سال ۱۹۶۴ موفق شده بود به عنوان نخستين شهر آسيايی المپيک را برگزار کند.

ايران در بازيهای المپيک ۱۹۶۴ توکيو با ۶۳ ورزشکار ۱۰ رشته ورزشی شرکت کرد و نتايج ضعيفی به جا گذاشت.

کاروان ايران فقط دو مدال برنز کسب کرد که هر دو نيز در کشتی آزاد به دست آمد. رشته ای که اگر در نشست روز يکشنبه بوئنوس آيرس رای کافی نياورد، در جدول بازيهای توکيو ۲۰۲۰ وجود نخواهد داشت. در توکيو ۱۹۶۴ اما علی اکبر حيدری و محمدعلی صنعتکاران روی سکوی سوم ايستادند و با همين دو مدال، کاروان ايران در رده رتبه سي وچهارم جدول کشورهای مدال آور قرار گرفت.

روز يکشنبه از بين کشتی، اسکواش و بيس بال، يک رشته ورزشی در جدول بازيهای المپيک ۲۰۲۰ توکيو قرار خواهد گرفت. مراسم رای گيری برای گزينش اين رشته ورزشی به طور زنده از سايت کميته بين المللی المپيک پخش خواهد شد.
XS
SM
MD
LG