لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

«فعالان حقوق زنان را آزاد کنید»


برخی از فعالان حقوق زنان در سال گذشته دستگیر شدند. عکس تزئینی است.
برخی از فعالان حقوق زنان در سال گذشته دستگیر شدند. عکس تزئینی است.
«کميته زنان کانون مدافعان حقوق بشر» در آستانه روز ۸ مارس، روز جهانی زن، با انتشار بيانيه‌ای مطبوعاتی ضمن تبريک اين روز از مسئولان جمهوری اسلامی ايران آزادی فعالان حقوق زنان در اسرع وقت و تغيير قوانين نابرابر و ناعادلانه را خواستار شده است.

در اين بيانيه آمده است که «روز جهانی زن را در شرايطی گرامی می‌داريم که از يک سو مبارزات تحسين‌برانگيز و تلاش‌های پيگير و خستگی‌ناپذير زنان ايران هر روز بيش از پيش افق‌های روشن را پيش روی نه تنها زنان ايران، بلکه جامعه ايرانی به تصوير می‌کشد.»

کميته زنان کانون مدافع حقوق بشر که مقر آن در تهران است افزوده است که مبارزه زنان ايرانی پرهزينه بوده و «هرروز شاهد صدور احکام ناعادلانه عليه زنان فعال و گاه حبس و بازداشت غيرقانونی و غيرمنصفانه آنها و بسط سياست‌های تبعيض‌آميز و تلاش برای تدوين لوايح و قوانين زن‌ستيز در مراکز و مراجع قدرت هستيم.»

در همين حال برخی از سايت‌های هوادار حقوق زنان از جمله سايت «تغيير برای برابری» خواستار آزادی عاليه اقدام‌دوست از بازداشت‌شدگان تجمع مسالمت‌آميز ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۵ شده‌اند.

خانم اقدام‌دوست در دادگاه بدوی به سه سال و چهار ماه حبس تعزيری و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شد و دادگاه تجديدنظر حکم سه سال حبس او را تاييد کرد.

به نوشته اين سايت‌ها، «او روز يک‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ تحت‌الحفظ از فومن، شهر محل زندگی‌اش، به زندان اوين در تهران منتقل شد در حالی که حتی فرصت تماس با دوستانش را نداشت تا برای بدرقه به زندان در کنارش باشيم. عاليه اقدام‌دوست اولين فعال حقوق زنان است که با حکم قطعی راهی زندان می‌شود.»

در سال‌های اخير تعدادی از فعالان حقوق زنان توسط نيروهای امنيتی ايران دستگير شده‌اند.

مراسم روز جهانی زن، در هشتم مارس، در بسياری از کشورهای جهان در حالی برگزار می‌شود که دولت ايران چنين روزی را به رسميت نمی‌شناسد و مراسم فقط در حوزه خصوصی برگزار می‌شود.

از سال ۱۹۷۵ که سازمان ملل متحد هشتم مارس را روز جهانی زن اعلام کرد، بسياری از دولت‌ها و سازمان‌های مدنی در سراسر جهان مراسمی در اين روز برگزار می‌کنند و يادآور می‌شوند که هنوز بايد برای برابری زن و مرد در جامعه تلاش کنند.

در ايران، مراسم هشتم مارس فقط در محافل خصوصی برگزار می‌شود و دولت ايران چنين روزی را به عنوان روز زن به رسميت نمی‌شناسد.

بسياری اولين مراسم هشتم مارس را تظاهرات ۱۵ هزار نفر از زنان آمريکايی در سال ۱۹۰۸ در نيويورک برای اعتراض به شرايط کار در کارخانه‌های اين کشور می‌دانند.
XS
SM
MD
LG