لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

کاخ سفيد: آمريکا آماده تعامل با ايران بر اساس احترام متقابل است


جاش ارنست، معاون سخنگوی کاخ سفید
جاش ارنست، معاون سخنگوی کاخ سفید
يک سخنگوی کاخ سفيد، روز جمعه ۲۹ شهريورماه گفته است، تا زمانی که جمهوری اسلامی مايل باشد که نشان دهد در برنامه‌ هسته‌ای خود اهداف غيرنظامی را دنبال می‌کند، ايالات متحده آمريکا نيز آماده است تا با ايران بر اساس احترام متقابل مذاکره و تعامل کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، جاش ارنست، معاون سخنگوی کاخ سفيد در هواپيمای رياست جمهوری آمریکا موسوم به «اير فورس وان» به خبرنگاران گفت: ما تاکنون چند بار با مقام های ايران مذاکره کرده ايم و به مذاکرات براساس احترام متقابل ادامه می دهيم.

اين سخنگوی کاخ سفيد در ادامه گفته است: در جريان اين گفت وگو ها مقامات ايران فرصت خواهند داشت در عمل جديت خود را نشان دهند.

حسن روحانی رييس جمهوری ايران هفته آينده به همراه يک هيات برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نيويورک سفر خواهد. باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، نيز هفته آينده به نيويورک خواهد رفت.

کاخ سفيد پيشتر از احتمال ديدار حسن روحانی و باراک اوباما در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل خبر داده بود.

با اين حال جاش ارنست روز جمعه تصريح کرده است که برنامه ای برای ديدار بين باراک اوباما و حسن روحانی وجود ندارد.

در همين حال، روزنامه «نيويورک تايمز» گزارش داده است که ايران برای پايان دادن به تحريم ها عليه اين کشور به دنبال دستيابی به يک توافق سريع است.

سخنگوی کاخ سفيد در واکنش به اين گزارش گفته است که واشينگتن از رويکرد تازه ايران به دنبال انتخاب حسن روحانی به عنوان رييس جمهوری اين کشور استقبال می کند.

جاش ارنست گفته است: تحريم ها عرصه را بر ايران تنگ کرده، باعث انزوای بين المللی اين کشور شده، به اقتصاد جمهوری اسلامی لطمه زده است و در نهايت اين فشار ها آنها را وادار کرده است به ميز مذاکره برگردند.

تهران و واشينگتن از سال ۱۳۵۸ و به دنبال اشغال سفارت آمريکا در ايران توسط دانشجويان موسوم به «پيرو خط امام» مناسبات ديپلماتيک با یکدیگر ندارند ولی از طريق سفارت سوئيس در تهران با هم در تماس هستند.

طی روز های اخیر خبر تبادل نامه بین باراک اوباما و حسن روحانی چشم انداز روابط بین دوکشور را وارد مرحله تازه ای کرد.

سخنگوی کاخ سفيد روز چهارشنبه محتوای نامه رييس جمهوری آمريکا به همتای ايرانی‌اش را فاش کرد و گفت که آقای اوباما به حسن روحانی گفته است: «آمريکا آماده است تا منازعه هسته‌ايش با ايران را خاتمه دهد مشروط به اينکه ايران نشان دهد به دنبال ساخت سلاح اتمی نيست».
XS
SM
MD
LG