لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۷

سرخط‌ خبرها

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۸ ریشتر منطقه سیرچ کرمان را لرزاند

زلزله‌ای به بزرگی پنج و هشت دهم در مقیاس ریشتر بامداد دوشنبه منطقه سیرچ در استان کرمان را لرزاند .

هنوز گزارشی از خسارات احتمالی این زمین لرزه دریافت نشده است .

این سومین زمین لرزه با قدرتی بیش از پنج ریشتر در 24 ساعت گذشته در ایران است .

روز یکشنبه نیز در زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در تازه آباد در منطقه ثلاث باباجانی کرمانشاه ، ۲۸۷ نفر مصدوم شده و به برخی از منازل مسکونی منطقه خساراتی وارد شد.

صبح یکشنبه همچنین دو زمین‌لرزه پیاپی به بزرگی ۴.۷ و ۵.۷ شهر رویدر در استان هرمزگان واقع در ۱۲۹ کیلومتری بندرعباس را لرزاند. از این زمین‌لرزه‌ها تلفاتی گزارش نشده است.

سوریه از حمله هوایی اسراییل به خاک خود خبر داد

خبرگزاری دولتی سوریه سانا روز یکشنبه از حمله چهار جنگنده اسرائیلی به مرکزپژوهش‌های علمی در شهر مصیاف( Misyaf ) در استان حما خبر داد .

این خبرگزاری می‌گوید سامانه دفاع موشکی این کشور توانسته ۳ موشک را رهگیری و ساقط کند و تنها یک موشک در این مرکز منفجر شده است .

مصیاف که در گذشته از آن به عنوان مرکز پژوهش تسلیحات شیمیایی وابسته به صنایع وزارت دفاع سوریه یاد شده است، در سال‌های گذشته نیز هدف حملاتی قرار گرفته که به اسرائیل منسوب شده است.آنگونه که رویترز می‌گوید یک منبع اطلاعاتی از حضور نیروهای ایرانی در این مرکز پژوهشی برای تولید سلاح خبر داده است .

با این حال اسرائیل هنوز نسبت به حمله یکشنبه به مصیاف واکنشی نشان نداده است اما ساعاتی پیش از این حمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بار دیگر تاکید کرد تل آویو حضور نظامی نیروهای ایرانی در سوریه را تحمل نخواهد کرد .

اسرائیل، نگران است که حضور رو به رشد ایران در سوریه تهدیدی برای امنیت این کشور باشد و در ماه های اخیر، حملات خود به مواضع احتمالی ایران در سوریه را افزایش داده است . ایران بارها بر مستشاری بودن حضور خود در سوریه تاکید کرده و می‌گوید به دعوت دولت دمشق در این کشور حضور دارد

شمار کشته شدگان انفجار فرودگاه کابل ۱۴ نفر و مجروحان ۶۰ تن اعلام شد

ساعاتی پس از بازگشت ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان که یک سال از این کشور دور بود، یک مقام دولتی اعلام کرد که در انفجار انتحاری در فرودگاه کابل دست کم ۱۴ نفر کشته و ۶۰ تن زخمی شده اند.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، روز یکشنبه گفت: پس از خروج کاروان خودروهای عبدالرشید دوستم و مقام‌های دولتی از فرودگاه کابل، یک مهاجم انتحاری بمب خود را در برابر ورودی فرودگاه منفجر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۹ تن از کشته شدگان از ماموران امنیتی و افراد پلیس بودند.سخنگوی عبدالرشید دوستم گفت که در این حادثه به او آسیبی نرسیده است.

بمب گذار انتحاری فردی پیاده بود و بمب حامل خود را در برابر ورودی فرودگاه و زمانی که استقبال کنندگان در حال خروج بودند، منفجر کرد.

ژنرال دوستم حدود ۱۴ ماه پیش و در پی متهم شدن در پرونده احمد ایشچی، از افغانستان به ترکیه رفت. احمد ایشچی، سیاستمدار و از مخالفان عبدالرشید دوستم، حدود یک سال و نیم پیش ادعا کرد که ژنرال دوستم و محافظانش او را کتک زده و مورد آزار جنسی قرار داده‌اند. عبدالرشید دوستم این اتهام را رد کرده است.

