لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

دندان های مصنوعی چرچيل پانزده هزار پوند فروش رفت


دندان های مصنوعی وينستون چرچيل نخست وزير اسبق بريتانيا
دندان های مصنوعی وينستون چرچيل نخست وزير اسبق بريتانيا
دندان های مصنوعی وينستون چرچيل نخست وزير بريتانيا در دوران جنگ جهانی دوم چند روز پيش در حراجی در شهر نورفولک انگلستان به بهای ۱۵۲۰۰ پوند به فروش رفت.

به گزارش روزنامه «گاردين» اين مجموعه دندانهای مصنوعی به طور ويژه برای فک فوقانی چرچيل ساخته شده بود تا روش سخنوری قاطع و شمرده او را در دوران جنگ تحکيم کند. اين دندانهای مصنوعی در سخنوری و نمادی که از چرچيل در مجامع علمی ارائه می کرد آنچنان نقش مهمی داشتند که نخست وزير بريتانيا همواره دو مجموعه از آنها را با خود حمل می کرد.

اين دندانهای مصنوعی توسط پسر دندانسازی که آنها را ساخته بود فروخته شد و انتظار می رفت که حداکثر به بهايی نزديک به ۵ هزار پوند به فروش برسند. اما در نهايت يک کلکسيونر ( جمع آوری کننده) اشياء مربوط به وينستون چرچيل ۱۵۲۰۰ پوند برای خريد آن پرداخت کرد.

روزنامه گاردين از قول يک کارشناس می نويسد اين دندان های مصنوعی طوری طراحی و ساخته شده بودند که به شناخت لحن صدای ملايم و در عين حال قاطع نخست وزير دز نطق های راديويی معروف در دوران جنگ کمک می کرد.

اين کارشناس می گويد که وينستون چرچيل از کودکی يک لکنت زبان مختصری داشت و به خصوص حرف سين را نمی توانست کامل تلفظ کند. بنابراين می توان گفت که اين دندانهای مصنوعی در رهبری بريتانيا و حفظ جهان از خطر آلمان نازی نقش بسيار مهمی ايفا کرده اند.

در موزه علوم پزشکی بريتانيا يک کپی از دندانهای مصنوعی چرچيل در کنار دندانهای مصنوعی شخصيت های معروف تاريخ بريتانيا نگهداری می شود. به گفته کارشناسان چرچيل که شيوه بيان ويژه خود را داشت می خواست که صدا و نحوه گفتار وی به همان صورتی که همه آن را می شناسند باقی بماند. به همين خاطر دندانساز سازنده اين دندان مصنوعی آنرا حدی بزرگتر ساخت که دقيقا به فک وی نچسبد و در نتيجه لکنت زبان مختصر وی را از بين نبرد.

حدس زده می شود که اين دندانساز ۳ يا ۴ ست دندان مصنوعی مشابه برای چرچيل ساخته است که يکی از آنها با نخست وزير اسبق بريتانيا به خاک سپرده شده است. اين دندانهای مصنوعی حوالی آغاز جنگ جهانی دوم ساخته شده اند يعنی زمانی که وينستون چرچيل تقريبا ۶۵ ساله بود.

چرچيل به خاطر نطقهای برانگيزنده اش در دوران جنگ شهرت فراوانی دارد اما موضوع مربوط به دندانهای مصنوعی وی کمتر شناخته شده است. چرچيل از دوران کودکی مشکل دندان داشت و در سنين جوانی چندين دندان خود را از دست داد. نخست وزير اسبق بريتانيا تا حدی از کار دندانساز خود راضی بود که وی را برای دريافت مقام شواليه نامزد کرد.

وينستون چرچيل از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵ و سپس بين ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۵ نخست وزير بريتانيا بود.
XS
SM
MD
LG