لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

نمایش آثار «جنزیر»،هنرمند انقلابی مصر در نيويورک

آثار جنزیر، يکی از هنرمندان انقلاب مصر در نيويورک به نمايش در آمده است. اين نمايشگاه با عنوان «کاملا آمريکايی» مجموعه‌ای از جديدترين پوسترهای اين هنرمند ٣٣ ساله است که نگاهی انتقادی به سياست و جامعه و فرهنگ عامه آمريکا کرده است.

او در اين پوسترها، عناصر مختلف جامعه سرمايه‌داری را به تصوير کشيده‌است؛ از رئيس جمهوری تا پليس نيويورک، از رهبر جنبش سياهان تا صاحب مرغ سوخاری کنتاکی.

جنزير، گرافيست و هنرمند خيابانی مصری است که در حمايت از انقلاب اخير اين کشور فعاليت زيادی کرد و توسط حکومت مصر بازداشت و مدتی زندانی شد. پوسترها و عکس برگردان‌ها و نقاشی‌های خيابانی اين هنرمند ٣٣ ساله محبوبيت زيادی پيدا کرد و شهرت او از مرزهای مصر گذشت. تحليلگران هنری او را جزو ٢٥ هنرمند خيابانی دنيا می‌دانند که هنر عمومی امروز را متحول کرده‌اند.

جنزير حالا چند ماهی است که به نيويورک نقل مکان کرده و در منطقه بروکلين زندگی و کار می‌کند. اين نمايشگاه، مجموعه‌ای از پوسترهای جديد اوست که حول فضای جديد زندگی‌اش شکل گرفته‌اند.

«شيوا بلاغی»، استاد تاريخ هنر دانشگاه براون، نمايشگاه «کاملا آمريکايی» را تدارک ديده است که مجموعه ای از ٨٠ پوستر گنزير است. او می گويد گنزير نخواسته در قالب ساده ای که جامعه آمريکا برای هنرمندان خاورميانه ايجاد کرده، گرفتار شود. قالبی که مرتب هنر سياسی و اعتراضی خاورميانه را در بستر غربی بازسازی می‌کند. خانم بلاغی می گويد حالا که گنزير در نيويورک است می خواهد فضايی را که الان در آن زندگی می کند، نقد کند.

نمايشگاه «کاملا آمريکايی» به مدت يک ماه در گالری ليلا هلر شهر نيويورک برپاست. ليلا هلر از گالری های مهم شهر نيويورک است که آثار بسياری از هنرمندان برجسته ايرانی و خاورميانه را به نمايش گذاشته است. گزارش و عکس‌ها از: نگار مرتضوی

XS
SM
MD
LG