در حمله انتحاری در پاکستان یک نامزد انتخابات پارلمانی این کشور کشته شد

روز یکشنبه،‌ در حمله انتحاری در «دره اسماعیل خان» پاکستان یک نامزد انتخابات پارلمانی این کشور کشته شد و چند تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش رادیو مشعل، ‌بخش پاکستانی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی،‌ اکرم الله گنداپور، که از سوی حزب «تحریک انصاف» به رهبری عمران خان، کاندیدای نمایندگی بود پس از انتقال به بیمارستان به علت شدت جراحات جان سپرد.

به گزارش پلیس،‌ هنگامی که آقای گنداپور در یک خودرو برای شرکت در یک گردهمایی سیاسی راهی محل بود مورد حمله انتحاری قرار گرفت. راننده خودروی او نیز در این رخداد کشته شد.

برپایه این گزارش، طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

ایثار گنداپور، برادر این سیاست مدار پاکستانی نیز در حدود سه سال پیش در یک حمله انتحاری کشته شده بود.

ارتش اسرائیل میگوید ۸۰۰ تن از «کلاه سفیدان سوری» و خانواده هایشان را به اردن منتقل کرده است

ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد، ۸۰۰ تن از داوطلبان موسوم به «کلاه سفیدان» سوری و خانواده هایشان را از منطقه جنگی در سوریه تخلیه کرده و آنها را به اردن انتقال داده است.

برپایه گزارشها این نخستین بار است که نیروهای ارتش اسرائیل به این صورت در جریان جنگ داخلی سوریه، وارد خاک آن کشور شده اند.

بر اساس توئیتی که ارتش اسرائیل در این باره منتشر ساخته، این گروه از افراد غیرنظامی در جنوب سوریه گرفتار شده بودند و احتمال داشت در جریان نبرد در این منطقه، جانشان را از دست بدهند. ارتش اسرائیل این اقدام خود را «حرکت بشردوستانه استثنایی» توصیف کرده است.

به گفته ارتش اسرائیل، این اقدام به درخواست آمریکا و چند کشور اروپایی انجام شد.

کلاه سفیدان که از داوطلبان امدادی و پزشکی تشکیل شده از پنج سال پیش در مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح حکومت دمشق و برای نجات مجروحان جنگی تلاشمی کنند. دولت سوریه کلاه سفیدان را که از حمایت مالی آمریکا و چند کشور اروپایی بهره می برند، «آلت دست»‌این کشورها می داند و آنان را بازداشت می کند.

یک مقام راه آهن در استان آذربایجان شرقی می‌گوید مطالبات ۶۰۰ کارگر یک شرکت خصوصی پرداخت می‌شود

مدیرکل راه آهن آذربایجان روز یکشنبه اعلام کرد که دو ماه دستمزد معوقه ۶۰۰ کارگر شرکت خصوصی «گسترش آهن راه» در استان آذربایجان شرقی پرداخت می‌شود. با این همه، ‌او زمانی را برای پرداخت مطالبات معوقه کارگران تعیین نکرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، شاپور ارصلانی با اشاره به اعتصاب کارگران شرکت «گسترش آهن راه» در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه دستمزدشان گفت: در جلسه‌ای در استانداری آذربایجان شرقی، قرار شد راه‌آهن و شرکت پیمانکار نسبت به تامین منابع مالی و پرداخت حقوق معوقه کارگران اقدام کنند.

مدیرکل راه آهن آذربایجان درباره پرداخت حق سنوات کارگران از سوی پیمانکار قبلی راه آهن نیز گفت: قرار شد نمایندگان‌شان از طریق اداره کار اقدام کنند تا پس از صدور حکم قضایی، راه‌آهن از محل ضمانت نامه شرکت پیمانکار، مطالبات آنان را پرداخت کند.

کارگران شرکت خصوصی «گسترش آهن راه» چهارشنبه و پنجشنبه گذشته در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه خود اعتصاب و درساختمان راه آهن تبریز تجمع کرده بودند.

نرخ دلار در بازار آزاد ایران به ۹ هزار تومان رسید

براساس گزارش‌ها، روز یکشنبه نرخ هر دلار آمریکا در بازار آزاد تهران به حدود ۹ هزار تومان رسید و سکه طلا نیز حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.

