لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

برادران قاچاقچی!


از راست: مرتضی بختیاری، وزیر دادگستری، محمود احمدی نژاد و سعید مرتضوی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
از راست: مرتضی بختیاری، وزیر دادگستری، محمود احمدی نژاد و سعید مرتضوی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
محمود احمدی‌نژاد می‌گوید، همه مرزهای غیر رسمی باید بسته شود، کالاهای نظامی و دفاعی هم از گمرک وارد شود و هیچ وزارتخانه‌ای نباید خارج از کنترل گمرک اسکله‌ای داشته باشد.

«برادران قاچاقچی!»

محمود احمدی نژاد رو شنبه در «همایش تخصصی راهبردهای نوین در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز» از کسانی صحبت کرد که به گفته وی، اسکله های خارج از کنترل کمرگ در اختيار دارند و دست به جابجايی غير قانونی و گسترده کالا می زنند.

رئيس جمهور اسلامی ايران، تصويب قانون در مجلس و اصلاحات گسترده در کمرگ را راهکار حل مسئله دانست.

محمود احمدی نژاد: همچين که عده ای پايشان را از قانون گذاشتند آن رو و برای خودشان اختيارات فراقانونی قائل شدند، و استثناء قائل شدند، آنجا ديگر فساد درست می شود. رقم ها هم يک قران و دوزار که نيست. دو هزار ميليارد تومان فقط مصرف سيگار است در ايران.

هزار و هشتصد تا دو هزار. همه قاچاقچی های درجه يک دنيا را به طمع می اندازد، چه برسد به قول معروف به برادران قاچاقچی خودمان.»



دست کم هشت يا نه سالی می شود که بحث اسکله های غيرمجاز در ايران مطرح است. بحثی که هر از گاهی طرح و پس از مدتی به فراموشی سپرده می شود.

شاهين فاطمی، اقتصاددان: ايشان راجع به برادران قاچاقچی صحبت می کند. اگر روزی پاسداران نتوانند از اين ثروت کلان و بادآورده سوء استفاده های کلان کنند، ديگر نه اثری از آقای احمدی نژاد باقی خواهد ماند و نه اثری از آقای خامنه ای.»

محمود احمدی نژاد در همايش «راهبردهای نوين پيگيری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز»، در حالی از بسته شدن همه مرزهای رسمی و غير رسمی سخن گفت، که مسئول برگزاری اين همايش، کسی نبود به جز قاضی سعيد مرتضوی.

کسی که نام او با تعطيلی مطبوعات و پس از انتخابات جنجال برانگيز سال ۸۸، اين بار نام او با شکنجه و کشتار در بازداشتگاه کهريزک عجين شد.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که اينک قاضی مرتضوی رئيس آن است، حدود يکسال پيش اعلام کرده بود که ديگر اسکله غيرمجازی در ايران وجود ندارد و پرونده اين اسکله ها بسته شده اند. شايد محمود احمدی نژاد اين را به خاطر نداشت.

محمود احمدی نژاد: تمام مرزهای غيرقانونی بايد بسته شود. مال فلان سازمان است، مال فلان نهاد است، مال فلان دستگاه است. هر کس يک جايی رو سوراخ کرده و برای خودش می برد و می آورد.»

اوايل دهه هشتاد، مهدی کروبی، رئيس وقت مجلس شورای اسلامی، جناح سياسی مقابل را محکوم کرد که پرده از فعاليت اسکله های غيرمجاز برمی دارد. پس از آن، برخی نمايندگان اصلاح طلب در مجلس ششم از بيش از ۶۰ اسکله غيرمجاز سخن گفتند.

خرداد سال ۸۲، علی قنبری، عضو کميسيون بودجه مجلس اعلام کرد که يک سوم واردات ايران از اسکله های غيرمجاز وارد می شود.

و دستگاه هايی هم که اين کالاها را وارد می کنند بيشتر نظامی هستند.

حالا محمود احمدی نژاد می گويد که «اگر کالای امنيتی است، کالای اطلاعاتی است، کالای دفاعی است، اشکالی ندارد که. اينها می تواند از مرز قانونی وارد شود. هيچ وزارتخانه ای حق ندارد اسکله يی يا مرزی داشته باشد، خارج از کنترل کمرگ»

قانونی که رئيس جمهور اسلامی ايران از آن به عنوان يکی از راهکارهای مبارزه با اسکله های غيرمجاز ياد می کند، لايحه ای است که سالهاست در مجلس شورای اسلامی مطرح است، اما هنوز به سرانجامی نرسيده است.

شاهين فاطمی: مبارزه با قاچاق و فساد در تمام دنيا فقط يک راه دارد. هيچ فرقی هم ندارد و آن هم «مطبوعات آزاد» است. همه فکر می کنند که حقوق بشر يک مسئله لوکسی است که به زندگی ما ارتباطی ندارد. نه خير. دقيقا به زندگی همه ما ارتباط دارد.

اگر در يک جامعه ای رسانه ها آزاد باشند، اين مطبوعات آزاد هستند که مچ می گيرند و دائما مراقب اين قبيل مسائل هستند و نمونه های آن را هم در سراسر جهان می بينيم.

حمله تند محمود احمدی نژاد به اسکله های غير مجاز و برادران قاچاقچی، تنها چند روز پس از آن صورت می گيرد که اواسط هفته پيش يکی از نمايندگان اصولگرای مجلس که پيش تر هم حامی دولت بوده، يعنی حسن نوروزی، از طرح شکايت عليه اسفنديار رحيم مشايی و حميد بقايی، دو تن از ياران و همکاران نزديک محمود احمدی نژاد خبر داد.

شکايتی که واردات سيگار مارلبرو هم يکی از موضوعات آن است.
XS
SM
MD
LG