لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

فرهنگیان: متکی انتظار چنين برخوردی از سوی نظام را نداشت


وزير خارجه پيشين ايران در بيانيه ای که صبح روز جمعه برای رسانه های گروهی ايران فرستاد با ادبياتی تند نحوه برکناری اش را «خلاف عرف سياسی و ديپلماتيک و توهين آميز» دانست.
وزير خارجه پيشين ايران در بيانيه ای که صبح روز جمعه برای رسانه های گروهی ايران فرستاد با ادبياتی تند نحوه برکناری اش را «خلاف عرف سياسی و ديپلماتيک و توهين آميز» دانست.
محمود احمدی نژاد، رییس جمهور اسلامی ايران، در جريان نشستی رسانه ای در استانبول گفت: «ما فکر می کنيم يک مسئله طبيعی است. جابجايی در ايران و در مديريت های امری طبيعی است. آقای متکی از دوستان دولت است و شخص محترمی است. بلاخره دفتر وزير خارجه يا در هواپيما است يا در سفر و جاده هاست. مشکلی فکر نمی کنم باشد خيلی جدی نگيريد قضيه را، چيزی از توی آن در نمی آيد. البته من خودم با آقای متکی صحبت کردم و تعجب کردم چطور ايشان تکذيب کرده است. قبل از سفر سنگال من با ايشان صحبت کردم. به نظرم نقل قولی که از ايشان شده نقل قول درستی نيست.»



تنها ۱۰ ساعت پس از بيان اين صحبت ها توسط محمود احمدی نژاد در جريان اين نشست رسانه ای در استانبول، منوچهر متکی آن را تکذيب کرد.

وزير خارجه پيشين ايران در بيانيه ای که صبح روز جمعه برای رسانه های گروهی ايران فرستاد با ادبياتی تند نحوه برکناری اش را «خلاف عرف سياسی و ديپلماتيک و توهين آميز» دانسته است و خبر داده که پيش از سفر به سنگال در جريان زمان برکناری خود نبوده و از جانشين احتمالی و روز مراسم توديعش هم بی خبر بوده است.

آقای متکی در اين بيانيه مطلع بودن خود از برگزاری مراسم توديعش را «مضحک» توصيف کرده و خواستار «صدق در گفتار» برای مسئولان شده است.

فرزاد فرهنگيان، ديپلمات پيشين جمهوری اسلامی، درباره دليل چنين پاسخ تندی از سوی آقای متکی به شخص رییس جمهور ايران به راديو فردا می گويد: «آقای متکی از ابتدا وزير خارجه آقای احمدی نژاد نبود بلکه او از طرف مجلس و بيت رهبری حمايت و به اين منصب برگزيده شد. آقای متکی از مدت ها قبل می دانست در وزارت خارجه ماندنی نخواهد بود، اما هرگز پيش بينی نمی کرد به اين شکل شخصيت او را مخدوش کنند و مفتضحانه از کار برکنارش کنند. به شکلی که شخصيت آقای متکی مخدوش شد، به لحاظ عرف سياسی گويا به حيثيت ايران خدشه وارد شده است و حتی سنگالی ها نيز به اين موضوع اعتراض دارند. پس از چند روز آقای متکی می بيند طرف مقابل همچنان بر اين موضع پافشاری می کند که او در جريان برکناری اش قرار داشته است. امروز هر چند آقای متکی دير اقدام کرده ولی می خواهد به لحاظ فردی و درونی خودش را اقناع کند.»

در بيانيه منتشره برای نخستين بار فاش شده که وزير خارجه پيشين ايران در جريان ماموريت آخرش حداقل قصد سفر به دو کشور را داشته و رئيس جمهور ايران از زمان آغاز و پايان اين سفر و برنامه کاری وزير خارجه مطلع بوده است.

آقای متکی به طور رسمی تاييد کرد که خبر برکناری اش را در جريان ملاقات با مقامات سنگال و از زبان آنها شنيده است.

فرزاد فرهنگیان: افراد و مقامات جمهوری اسلامی چيزی جز ابزار برای جمهوری اسلامی نيستند. اين ابزار تا زمانی که به درد می خورند استفاده می شوند و زمانی که ديگر محلی برای ادامه کارشان نيست و صلاح بر تعويضشان است، اين گونه تغيير می کنند.
آقای فرهنگيان با تاييد اين که بر اساس رويه جاری در امور ديپلماتيک جمهوری اسلامی، رییس جمهور در جريان ماموريت های وزير خارجه قرار می گيرد، می گويد: «سال های سال است که کميته ای مسئول تصويب نهايی ماموريت هاست از رده کارشناس گرفته تا وزير، به خصوص وزيری که پيام ويژه دارد به عنوان فرستاده رئيس جمهور. چنين ماموريت هايی از قبل طراحی و تصويب شده است و تصميم گيرندگان اصلی در رياست جمهوری وکميته ويژه تصويب ماموريت ها در جريان هستند. يعنی ماموريت های وزير خارجه از قبل با آقای رئيس جمهور و چه بسا با هيئت دولت مطرح وتصويب می شود.»

وزير خارجه پيشين جمهوری اسلامی ايران در پايان بيانيه اش خواستار توقف آن چه به نام بداخلاقی ها خوانده، شده و گفته اين روند زيبنده جمهوری اسلامی نيست.

فرزاد فرهنگيان هم مجموع مسايل پيش آمده در جريان برکناری وزير خارجه ايران را به سود چهره ديپلماتيک جمهوری اسلامی نمی داند و می گويد: «اين اولين بار نيست و طی اين ۳۰ سال از اين رفتارها زياد ديده ايم. افراد و مقامات جمهوری اسلامی چيزی جز ابزار برای جمهوری اسلامی نيستند. اين ابزار تا زمانی که به درد می خورند استفاده می شوند و زمانی که ديگر محلی برای ادامه کارشان نيست و صلاح بر تعويضشان است، اين گونه تغيير می کنند. به نظر می رسد آقای متکی انتظار چنين برخوردی از سوی نظام را نداشته است.»

از زمان برکناری منوچهر متکی تا کنون، چهره های مختلف از جريان اصولگرای هوادار حاکميت جمهوری اسلامی به اين تصميم رییس جمهور ايران اعتراض کرده اند.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG