لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

کاخ سفید: ریاست جمهوری روحانی فرصتی برای حل نگرانی‌ها است


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، روز يکشنبه، سیزدهم مرداد، در بيانيه‌ای ابراز اميدواری کرده است که حسن روحانی، رييس جمهوری جديد ايران با توجه به خواست رای دهندگان، تصميماتی اتخاذ کند که زندگی بهتری را برای ايرانیان فراهم کند. آقای کارنی گفته است در صورتی که دولت جدید ایران برای رفع نگرانی های بین المللی جدی باشد، آمریکا نیز مشتاق تعامل است.

سخنگوی کاخ سفيد در اين بيانيه بار ديگر به مردم ايران به خاطر اين که توانستند در جريان انتخابات رياست جمهوری، صدای خود را به گوش همگان برسانند، تبريک گفته است.

آقای کارنی در اين بيانيه تصريح کرده است: حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، «واقف است که انتخاب وی نتيجه خواست مردم ايران برای تغيير بود و ما اميدواريم دولت ايران در راستای توجه به خواست رای دهندگان، تصميم هايی را اتخاذ کند که زمينه زندگی بهتر را برای ايرانیان فراهم می کند.»

سخنگوی کاخ سفيد گفته است:مراسم تحليف حسن روحانی به عنوان رييس جمهوری ايران اين فرصت را برای ايران فراهم می‌کند تا هرچه سریعتر نگرانی‌های عميق جامعه بين‌المللی را در خصوص برنامه هسته‌ايش برطرف کند.

جی کارنی در بيانيه خود تصريح کرده است: بهتر است دولت جديد ايران با تعامل جدی و اساسی تعهدات بين‌المللی خود را انجام داده و راه حلی مسالمت آميز برای موضوع هسته‌ای جستجو کند، در اين صورت ايالات متحده را شريکی مشتاق خواهد يافت.

به دنبال روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ سياست‌های هسته‌ای ايران تغيير کرد و پرونده اتمی ايران از آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به شورای امنيت سازمان ملل رفت.

شورای امنيت سازمان ملل طی اين مدت در چهار قعطنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانيوم را متوقف کند. اما ايران با سرپيچی از اين خواست شورای امنيت، برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است.

رويکرد هسته ای ايران طی اين سال ها باعث شده است تا اتحاديه اروپا و آمريکا نيز به طور يکجانبه تحريم هايی را عليه ايران اعمال کنند.

حسن روحانی در جريان مبارزات انتخاباتی خود از سياست های هسته ای کشور انتقاد کرده و خواستار کاهش تنش در روابط خارجی و رفع تحریم ها شده بود.

آقای روحانی که در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی دبیری شورای عالی امنيت ملی را بر عهده داشت، در خردادماه سال جاری گفته بود که دولت محمود احمدی‌نژاد «به نام سياست خارجی دست به اقدامات بی‌هدفی در سطح بين‌المللی زده که بيشتر به بحران آفرينی شباهت دارد... مجموعه‌ای از اقدامات ناهماهنگ، نامتجانس و بعضا متضاد که حتی اطلاق عنوان سياست خارجی بر آنها دشوار به نظر می‌رسد.»

وی همچنين با انتقاد از عملکرد تيم مذاکره کنندگان هسته‌ای ايران گفته بود که در گذشته، طرف مذاکره ايران وزيران امور خارجه و روسای جمهوری بوده اند.
XS
SM
MD
LG