لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

مهدی طائب: اولویت سوریه برای ایران بیش از خوزستان است


مهدی طائب - عکس از khatteemam.ir
مهدی طائب - عکس از khatteemam.ir
مهدی طائب، از چهره‌های «مبارزه با جنگ نرم»، گفته است «سوریه، استان سی و پنجم ایران است و دفاع از آن در مقابل حمله کشورهای دیگر، بر استان خوزستان هم «اولویت» دارد.

این رئیس «قرارگاه راهبردی عمار» که از نهادهای تازه‌تاسیس جمهوری اسلامی برای «مقابله با جنگ نرم» است، روز پنجشنبه ۲۶ بهمن‌ماه در جمع گروهی از دانشجویان عضو بسیج گفته است: «سوریه استان سی و پنجم و یک استان استراتژیک برای ماست. اگر دشمن به ما هجوم کند و بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد اولویت با این است که ما سوریه را نگه داریم.»

به گزارش خبرگزاری دانشجو، ارگان خبری بسیج دانشجویی، مهدی طائب در توضیح اهمیت سوریه برای تهران گفته است: «اگر سوریه را نگه داریم می‌توانیم خوزستان را هم پس بگیریم اما اگر سوریه را از دست بدهیم تهران را هم نمی‌توانیم نگه داریم.»

ایران و سوریه متحد یکدیگر هستند و در دو سال گذشته و با بالاگرفتن اعتراض‌ها و جنگ داخلی در سوریه، تهران همواره از حاکمیت سوریه دفاع کرده است و در عین حال بر لزوم «اصلاحات از داخل» تاکید کرده است. معترضان سوری، جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که از سرکوب‌ها در سوریه حمایت می‌کند.

به گزارش منابع سازمان ملل، درگیری‌های سوریه تاکنون ۷۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

قرارگاه عمار یکی از نهادهایی است که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ برای «مقابله با جنگ نرم» شکل گرفت. این نهاد را گروهی از چهره‌های هوادار آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی شکل دادند که هم از منتقدان سرسخت اصلاح‌طلبان هستند و در عین حال علیه «جریان انحرافی» موضع دارند.

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان سال‌های اخیر خود به وجود یک «جریان انحرافی» در دولت اشاره کرده است و اصولگرایان منتقد دولت، اسفندیار رحیم‌مشایی و گاه خود محمود احمدی‌نژاد را راس این جریان می‌شمرند.

مهدی طائب در این سخنان خود همچنین بر ضرورت وجود نیروهای بسیجی برای مدیریت جنگ شهری تاکید کرده و درباره سوریه گفته است: «این کشور ارتش داشت اما امکان اداره جنگ در داخل شهرهای سوریه را نداشت. به همین دلیل حکومت ایران پیشنهاد کرد که برای اداره جنگ شهری بسیج تشکیل دهید.»

به گفته این رئیس قرارگاه عمار افزود: «بسیج سوریه با ۶۰ هزار حزب‌اللهی تشکیل شد و باعث شد جنگ را در کف خیابان‌ها از ارتش تحویل بگیرد.»

مهدی طائب، برادر حسین طائب است که معاون اطلاعات سپاه پاسداران و فرمانده سابق نیروی مقاومت بسیج ایران بوده است. سرکوب‌های اعتراض‌های پس از انتخابات که از جمله با شرکت نیروهای بسیج و دیگر نیروهای نظامی و لباس‌شخصی جمهوری اسلامی صورت گرفت، در طول فرماندهی او بر نیروی مقاومت بسیج بود. او در مهرماه ۸۸ جای خود را به محمدرضا نقدی داد.

این اظهارات آقای طائب در حالی منتشر شده است که همزمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تایید کرده که يک فرمانده ارشد سپاه پاسداران که «مسئول ستاد بازسازی ايران در لبنان» بوده، روز سه شنبه در خاک سوريه ترور شده است.

خبرگزاری ايسنا، در اين زمينه از قول رمضان شريف، مسوول روابط عمومی سپاه پاسداران گزارش داده که «شاطری در مسير دمشق به بيروت» کشته شده است.

روزنامه السفیر، چاپ بیروت، در گزارشی نوشته که فرمانده یاد شده برای «بررسی طرح‌های بازرسی شهر حلب به سوریه رفته بود».

شهر حلب در یکسال گذشته صحنه نبردهای شدیدی میان مخالفان بشار اسد و ارتش دولتی سوریه بوده است.

آقای طائب در بخشی از سخنان خود به انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۲ نیز اشاره کرده و گفته است در شرایط فعلی فضای ایران آرام است چون هنوز نامزد جریان اصولگرا مشخص نشده است.

او در انتقاد از محمود احمدی‌نژاد گفته است: «چوبی که در انتخابات گذشته خوردیم این بود که احمدی‌نژاد تیم‌گرا نبود، اگر با تیم دولت نهم می‌ماند هم خودش اسطوره بود و هم سختی‌هایی که در تحریم‌ها کشیدیم اینقدر زیاد نمی‌بود.»

این منتقد همیشگی اصلاح‌طلبان درباره حضور ین گروه در انتخابات پیش‌بینی کرده است: «گزینه اصلی اصلاح‌طلبان نجفی، عارف و اسحاق جهانگیری است که البته هنوز هم بر سر آنها به نتیجه‌ای نرسیده‌اند چرا که موسوی خوئینی‌ها می‌گوید در انتخابات شرکت نکنید اما خاتمی می‌گوید شرکت کنیم و استدلالش این است که اگر در این انتخابات نیاییم برای همیشه حذف می‌شویم.»
XS
SM
MD
LG