لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۶

توافق اوباما و کرزی برای تسریع انتقال نظامی در افغانستان


باراک اوباما و حامد کرزی روز جمعه، ۲۲ دی در کنفرانسی خبری در کاخ سفید شرکت کردند.
باراک اوباما و حامد کرزی روز جمعه، ۲۲ دی در کنفرانسی خبری در کاخ سفید شرکت کردند.
باراک اوباما و حامد کرزی، روسای جمهوری ایالات متحده آمریکا و افغانستان، روز جمعه، ۲۲ دی، توافق کردند که سرعت فرایند انتقال نظامی در کشور افغانستان افزایش یابد.

در جریان این فرایند انتقالی که پیش از این به نظر می‌رسید اواسط سال جاری میلادی انجام شود، نیروهای افغان از بهار آینده رهبری عملیات‌های نظامی در سراسر کشور را برعهده خواهند گرفت.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، باراک اوباما که به همراه حامد کرزی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید حضور یافته بود، با اشاره به توافق حاصل آمده میان این دو رئیس جمهور گفت: «اتفاقی که در بهار امسال رخ خواهد داد این است که افغان‌ها نقش رهبری را در سراسر کشور بر عهده می‌گیرند.»

رئیس جمهوری ایالات متحده اما تاکید کرد که چنین توافقی به معنای آن نیست که نیروهای ائتلافی، از جمله نیروهای آمریکا، به مبارزه خود در افغانستان پایان می‌دهند، بلکه آنها «همچنان در کنار نیروهای افغان خواهند جنگید».

او اظهار داشت: «این [توافق] به معنای آن است که افغان‌ها رهبری را در دست می‌گیرند و نیز نوع حضور و ماهیت وظایف ما تغییر خواهد کرد. ما نقش آموزش‌دهنده، کمک‌کننده و مشاور را بر عهده خواهیم گرفت.»

آقای اوباما افزود: «این لحظه‌ای تاریخی است و گامی دیگر به سمتی محسوب می‌شود که در انتهای آن افغانستان حق حاکمیت خود را بازمی‌یابد.»

توافق میان ایالات متحده و افغانستان بر سر سرعت بخشیدن به فرایند انتقال نظامی در افغانستان در شرایطی انجام می‌گیرد که گفته می‌شود روابط میان این دو کشور در سال‌های گذشته با تنش‌هایی همراه بوده است.

با این حال به گفته سی‌ان‌ان اکنون حضور حامد کرزی در کاخ سفید می‌تواند به معنای کاهش این تنش‌ها تلقی شود.

بر اساس توافق میان روسای‌ جمهوری ایالات متحده و افغانستان، کنترل کامل زندانی‌های افغان نیز به نیروهای این کشور تفویض می‌شود.

این مسئله می‌تواند یک امتیاز برای حامد کرزی محسوب شود که او نیز به نوبه خود به‌طور تلویحی گفت که تمایل دارد به موضوع مصونیت نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از ۲۰۱۴ رسیدگی کند.

آقای کرزی اظهار داشت: «من می‌‌توانم به افغانستان بروم و با مردم افغانستان بحث مصونیت نیروهای ایالات متحده در افغانستان را مطرح کنم، به شیوه‌ای که این تلقی پیش نیاید ما بر سر حق حاکمیت ملی افغان‌ها مصالحه می‌کنیم.»

ایالات متحده قصد دارد که تمام نیروهای رزمی خود را از افغانستان تا پایان سال خارج کند. اما در عین حال این بحث مطرح شده است که بخشی از این نیروها به منظور آموزش نیروهای امنیتی افغانستان و طراحی عملیات‌های ضدتروریستی در افغانستان باقی بمانند.

اگر توافقی در رابطه با مصونیت نیروهای ایالات متحده در افغانستان حاصل نشود، آن وقت احتمال دارد که دولت ایالات متحده تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

هم‌اکنون حدود ۶۶ هزار نیروی ایالات متحده در افغانستان حضور دارند.
XS
SM
MD
LG