لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

تاسیس دفتر شورای ایرانی- آمريکايي؛ نظر شما؟


هوشنگ امیر احمدی رییس شورای ایرانیان-آآمریکاییان و محمد جواد ظریف، نماینده سابق ایران در سازمان ملل.
هوشنگ امیر احمدی رییس شورای ایرانیان-آآمریکاییان و محمد جواد ظریف، نماینده سابق ایران در سازمان ملل.

شورای ايرنيان و آمريکاييان يک نهاد غير دولتی که برای بهبود روابط ميان تهران و واشينگتن تلاش می کند، اعلام کرده که از دولت آمريکا برای تاسيس دفتر در ايران اجازه رسمی گرفته است.

مقامات جمهوری اسلامی روز شنبه سکوت خود در اين مورد را شکستند، اما مواضع دو گانه ای در اين خصوص ابراز کردند.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، با اظهار بی اطلاعی از احتمال تاسيس دفتر شورای ايرانيان - آمريکاييان، طی روزهای آينده در تهران، گفت که « افراد ايرانی چه مقيم ايران و چه خارج از کشور ممکن است که برای برخی فعاليت های اصطلاحا مدنی و غيردولتی، مجوزهای مربوطه را از ارگان هايی بگيرند که فعاليت های سازمان های مردم نهاد را مديريت می کنند.»

منوچهر متکی در عين حال تاسيس چنين دفتری در تهران را نشانه اراده خاص سياسی در آمريکا ندانست.

همزمان، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی در موضعی مخالف تاسيس دفتر شورای روابط ايران و آمريکا در تهران را به شدت محکوم کرد و به خبرگزاری «ايسنا» گفت « دولت بايد با مساله تاسيس دفتر شورای روابط ايران و آمريکا در ايران برخورد کند.»

علاء الدين بروجردی همچنين هوشنگ امير احمدی، يک ايرانی مقيم امريکا و ریيس شورای ايرانيان- آمريکاييان را از «افراد دسته چندم حاکميت آمريکا» ناميد، و گفت که « تاسيس چنين شورايی از سوی اين فرد توجيه قابل قبولی ندارد و اجازه ورود و راهاندازی چنين دفتری در تهران بدون ترديد دون شئونات ملی است ، و دولت نبايد چنين اجازهای را به چنين فردی که يکی از افراد دسته چندمی حاکميت آمريکا است بدهد.»

اما هوشنگ امير احمدی روز ۱۱ مهر و در حالی که عازم تهران بود، خبر درخواست تاسيس چنين دفتری از دولت جمهوری اسلامی را به « راديو فردا»» داد، و گفت که « درخواست ما در حال بررسی است. بسيار اميدوار هستيم که دولت اين اجازه را بدهد و فکر می کنيم اگر اين اتفاق بيفتد٬ به نفع ايران و درک بهتری از کشور باشد. اميدواريم در يک ماه آينده٬ اين اجازه را بدهند.»

روابط رسمی ايران و امريکا از ۳۰ سال پيش و به دنبال اشغال سفارت امريکا قطع شده، و بزرگترين تماس مقامات دو کشور ۳ دور مذاکرات امنيتی در بغداد، و حضور معاون وزير امور خارجه آمريکا در مذاکرات گروه ۵+۱ با سعيد جليلی نماينده جمهوری اسلامی بوده است.

پيش از اين، در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی، تاسيس انجمن دوستی ايران و آمريکا از سوی برخی از نمايندگان اصلاح طلب مجلس ششم با مخالفت مراکز رسمی در کشور مواجه شده بود.

شما در مورد تاسيس احتمالی دفتر نهادی غير دولتی چون شورای ايرانيان- آمريکاييان در تهران چه فکر می کنيد؟ آيا فکر می کنيد چنين امری، تاثيری بر زندگی مردم ايران داشته باشد؟

آيا صدور مجوز تاسيس چنين دفتری در تهران از سوی مقامات آمريکايی و ارزيابی مثبت وزير خارجه جمهوری اسلامی را می توان نشانی از نرمش دو طرف برای برقراری روابط بيشتر ارزيابی کرد؟

XS
SM
MD
LG