لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

قرارداد هفت و نیم میلیارد دلاری گاز ایران و پاکستان نهایی شد


میدان گازی پارس جنوبی در نزدیکی بندر عسلویه
میدان گازی پارس جنوبی در نزدیکی بندر عسلویه
قرارداد صادرات روزانه بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب گاز از ایران به پاکستان و تأمین امنیت خطوط گاز ایران به کشورهای ثالث به ارزش بیش از هفت و نیم میلیارد دلار روز سه‌شنبه در ترکیه امضا و نهایی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از حجت‌الله غنیمی‌فرد، معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران، با نهایی شدن قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان، ایران مکلف است روزانه ۲۱ و نیم میلیون متر مکعب گاز طبیعی به پاکستان برساند و «در صورت موافقت ایران» این میزان تا ۳۰ میلیون متر مکعب نیز قابل افزایش است.

به گفته آقای غنیمی‌فرد، مدت این قرارداد از زمان شروع صادرات ۲۵ سال است و «برای دو دوره پنج ساله به شرط توافق دو طرف قابل تمدید خواهد بود».

حجت غنیمی‌فرد به خبرگزاری فارس گفته است که مقامات پاکستان باید «حداکثر تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه» سال ۱۳۸۹ مدارک تعهدنامه این قرارداد را برای اجرا در اختیار ایران قرار دهند.

خبرگزاری رویترز از قول کارشناسان این قرارداد هفت و نیم میلیارد دلاری را برای پاکستان «حیاتی» خوانده است. پاکستان با جمعیت حدود ۱۷۰ میلیون نفر اکنون با بحران روزافزون انرژی و قطع برق شدید دست و پنجه نرم می‌کند.

از همین رو نوید قمار، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان، روز سه‌شنبه امضای این قرارداد را «دستاوردی تاریخی» خوانده است.

به گفته معاون شرکت ملی نفت ایران، بر اساس این قرارداد پاکستان همچنین موظف است «همه گونه امکانات» را برای عبور گاز ایران از پاکستان به کشورهای ثالث از جمله چین و هند تامین کند. طبق قرارداد، پاکستان می‌تواند در این صورت حق ترانزیت گاز دریافت کند.

این در حالی است که هند به دلیل خصومت و بی‌اعتمادی دیرینه نسبت به پاکستان تمایلی به پیوستن به این پروژه نداشته است. پروژه مورد قرارداد ایران و پاکستان که به «خط لوله صلح» معروف است در ابتدا یعنی اواسط دهه ۱۹۹۰ قرار بود از پاکستان به هند برسد.

از سوی دیگر ایالات متحده که به همراه متحدانش معتقد است جمهوری اسلامی به دنبال تولید تسلیحات اتمی است از ابتدا تلاش کرده است هند و پاکستان را از امضای قرارداد با ایران منصرف کند. تهران همواره اتهام آمریکا را رد کرده است.

در صورت اجرای این قرارداد، میدان گازی پارس جنوبی ایران با خط لوله‌ای ۲۷۰۰ کیلومتری به استان‌های بلوچستان و سیند پاکستان متصل خواهد شد.
XS
SM
MD
LG