لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

کلينتون: در قبال ايران، همه گزينه ها مد نظر هستند


هیلاری کلینتون تاکید کرد که دولت اوباما سیاست های جاری در قبال ایران را مورد ارزیابی قرار می دهد.
(عکس: AFP)
هیلاری کلینتون تاکید کرد که دولت اوباما سیاست های جاری در قبال ایران را مورد ارزیابی قرار می دهد. (عکس: AFP)

هيلاری کلينتون، کانديدای باراک اوباما برای سمت وزارت امور خارجه آمريکا، درباره سياست های دولت آينده واشينگتن در برابر تهران گفت: در قبال ایران همه گزينه ها مد نظر هستند.


هيلاری کلينتون که روز سه شنبه در کميته روابط خارجی سنای آمريکا حاضر شده بود تا به پرسش های اعضای اين کميته پاسخ دهد، همچنين گفت: دولت اوباما برای مقابله با جاه طلبی هسته ای ايران، سياست های جاری را مورد بررسی قرار خواهد داد.


خانم کلينتون با اشاره به اين که دولت اوباما شيوه تازه ای را در پيش خواهد گرفت، گفت:«آنچه که ما تاکنون امتحان کرده ایم، نتيجه بخش نبوده است.»


وی در پاسخ به پرسش جان کری، رييس کميته روابط خارجی سنای آمريکا، درباره احتمال افتتاح دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران گفت: اين مسئله نيز بخشی از ارزيابی سياست های موجود خواهد بود.


هیلاری کلينتون بدون توضيح بيشتری دراين باره گفت: «اينها مسائلی هستند که در ارزيابی سياست ها، مورد بررسی قرار خواهند گرفت و ما با دقت بسيار به آنها توجه خواهيم کرد.»


با اين حال وی گفت: در مقابل ايران «همه گزينه ها مد نظر هستند.»


  • «ما هر آنچه که بتوانيم انجام بدهيم از طريق ديپلماسی به کار خواهيم بست، از طريق تحريم ها، از طريق ايجاد ائتلاف بهتر با کشورهايی که قبول دارند منافع بزرگی در جلوگيری از تبديل ايران به يک قدرت اتمی دارند.»

هیلاری کلینتون


دولت بوش همراه با اعضای دائم شورای امنيت و آلمان، برای ترغيب ايران به توقف فعاليت مربوط به غنی سازی اورانيوم تا کنون سه قطعنامه تحريمی عليه تهران در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصويب کرده اند و به نظر می رسد اين سياست در دولت باراک اوباما نيز ادامه يابد.


خانم کلينتون در اين زمينه گفت: «ما هر آنچه که بتوانيم انجام بدهيم از طريق ديپلماسی به کار خواهيم بست، از طريق تحريم ها، از طريق ايجاد ائتلاف بهتر با کشورهايی که قبول دارند منافع بزرگی در جلوگيری از تبديل ايران به يک قدرت اتمی دارند.»


نامزد وزارت امور خارجه در دولت اوباما در پاسخ به پرسشی درباره احتمال مذاکره مستقيم با ايران گفت: واشينگتن تمايل دارد پيش از اتخاذ هرگونه تصميمی دراين باره با متحدان خود مذاکره کند.


در همین زمینه، باراک اوباما، رييس جمهوری منتخب آمريکا روز يکشنبه در گفت و گو با شبکه تلويزيونی «ای بی سی» آمريکا گفته بود: در رويکرد تازه دولت او تاکيد هم بر احترام به مردم ايران است و هم روشن ساختن «انتظارات از رهبران ايران.»


وی ايران را «يک تهديد واقعی» خواند ولی افزوده بود: «ما قصد داريم رويکرد تازه ای را اختيار کنيم. و به عقيده من مشارکت دادن ايران نقطه آغاز اين رويکرد است.»


تاکید بر دیپلماسی


خانم کلينتون، در بخشی از سخنان خود پیش از پاسخ دادن به پرسش های نمایندگان سنا، بر اهميت ديپلماسی برای موفقيت اهداف سياست خارجی آمريکا تاکيد کرد و گفت: آمريکا نمی تواند به تنهایی مسائل مهم جهانی را حل کند، همان طوری که جهان نيز نمی تواند بدون آمريکا اين گونه مشکلات را حل کند.

او درباره ايران گفت که تلاش خواهد کرد تا ايران و سوريه «از رفتار خطرناک خود» دست بردارند.


هیلاری کلینتون همچنين وعده داد که رهبری آمريکا را در جهان از طريق ترکيب ديپلماسی و سياست های دفاعی زنده کند.


کميته روابط خارجی سنای آمريکا صلاحيت خانم کلينتون را برای تصدی پست وزارت امور خارجه اين کشور بررسی می کند و در صورت تاييد آن، نامزدی او احتمالاً تا پيش از روز سه شنبه ۲۰ ژانويه در صحن علنی سنا به رای گذاشته می شود.


باراک اوباما نيز سه شنبه آينده به عنوان رييس جمهوری جديد آمريکا، سوگند ياد می کند.


XS
SM
MD
LG