درهمین حال خبرگزاری تسنیم از «امنیتی» شدن فضای بازار سکه خبر داد و قائم مقام فرمانده نیروی انتظامی نیز اعلام کرد که ۳۰۰ نفر از به توصیف او، «مخلان بازار ارز و سکه» بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، نرخ دلار که در دو هفته گذشته بین ۷۸۰۰ تا ۸۱۰۰ تومان بود روز یکشنبه به ۸۹۵۰ تومان رسید. بر اساس این گزارش، قیمت یورو نیز روز یکشنبه تا ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش یافت.

خبرگزاری ایسنا یکی از دلایل افزایش قیمت دلار را شایعه حذف ارز مسافرتی دانسته است. افزایش شدید قیمت دلار ساعاتی پس از آن رخ داد که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، بار دیگر تهدید بستن تنگه هرمز را تکرار کرد. خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از فعالان این حوزه، جهش قیمت سکه را تا حدی متوجه نزدیک شدن به موعد تحریم‌های آمریکا علیه ایران دانسته بود.

همزمان با بازگشت ژنرال دوستم به افغانستان انفجار انتحاری در فرودگاه کابل چندین زخمی برجای گذاشت

همزمان با بازگشت ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان که یک سال از این کشور دور بود، انفجار انتحاری در فرودگاه کابل چندین کشته و زخمی برجای گذاشت.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، روز یکشنبه گفت: پس از خروج کاروان خودروهای عبدالرشید دوستم و مقام‌های دولتی از فرودگاه کابل، یک مهاجم انتحاری بمب خود را در برابر ورودی فرودگاه منفجر کرد که در پی آن ۱۰ تن کشته و زخمی شدند.

سخنگوی عبدالرشید دوستم گفت که در این حادثه به او آسیبی نرسیده است. در جریان استقبال از عبدالرشید دوستم، شماری از مقام‌های دولتی، از جمله معاون دوم رئیس جمهور، چند تن از نمایندگان پارلمان و همچنین شماری از هواداران او در فرودگاه کابل حضور داشتند.

ژنرال دوستم حدود ۱۴ ماه پیش و در پی متهم شدن در پرونده احمد ایشچی، از افغانستان به ترکیه رفت. احمد ایشچی، سیاستمدار و از مخالفان عبدالرشید دوستم، حدود یک سال و نیم پیش ادعا کرد که ژنرال دوستم و محافظانش او را کتک زده و مورد آزار جنسی قرار داده‌اند. عبدالرشید دوستم این اتهام را رد کرده است.

صدها تن از بازنشستگان کشوری درمقابل مجلس در تجمع اعتراضی شرکت کردند

چند صد تن از بازنشستگان کشوری صبح روز یکشنبه، در مقابل مجلس شورای اسلامی در تجمعی اعتراضی شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در این تجمع، صدها بازنشسته کشوری از ارگان‌ها و نهادهای مختلف و از جمله بازنشستگان آموزش و پرورش شرکت کرده بودند. خواسته اصلی معترضان، رفع دغدغه‌های معیشتی و درمانی بود.

بازنشستگان که پیشتر نیز چندین بار دست به تجمع های اعتراضی زده اند،‌ به خبرگزاری ایلنا گفتند: «همسان‌سازی اجرایی نشده؛ خدمات رفاهی ناکافی ا‌ست و بیمه کارآمد و مکفی نداریم».

به نوشته ایلنا، بازنشستگان با در دست داشتن پلاکاردهایی، از نمایندگان مجلس ‌خواستند که در جهت رفع مشکلات معیشتی و رفاهی بازنشستگان اقدام کنند. بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی،‌ تجمع کنندگان شعار می دادند: «مجلس بی کفایت تعطیل باید گردد»‌ و «معلم زندانی آزاد باید گردد».

همه متهمان پرونده تجمع روز جهانی زن تبرئه شدند

وکیل مدافع سه نفر از بازداشت‌شدگان تجمع روز جهانی زن که در مقابل وزارت کار در تهران برگزار شده بود، از صدور حکم برائت این افراد از سوی دادگاه خبر داد.

