لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

شبنم نعمت‌زاده، دختر وزیر سابق صنعت ایران، «بازداشت شد»


شرکت توسعه دارویی رسا به مدیریت شبنم نعمت‌زاده، محور اتهامات چند سال اخیر بوده است.
شرکت توسعه دارویی رسا به مدیریت شبنم نعمت‌زاده، محور اتهامات چند سال اخیر بوده است.

شبنم نعمت‌زاده، دختر محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت، به اتهاماتی از جمله «انحصار دارو و تحصیل مال از طریق نامشروع» بازداشت شده است.

قرار است دادگاه شبنم نعمت‌زاده روز دوشنبه ۲۵ شهریور ماه برگزار شود. به گفته اسدالله مسعودی،‌ قاضی این پرونده، حکم تخلفات شرکت وابسته به شبنم نعمت‌زاده، «بیش از ۱۸۰میلیارد تومان است».

پیش از این سازمان تعزیرات حکومتی از تشکیل پرونده برای خانم نعمت‌زاده به اتهام «قاچاق پنج میلیارد تومان دارو» خبر داده بود.

سابقه فعالیت شبنم نعمت‌زاده در دارو به سال ۱۳۸۸ باز می‌گردد. در طول ده سال گذشته او با تاسیس چند شرکت در زمینه واردات و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی، به یک فعال برجسته در این حوزه تبدیل شده بود.

خانواده تاجر

از احمدرضا لشگری‌پور دیگر متهم تخلفات دارویی نام برده شده است. لشگری پور و نعمت‌زاده، عضو هیات مدیره شرکت «توسعه دارویی رسا» بوده‌اند. این شرکت از سال ۱۳۹۲ در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و مکمل‌های غذایی کار خود را شروع کرده است.

دیگر عضو هیات مدیره این شرکت، زینب نعمت‌زاده است که او هم دختر محمدرضا نعمت‌زاده است. علاوه بر این، در جریان پرونده پتروشیمی، نام علی اشرف ریاحی، همسر زینب نعمت‌زاده نیز مطرح بود. اتهام او «معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع» اعلام شده است.

ضمنا بر اساس گزارشی که احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهمن ۱۳۹۵ منتشر کرد، همسر نعمت‌زاده و شبنم و زینب نعمت‌زاده در ۱۰ شرکت فعال در حوزه پتروشیمی به عنوان مدیرعامل، رئیس، نایب‌رئیس و عضو هیئت مدیره یا بازرس مشغول به فعالیت بوده‌اند.

محمدرضا نعمت‌زاده یکی از مهم‌ترین مهره‌های صنعت پتروشیمی ایران محسوب می‌شود.

نخستین اتهام فساد

نخستین اتهامات در پاییز ۱۳۹۳ مطرح شد و برخی از نمایندگان مجلس از دختر نعمت‌زاده به عنوان «مافیای دارو» نام بردند. محمدرضا نعمت‌زاده که در آن دوران وزیر صنعت و معدن بود گفت دختران من «زندگی معمولی» دارند و بدون اینکه از حمایت او برخوردار باشند، «در زمینه تحصیلی خود مشغول فعالیت هستند».

این توضیحات باعث نشد که حاشیه‌ها از سر خانواده نعمت‌زاده دور شود.۲۰ اسفند ۱۳۹۶، «سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت» که زیر نظر احمد توکلی اداره می‌شود، گزارش داد که شرکت «توسعه دارویی رسا» ۳۵۰ میلیارد تومان به صنعت داروی کشور بدهکار است و بدهی خود را نمی‌دهد. خانواده نعمت‌زاده در واکنش به این گزارش اعلام کردند که بدهی مربوط به شریک شبنم نعمت‌زاده بوده است که متواری شده و آنها در حال پرداخت بدهی هستند.

پرونده انبار دارو

حاشیه دوم، مردادماه ۱۳۹۷ رقم خورد که رسانه‌ها گزارش دادند یک انبار داروی احتکار شده در کرج به ارزش ۵ تا ۶ میلیارد تومان کشف شده است. همان زمان، ياسر رايگانی، سخنگوي سازمان تعزيرات حکومتی، گفته بود که «تعداد زيادی از اين داروها تاريخ مصرف گذشته بوده» اما «با این نيت نگهداری شده بود تا دوباره به بازار عرضه شود».

با این حال، شبنم نعمت‌زاده در مصاحبه با روزنامه شرق این اتهام را رد کرد و گفت فهرست داروهایی که تاریخ مصرف‌شان تمام شده بود را به وزارت بهداشت اطلاع داده است. در نهایت دادگاه میزان داروهای تاریخ‌ مصرف‌گذشته را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برآورد کرد و حکم به معدوم کردن تمام داروهای انبار با هزینه شخصی متهم داد.

در کشاکش رسیدگی به انبار دارو، سازمان تعزیرات حکومتی از تشکیل یک پرونده قاچاق دارو به ارزش ۵ میلیارد تومان برای شبنم نعمت‌زاده خبر داد که قرار بود در کرج بررسی شود ولی تاکنون خبری درباره آن منتشر نشده است.

این پرونده‌ها در نهایت منجر به بازداشت شبنم نعمت‌زاده شد. ۷ شهریور ۱۳۹۷، یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی ایران خبر داد که خانم نعمت‌زاده به دلیل ناتوانی از تامین قرار وثیقه ۴۰۰ میلیارد تومانی، بازداشت و روانه زندان شده است. با این حال مشخص نبود که چه پرونده‌ای در میان است که ۴۰۰میلیارد تومان وثیقه برای آن صادر شده ولی بازداشت نعمت‌زاده چند روز بیشتر طول نکشید و او با تودیع وثیقه آزاد شد.

ماجرای ویلای لواسان

چهارمین پرونده دختر وزیر سابق صنعت و معدن به «ساخت و ساز غیرقانونی» ویلای چهار طبقه او در لواسان مربوط می‌شود. اسفند ۱۳۹۷ معاون عمرانی شهرداری لواسان خبر داد که ویلای شبنم نعمت‌زاده در لواسان بیش از هزار متر تخلف داشته است. این پرونده در نهایت منجر به دو نوبت تخریب ویلای نعمت‌زاده شد.

پرونده ۱۸۰میلیارد تومانی تخلفات دارو که قرار است دوشنبه ۲۵ شهریور رسیدگی شود، پنجمین پرونده‌ای است که در طول سه سال گذشته برای شبنم نعمت‌زاده باز شده است.

منبع: ایسنا، میزان، گزارش‌های رادیو فردا / ر.ح / ک.ر
XS
SM
MD
LG