لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

مناقشه بر سر خط فقر در ایران


در ايران، وزارت رفاه و تامين اجتماعی از زمان تاسيس، هرسال خط فقر را اعلام کرده است، اما عبد الرضا مصری، وزير رفاه دولت محمود احمدی نژاد از انجام اين وظيفه سر باز زده است.

در روزهای پايانی سال ۸۶ و در پی امتناع وزارت رفاه از اعلام خط فقر و از آنجا که اعلام خط فقر برای تعيين افزايش دستمزد ها در سال جديد ضروری توصیف شد، کميته حقوق و دستمزد کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران، خط فقر را ۶۰۰ هزار تومان تعيين کرد.

و در حالی که دولت همچنان زير بار اعلام خط فقر نمی رود، علی عسگر، معاون اقتصادی معاونت برنامه ريزی و نظارت راهبری رييس جمهور روز ۱۶ ارديبهشت ماه آماری از ميزان فقر در جامعه داد. او گفت: «طبق شاخص اقتصادی اعلام شده حدود ۲۰ درصد جمعيت زير خط فقر هستند.»

به بیان دیگر بر اساس اظهار نظر این مقام دولتی، نزدیک به چهارده میلیون نفر در ایران زیر خط فقر زندگی می کنند.

با آغاز سال جديد، مجلس شورای اسلامی، وزارت رفاه را موظف کرد تا ارديبهشت ماه خط شديد فقر را اعلام کند.

وزير رفاه روز ۹ ارديبهشت در يک مصاحبه راديويی گفت خط فقر مطلق رد ايران ماهانه ۲۸ هزار تومان است.

پيش از آغاز سال جديد، وزارت کشور ايران اعلام کرده بود که حدود ۸ ميليون نفر زير خط مطلق فقر قرار دارند. افرادی زير خط مطلق فقر قرار دارند که تنها توانايی تهيه غذا به ارزش دو هزار کيلوکالری در يک شبانه روز را داشته باشند.

شما در این زمینه چه فکر می کنید؟ مشاهدات خود را از محل زندگی تان با دیگر شهروندان در میان بگذارید؟ تا چه اندازه به آمارهای دولتی اعتماد دارید؟ به نظر شما، در حال حاضر، خط فقر در ایران چگونه باید تعیین شود؟ و فکر می کنید چند درصد از جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی می کنند؟

برای نوشتن نظرات خود از ستون سمت چپ استفاده کنید و لطفا قوانین ذکر شده در پایین آن ستون را رعایت کنید.

XS
SM
MD
LG