لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

رئیس جمهور لهستان در سانحه هوایی کشته شد


یکی از قطعات به جا مانده از هواپیمای حامل رئیس جمهور لهستان، اندکی پس از سقوط
یکی از قطعات به جا مانده از هواپیمای حامل رئیس جمهور لهستان، اندکی پس از سقوط
لخ کاچينسکی، رئيس جمهور لهستان، و همسرش ماريا به همراه شمار ديگری از مقامات بلند پایه اين کشور روز شنبه در يک سانحه هوايی در حريم هوايی روسيه جان خود را از دست دادند.

آن طور که وزارت خارجه لهستان اعلام کرده است، ژنرال فرانسيچک گاگور رئيس ستاد مشترک ارتش، اسلاومير اسکژيپک رئيس بانک ملی، و آندژی کرمر معاون وزارت خارجه اين کشور، در ميان جانباختگان حادثه‌اند.

مقامات روس در گفت‌وگو با شبکه‌های داخلی این کشور گفته‌اند که در اين سانحه که ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی، ۱۰ و نيم صبح به وقت تهران، روی داد ۱۳۲ سرنشين این هواپيما که از نوع توپولف ۱۵۴ بود، کشته شده‌اند. اين درحالی است که وزارت خارجه لهستان در گفت‌وگو با آسوشيتد پرس، تعداد قربانيان سانحه را ۸۸ نفر دانسته است.

با وجود اختلاف نظر در خصوص شمار سرنشينان این هواپيما، تمامی منابع تأييد می‌کنند که هيچ يک از سرنشينان، از اين حادثه جان به در نبرده‌اند.

قطعه‌ای از هواپیمای لهستانی، پس از سقوط در خاک روسیه

لخ کاچينسکی، رئيس جمهوری لهستان، و همراهانش در اين سفر عازم شرکت در مراسم گراميداشت هفتادمين سالگرد کشته شدن هزاران تن از افسران لهستانی به دست نيروهای امنيتی و جاسوسی شوروی پيشين در منطقه کاتین بودند. [در همین رابطه: در جنگل‌های خون؛ قتل‌عام کاتین]

به گفته سرگئی انوفريف فرماندار منطقه اسمولنسک در روسيه، که محل وقوع حادثه بوده، «هواپيمای حامل رئيس جمهوری لهستان پيش از فرود بر باند فرودگاه نتوانست تعادل خود را حفظ کند و دچار سانحه شد.»

اين مقام محلی روسيه درباره نحوه وقوع حادثه به شبکه خبری روسيه ۲۴ گفته است: «شواهد اوليه نشان می‌دهد که هواپيما در هنگام فرود با شاخ و برگ درختان اطراف باند برخورد کرده و از مسير خارج شده است.»

در همين حال يک مقام محلی ديگر، در گفت‌وگو با خبرگزاری رويترز اشتباه خلبان را علت احتمالی سقوط دانسته است.

به گفته آندری يوسينکوف، سخنگوی دولت محلی منطقه اسمولنسک، «به خلبان هشدار داده شده بود که در مينسک، پايتخت بلاروس، فرود بيايد اما او تصميم گرفت به پرواز خود تا اسمولنسک ادامه دهد.»

لخ کاچينسکی، رئيس جمهور لهستان، و همسرش ماريا
در تصاويری که شبکه روسيه ۲۴ از محل سقوط هواپيما پخش کرده، قطعات تکه پاره شده هواپيما در مساحتی گسترده و در ميان درختانی که شاخ و برگشان ريخته، قابل مشاهده است.

در گزارش‌های اوليه‌ای که تا کنون مخابره شده، دلايل احتمالی وقوع نقص فنی مشخص نيست، اما بر اساس خبرهای محلی، در هنگام سقوط هواپيما، مه سنگينی منطقه را دربر گرفته بود.

پيوتر پازکوفسکی سخنگوی وزارت خارجه لهستان در نخستين واکنش به اسوشيتد پرس گفته است: «ما هنوز نتوانسته‌ايم ابعاد اين تراژدی، و تأثير آن بر آينده مان را درک کنيم. چنين حادثه‌ای هيچگاه تا کنون در لهستان رخ نداده بود.»

هواپيمای توپولف ۱۵۴ که آخرين سفر رئيس جمهور لهستان و همراهان بلندپايه اش را رقم زد، ساخت حدود ۲۰ سال پيش در دوران شوروی سابق بود که يکی از ناامن‌ترين هواپيماهای مسافربری جهان به شمار می‌رود.

به نوشته وبسايت «شبکه امنيت هوايی» تا کنون ۶۶ مورد از سقوط اين نوع هواپيما به ثبت رسيده است. شرکت هوايی روسيه، آئروفلوت، به تازگی اين هواپيما را از خطوط پرواز خود خارج کرده است.

تصویری از هواپیمای سقوط کرده لهستانی

لهستان از مدت‌ها پيش درصدد جايگزين کردن هواپيماهای ديگری با مدل توپولف ۱۵۴ برای سفرهای بلندپايگان دولتی بوده است، اما تا کنون به دليل مشکلات مالی، از انجام آن بازمانده است.

در پی سقوط هواپيمای حامل رئيس جموری لهستان، دونالد توسک نخست وزير اين کشور خواهان برگزاری جلسه اضطراری کابينه در ورشو شده، و پرچم‌های کاخ رياست جمهوری به حالت نيمه افراشته در آمده است.

لخ کاچينسکی ۶۰ ساله در سال ۲۰۰۵ ميلادی حدود ۴ سال و نيم پيش، با پيروزی بر دونالد توسک در انتخابات، وارد کاخ رياست جمهوری شد. او پيشتر اعلام کرده بود، برای يک دوره رياست جمهوری ديگر، نامزد خواهد شد.

در نخستين واکنش های جهانی، گيدو وستروله وزير خارجه آلمان ضمن ابراز اندوه خود از اين سانحه، گفته است: «امروز تمامی مردم آلمان در کنار همسايگان لهستانی خود داغدارند.»
XS
SM
MD
LG