لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

«یک هزار و ۲۱۳ تذکر» نمایندگان مجلس به دولت روحانی ظرف سه ماه


حسین مظفر، معاون نظارت مجلس شورای اسلامی.
حسین مظفر، معاون نظارت مجلس شورای اسلامی.
حسین مظفر، معاون نظارت مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه ۱۸ اسفند خبر داد که نمایندگان مجلس طی سه ماه «یک هزار و ۲۱۳ تذکر» به دولت داده‌اند که این نشان‌دهنده «افزایش چشمگیر» تذکرات نمایندگان به دولت است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای مظفر در نشست خبری خود گفت: «نمایندگان از هفتم آذرماه تا ششم اسفندماه حدود یک هزار و ۲۱۳ تذکر به وزیران، رییس جمهوری و دولت یازدهم داده‌اند که نسبت به دولت دهم در سال گذشته رشد بسیار زیادی داشته‌است.»

وی در ادامه گفت که «رییس جمهوری با ۱۹۶ تذکر، وزیر راه و شهرسازی با ۱۴۱ و وزیر صنعت، معدن و تجارت با ۱۲۰ تذکر به ترتیب بیشترین تذکر نمایندگان را دریافت کرده‌اند و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با دو تذکر کمترین میزان تذکرات را دریافت کردند.»

معاون نظارت مجلس افزود: «در سه‌ماهه گذشته چهار قانون به دولت ابلاغ شده که یک فقره به موقع و سه قانون دیگر با تاخیر به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده‌است.»

حسین مظفر در عین حال با بیان این‌که «تعداد کل سوالات نمایندگان مجلس نهم از دولت یازدهم به ۴۶۷ سوال رسیده‌است» خبر داد که هم‌چنین «در مجموع ۱۲ تقاضای تحقیق و تفحص به هیات رییسه تقدیم شده که در مراحل رسیدگی است.»

پیش از این معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در نوزدهم آذر گزارشی از نظارت خود بر عملکرد سه ماه اول دولت روحانی منتشر کرده‌بود که بر اساس اطلاعات مندرج در آن، نمایندگان مجلس از اول شهریورماه امسال تا ششم آذر جمعاً ۱۴۲۹ مرتبه به وزرای دولت روحانی و رییس‌جمهوری تذکر داده‌بودند.

وزرای کابینه دولت روحانی از زمان آغاز کار این دولت، در مقایسه با دوره‌های قبل، با حجم بالایی از تذکرات و هم‌چنین پنج‌برابر شدن تعداد سؤالات نمایندگان مجلس روبه‌رو بوده‌اند به طوری که این امر انتقاد حسن روحانی را نیز در پی داشته‌است.

آقای روحانی روز نهم دی‌ماه گفت که «چنین حجمی از سوال از وزرا با حجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و بعضاً برخی از تقاضاها و درخواست‌ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود.»

با وجود این انتقادها از سوی رییس دولت، ۴۱ نماینده مجلس در اقدامی تازه، روز ششم اسفند با طرح ۲۱ سوال از وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی و ارائه آن به هیات رییسه مجلس، به انتقاد از دیدگاه‌های دولت یازدهم در مورد آمریکا و اسرائیل پرداختند.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، قرار بود روز یک‌شنبه چهارم اسفند در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافته و طی جلسه‌ای دوساعته به «۹۹ سؤال» نمایندگان مجلس پاسخ دهد اما وی در این جلسه حضور نیافت.

آقای ظریف سرانجام روز ششم اسفند، برای پاسخ به پرسش های نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی مجلس حاضر شد که به گزارش خبرگزاری‌های ایران، نمایندگان از پاسخ‌های وی قانع نشدند.

پیش از آن در روز بیست بهمن‌ماه ۵۲ تن از نمايندگان به «ریيس‌جمهوری اسلامی در مورد علت عدم حمايت از برگزاری رزمايش‌های نظامی و موشکی تذکر دادند

رویکرد جدید دولت روحانی در قبال مناقشه هسته‌ای با غرب و برخی مسائل داخلی انتقاد نمایندگان عمدتاً اصول‌گرا را در مجلس به دنبال داشته و این نمایندگان معتقدند که دولت روحانی به آنها اجازه انتقاد آزادانه از عملکرد دولت را نمی‌دهد.

در همین رابطه ۴۱ تن از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای از آنچه «برخورد و ترور شخصیتی منتقدین به سیاست‌های دولت در حوزه‌های داخلی و خارجی توسط مسئولین دولتی» نامیده‌اند انتقاد کرده‌اند.

به گفته این نمایندگان، «فضای رسانه‌های عمومی که به نقدهای منصفانه از سیاست‌های دولت می‌پردازند، قضایی شده»، «در فضای فرهنگی عبور از خط قرمزهای دین و ارزش‌های مذهبی» صورت گرفته، و افرادی که در اعتراضات سال ۸۸ «مشارکت فعال داشتند»، به «مسئولیت‌ها و پست‌های مهم و کلیدی کشور بازگشته‌اند.»
XS
SM
MD
LG