زهرا مینویی به خبرگزاری ایسنا گفت اتهام یکی از موکلانش، اخلال در نظم عمومی بود و دو نفر دیگر به اخلال در نظم عمومی و برداشتن حجاب متهم شده بودند.

خانم مینویی گفته این پرونده ۲۱ متهم داشت که همه آنها تبرئه شده‌اند.

گروهی از فعالان حقوق زنان و جامعه مدنی روز ۸ مارس، ۱۷ اسفند ۹۶ در اعتراض به نابرابری‌های جنسیتی، بی‌عدالتی و شرایط نامساعد زنان بویژه در بازار کار، در مقابل وزارت کار تجمع کردند. این افراد پس از بازداشت با قرار کفالت آزاد شدند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی پیشتر هم با تجمع‌های مشابه برخورد کرده‌اند. در سال ۸۵ هم حدود ۶۰ نفر از فعالان حقوق زنان که در میدان هفت‌تیر تهران تجمع کرده بودند، بازداشت شدند.

کمپین حقوق‌بشر در ایران می‌گوید کارن وفاداری و همسرش با قید وثیقه از زندان آزاد شده‌اند

کمپین حقوق‌بشر در ایران گزارش داده که کارن وفاداری، شهروند زرتشتی ایرانی- آمریکایی و همسرش آفرین نیساری، روز شنبه با قید وثیقه از زندان آزاد شده‌اند.

این نهاد مدافع حقوق‌بشر به میزان وثیقه پرداخت‌شده برای این دو زندانی اشاره‌ای نکرده است. قاضی صلواتی پیشتر برای آزادی هر یک از این زوج، پنجاه میلیارد تومان وثیقه خواسته بود.

کارن وفاداری و آفرین نیساری تابستان سال ۹۵ در تهران بازداشت شدند. در آذر ۹۶ آقای وفاداری با اتهامات اقدام علیه امنیت ملی و اشاعه فحشا به دلیل داشتن مشروبات الکلی به تحمل ۲۷ سال زندان، ۱۲۴ ضربه شلاق و پرداخت بیش از ۹ میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شد. خانم نیساری هم به تحمل ۱۶ سال حبس محکوم شد.

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل پیشتر درباره بازداشت کارن وفاداری و آفرین نیساری به رادیوفردا گفته بود هدف این به‌گفته او گروگانگیری، «باج‌خواهی» است.

کارن وفاداری پیشتر با ظالمانه نامیدن احکام صادره علیه خود و همسرش، از زرتشتیان خارج از کشور خواسته بود تا از بازگشت به ایران خودداری کنند زیرا به‌گفته او ممکن است بی هیچ دلیلی دستگیر و محاکمه شوند و اموالشان مصادره شود.

همزمان با افزایش قیمت ارز، جانشین فرمانده نیروی انتظامی از دستگیری افرادی که اخلال‌گران بازار سکه و ارز می‌نامید، خبر داد

همزمان با افزایش قیمت ارز، اسکندر مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی روز یکشنبه از دستگیری ۳۰۰ نفر از کسانی که اخلال‌گران بازار سکه و ارز می‌نامید، خبر داد.

آقای مومنی همچنین گفت: بعضی از شبکه‌ها و کانال‌های اجتماعی که به باندهای بزرگ اخلال‌گران مربوط هستند، مسدود و اعضای اصلی این کانال‌ها شناسایی و دستگیر شدند.

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که روز یکشنبه قیمت انواع ارز و سکه طلا افزایش شدیدی داشته است. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد، از مرز ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گذشت.

در بازار آزاد ارز هم، هر دلار آمریکا هشت هزار و ۸۰۰ تومان و هر یورو ۱۰ هزار تومن معامله شد. روز یکشنبه هر پوند انگلیس هم در بازار آزاد ۱۱ هزار و ۳۲۵ تومان داد و ستد شد.

پس از سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز، بانک مرکزی از ۲۰ فروردین دلار را با قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومان تک نرخی کرد اما از ۳۱ اردیبهشت ماه جاری نرخ دلار هر روز افزایش یافت و امروز چهار هزار و ۳۶۵ تومان قیمت‌گذاری شد.

