لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

تصویب نفت روزانه ۴ میلیون بشکه در بودجه، در عین کاهش تولید


کمیسیون تلفیق مجلس جمهوری اسلامی ایران پذیرفت که بودجه سال ۹۱ کشور با تولید ۴ میلیون و ۴۰ هزار بشکه در روز و ۸۵ دلار برای هر بشکه نفت تصویب شود.

عماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، در این باره به خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس گفته است که با توجه به این که قریب به یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام در کشور مصرف می‌شود، تولید نزدیک به ۴ میلیون و ۴۰ هزار بشکه برآورد شود، «اما عملکرد واقعی تا حدودی کمتر از رقم در نظر گرفته شده در بودجه است».

به گفته وی، در بودجه سال ۹۱ صادرات دو میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در نظر گرفته شده است که قریب ۳۴۰ هزار بشکه آن میعانات گازی و بقیه نفت خام است.

امید به تولید روزانه ۴ میلیون بشکه نفت در ایران در حالی است که طبق گزارش سازمان اوپک، تولید نفت ایران از سال ۲۰۰۸ با افت ناگهانی روبه‌رو شده و از ۴ میلیون و ۵۵ هزار بشکه به ۳ میلیون و ۷۰۶ هزار بشکه در سال ۲۰۱۰ رسیده است.

این افت تولید در سال ۲۰۱۱ نیز ادامه داشته و، طبق آخرین آمار اوپک، تولید نفت ایران در ماه مارس سال ۲۰۱۲، ماه گذشته، به سه میلیون و ۴۲۴ هزار بشکه در روز رسیده است.

معضل فروش

علاوه بر کاهش تولید نفت ایران، از آنجا که اکثر میادین نفتی ایران در نیمه دوم عمر خود هستند و به گفته مقامات ایرانی سالانه ۳۰۰ هزار بشکه از بازدهی آنها کاسته می‌شود، همچنین کمبود منابع مالی و تکنیکی برای بهره‌برداری از میادین جدید نفتی و اقدامات صیانتی برای افزایش بهره‌وری چاه‌های کهنه، مسئله فروش نفت ایران در بازارهای جهانی مشکل دیگری است که گریبانگیر ایران شده است.

در همین حال اتحادیه اروپا که مشتری ۱۸ درصد از نفت صادراتی ایران در سال ۲۰۱۱ بود، از اول ماه ژوئیه، دو ماه و نیم دیگر، واردات نفت از ایران را متوقف خواهد کرد. اخیرا خرید نفت ایران توسط اسپانیا، آلمان، یونان، بریتانیا و فرانسه نیز به خاطر تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران و مشکلات بانکی بر سر راه پرداخت پول به ایران متوقف شده است.

از طرفی، طبق گزارش رویترز بر اساس آمارهای رسمی گمرکی، واردات نفت ایران توسط چین، ژاپن و کره جنوبی مجموعا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۲۲ درصد کاهش داشته است.

آفریقای جنوبی که سال گذشته مشتری ۴ درصد از نفت صادراتی ایران بود، از اول ماه مارس واردات نفت از ایران را متوقف کرده و ترکیه، از اول ماه جاری، آوریل، از کاهش ۱۰ درصدی خرید نفت ایران، سالانه یک میلیون تن، خبر داد.

گروه تحقیقات انرژی «جی پی مورگان» نیز در ابتدای ماه جاری در گزارشی اعلام کرد که احتمالا تولید نفت ایران به خاطر کاهش حجم واردات نفت ایران توسط مشتریان این کشور، در اوایل تابستان با کاهش یک میلیون بشکه‌ای در روز روبه‌رو خواهد شد.

ایران منکر کاهش فروش و تولید نفت

ایران همواره منکر تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد کشور، خصوصا در بخش انرژی، بوده است. در این میان مقامات ایران حتی از تحریم‌ها به عنوان عاملی برای خودکفایی و پیشرفت هر چه سریع‌تر کشور نیز یاد کرده‌اند.

رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، روز سه‌شنبه، ۲۹ فروردین، در مراسم آغاز به کار هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی در تهران اعلام کرد که حتی یک پروژه تعطیل و متوقف شده در صنعت نفت کشور وجود ندارد.

وی از صادرات «بدون محدودیت» نفت خام ایران خبر داد و اعلام کرد: امسال ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت انجام می‌شود.

با این همه عماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرده است که «باید واقع‌بینانه به مسئله بودجه نگاه کنیم».

وی با بیان این که توسعه صنعت نفت و کمبود منابع مربوط به آن از چالش‌های عمده کشور است، اضافه کرد که «به همین دلیل ۱۸ درصد از منابع صندوق توسعه ملی را برای ارائه تسهیلات به بخش بالادستی صنعت نفت اختصاص دادیم».

عضو کمیسیون تلفیق افزود: بانک‌ها را نیز موظف کردیم تا ۱۰ میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند و این گونه قصد داریم مشکل کمبود اعتبار در صنعت نفت را حل کنیم.

بدهی‌های دولتی، انتشار اوراق مشارکت و جذب سرمایه بانک‌ها

امید دولت ایران به جذب سرمایه‌های داخلی از طریق انتشار اوراق مشارکت و بانک‌ها در حالی است که خبرگزاری فارس اسفندماه سال گذشته گزارش داد که بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به سیستم بانکی در پایان سال ۸۹ به مرز ۵۵ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان رسید و طی ۴ سال دو برابر شده است.

مجبور کردن بانک‌ها به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دولتی، به هر حال حجم بدهی‌های دولتی به بانک‌ها را افزایش خواهد داد.
XS
SM
MD
LG