لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

«جهش خیره‌کننده» بهای پول خارجی در تهران؛ دلار ۱۲۱۵ تومان


منابع خبری در ایران از «جهش خیره‌کننده» قیمت رسمی دلار در بازار تهران خبر داده‌اند. خبرگزاری مهر روز چهارشنبه ضمن انتقاد از سکوت بانک مرکزی بهای یک دلار آمریکا در بازار ارز تهران را ۱۲۱۵ تومان اعلام کرد.

این در حالی است که ساعاتی پیشتر خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اعلام کرده بود که بهای یک دلار آمریکا تنها در عرض یک روز با افزایش ۱۲ درصدی از ۱۰۵۷ به ۱۱۷۱ تومان رسیده است.

این خبرگزاری گفته بود که بانک‌های مسئول توزیع ارزهای مسافرتی در ایران امروز چهارشنبه هر دلار آمریکا را با قیمت ۱۱۷۵ تومان به مردم فروخته‌اند.

این افزایش ناگهانی در بهای پول‌های خارجی در ایران در حالی است که چندی پیش رئیس بانک مرکزی ایران اعلام کرده بود که این بانک «برای کاهش قیمت دلار» هر هفته دو میلیارد دلار به بازار عرضه خواهد کرد.

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، نزدیک به دو هفته پیش در واکنش به افزایش قیمت پول‌های خارجی در بازار آزاد ارز تهران این وعده را داده بود.

آقای بهمنی ده روز پیش با اشاره این که قیمت‌ها در بازار ارز ایران گاهی «به صورت کاذب» افزایش می‌یابد گفته بود که نهاد تحت امرش در این مواقع دلار را «بیشتر و سریع‌تر» به بازار تزریق می‌کند تا «بازار به وضعیت عادی بازگردد».

به نظر می‌رسد انتقاد خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر از رئیس بانک مرکزی به این دلیل باشد که محمود بهمنی گفته بود که «اگر بانک مرکزی مشاهده کند که دلار به مثلا حدود ۱۲۰۰ تومان رسیده سکوت نخواهد کرد».

خبرگزاری ایسنا همچنین می‌گوید که پول‌های اروپا و بریتانیا نیز در روزهای گذشته افزایشی ۲۰۰ تومانی داشته‌اند.

به گزارش این خبرگزاری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی اکنون پول اروپا یعنی یورو را به قیمت ۱۷۲۰ تومان و پول برتیانیا یعنی پوند را به قیمت بالای ۱۹۲۵ تومان عرضه می‌کند.
XS
SM
MD
LG