لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۲

دانشگاه ها و آغاز سال تحصيلی؛ نظر شما؟


فعالان دانشجويی فضای دانشگاه های کشور را اين روزها « نشانگر جو امنيتی و مديريت پليسی » می دانند.
فعالان دانشجويی فضای دانشگاه های کشور را اين روزها « نشانگر جو امنيتی و مديريت پليسی » می دانند.


آغاز سال تحصيلی برای سه ميليون و ۵۰۰ هزار دانشجوی ايرانی در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در بخش های دولتی و غير دولتی امسال در حالی صورت می گيرد که قدرت گرفتن گزينش ها به مانند سال های نخست پس از انقلاب فرهنگی، در دهه ۶۰ شمسی، بار ديگر شمار دانشجويان محروم از تحصيل در عمر سه ساله دولت نهم را افزايش داده است.

انجمن حاميان حق تحصيل در چند روز اخير اعلام کرد « در سه سال اخير صدها دانشجو به جرم انتقاد از مسئولان دانشگاهی و مملکتی به اشکال مختلف از تحصيل آزادانه محروم شده اند و از همين رهگذر دهها هزار دانشجوی ديگر به سکوت فراخوانده شده و اجباراً فرامين حراست دانشگاهها را اجرا می کنند.»


اجرای دو طرح «بومی گزينی» ، و «سهميه بندی جنسيتی» برای ورود به دانشگاه نيز اعتراض های گسترده ای برانگيخته است.

فعالان دانشجويی فضای دانشگاه های کشور را اين روزها « نشانگر جو امنيتی و مديريت پليسی » می دانند. اين وضعيت در دانشگاه تهران به عنوان قديمی ترين دانشگاه تا دورترين دانشگاه های کشور وجود دارد.

دفتر تحکيم وحدت اخيرا طی گزارشی اعلام کرد که تنها در تعطيلات دو ماه دانشگاه های کشور ۳۰ تن از فعالان دانشجويی بازداشت شده اند، و چندين فعال دانشجويی هم اکنون در شهرهای مختلف در بازداشت به سر می برند.

برخورد های قضايی- امنيتی با دانشجويان تشديد شده، و کميته های انضباطی قدرت بيشتری گرفته اند.

از نخستين روزهای بازگشايی دانشگاه ها، محدوديت ها برای دانشجويان، دست کم در بخش های صنفی و سياسی شدت گرفته، و اعمال محدوديت هايی در خصوص پوشش و ارتباط دانشجويان از سوی کميته انضباطی و حراست در دانشگاه نارضايتی دانشجويان را به دنبال داشته است.

همزمان رسانه های رسمی وارد کردن اتهامات سياسی به دانشجويان را قبل از آغاز سال تحصيلی آغاز کرده و طی هفته ها روزنامه دولتی «ايران» فعالان دانشجويی را به برنامه ريزی برای نا آرام کردن دانشگاه ها متهم کرده است.

اقدامی که فعالان دانشجويی آن را تلاش برای «تخريب و سرکوب» دانشجويان عنوان می کنند.

مشکلات خوابگاه ها، عدم تعذيه مناسب، کمبود بودجه رفاهی و محدوديت های رفتاری، برخی از مشکلات دانشجويان است. برخورد امنيتی با فعاليت دانشجويی، توقيف نشريات دانشجويی، ممانعت از برگزاری فعاليت های فرهنگی و اجتماعی جنبی در دانشگاه ها بخش ديگری از مشکلاتی است که دانشجويان با آن مواجه اند.

آيا شما با مشکلات دانشگاه از نزديک آشنا هستيد؟ شما فکر می کنيد چرا با فعاليت های دانشجويی از سوی حاکميت برخورد های امنيتی، قضايی صورت می گيرد؟

به نظر شما آيا مشکلات صنفی دانشجويان در عمر دولت نهم رشد يافته يا کاهش داشته است ؟ آيا وعده های داده شده برای رفع مشکل خوابگاهی و رفاهی دانشجويان محقق شده است ؟

به نظر شما آيا مديران دانشگاه ها برای حل مشکل دانشجويان به اندازه کافی تلاش می کنند؟

XS
SM
MD
LG