نماینده بوشهر در مجلس از تجمع مردم در شهر برازجان در اعتراض به کم‌آبی خبر داد

علی‌اکبر فاطمی، نماینده بوشهر در مجلس به خبرگزاری ایلنا گفت روز یکشنبه عده‌ای از مردم شهرستان برازجان در اعتراض به کمبود آب شرب در مرکز شهر تجمع کردند و این تجمع با مداخله پلیس پایان یافت.

ایلنا گزارش داده که معترضان در مقابل ورودی شهر آتش روشن کردند و برای ساعتی در رفت و آمد شهروندان اختلال ایجاد شد.

نماینده بوشهر در مجلس گفته که مسوولان شهرستان برازجان وعده داده‌اند به‌زودی به بحران آب رسیدگی کنند. روز ۱۶ تیر هم تعدادی از شهروندان برازجان در اعتراض به کمبود آب و بی‌نظمی در توزیع آن در این منطقه تجمع کرده بودند.

در هفته‌های اخیر اعتراض‌هایی در خرمشهر، آبادان، دشتستان، کازرون و چند شهر دیگر به کم‌آبی برگزار شده بود. بحران آب در ایران با توجه به افزایش دمای هوا در روزهای تابستان، بسیاری از مناطف کشور را به صورت جدی درگیر کرده است.

رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران پیشتر سال ۹۷ خورشیدی را سخت‌ترین سال از نظر تامین آب در ایران طی نیم‌قرن اخیر دانسته بود.

۱۲۸ نفر بر اثر وقوع زلزله در تازه‌آباد کرمانشاه مصدوم شدند

به گزارش واحد مرکزی خبر، ۱۲۸ نفر بر اثر وقوع زلزله در تازه‌آباد مرکز شهرستان ثلاث باباجانی در کرمانشاه مصدوم شدند. خبرگزاری‌های ایران همچنین از مسدود شدن برخی از جاده‌های کوهستانی استان کرمانشاه بر اثر این زلزله که بزرگی آن پنج و نه دهم ریشتر بود، خبر دادند.

محمدرضا امیریان، مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر کرمانشاه به ایرنا گفته این زلزله به برخی منازل و واحدهای مسکونی هم خسارت وارد کرده است.

تسنیم گزارش داده که این زلزله در عمق ۸ کیلومتری زمین رخ داده است و منطقه وسیعی از استان کرمانشاه، ایلام و کردستان هم این زمین‌لرزه را حس کرده‌اند. ۱۶ تیم امدادی راهی این منطقه شده‌اند. تازه‌آباد کرمانشاه ۱۴ هزار نفر جمعیت دارد.

پیش از این، زلزله هفت و سه دهم ریشتری ۲۱ آبان‌ماه در ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل‌ذهاب در غرب کرمانشاه ۶۲۰ کشته و بیش از ۱۲ هزار مصدوم برجای گذاشته بود.

معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان پس از یکسال تبعید، به کابل بازگشت

ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان پس از حدود یکسال تبعید، امروز یکشنبه به کابل بازگشت.

همزمان با ورود این مقام عالی‌رتبه افغانستانی به کابل، خبرگزاری رویترز از شنیده‌شدن صدای انفجار در نزدیکی فرودگاه این شهر خبر داده است.

به‌گزارش رادیو آزادی، بخش افغان رادیو اروپای آزاد، بازگشت معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان بر اساس توافق بین ارگ ریاست‌جمهوری و ژنرال دوستم صورت گرفته است.

سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفته که به اتهام‌های آقای دوستم طبق قانون رسیدگی می‌شود.

در سه‌هفته گذشته تظاهراتی در ولایت‌های فرایاب، جوزجان و برخی ولایت‌های دیگر صورت گرفته است. معترضان با بستن ورودی‌های ادارات دولتی خواستار بازگشت ژنرال دوستم به کشور بودند.

ژنرال دوستم متهم است که نزدیکانش، رقیب سیاسی او و والی پیشین جوزجان را ربوده و به او تجاوز کرده‌اند. او این اتهام‌ها را رد کرده است. آقای دوستم حدود یک‌سال پیش از افغانستان گریخت و به ترکیه پناه برد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG