لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۴

«حملات مقامات ایران به احمد شهید راه به جایی نمی‌برد»


احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل
احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل

محمد جواد لاریجانی، ‌دبیر ستاد حقوق بشر ایران، در نامه‌ای به ناوی پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از او خواسته تا اقدامات لازم را برای اصلاح و بازنگری در عملکرد احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حقوق بشر در ایران انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آقای لاریجانی عملکرد احمد شهید را «مخرب» و «غیرسازنده» توصیف کرده و گفته است: «مسیری که توسط گزارشگر ویژه در پیش گرفته شده کاملا‌ً‌ با مسئولیت او به عنوان یک گزارشگر بی‌طرف، حرفه‌ای و مستقل در تناقض است». ‌

جمهوری اسلامی از ابتدا تاکید کرده بود که انتخاب گزارشگر ویژه برای تهیه گزارش درباره وضعیت حقوق بشر در ایران توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را قبول ندارد و به شخص گزارشگر ویژه نیز اجازه ورود به کشور را نمی‌‌دهد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:03 0:00
لینک مستقیم

محمد جواد لاریجانی پیش از این نیز از احمد شهید با تعابیری مانند «احمق شریر» و «نادان» نام برده بود. در نامه اخیر دبیر ستاد حقوق بشر ایران به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز با تکرار این اتهامات گفته شده که مصاحبه‌ها و بیانیه‌های آقای شهید بر مبنای اغراض سیاسی است.

آقای لاریجانی همچنین گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حقوق بشر در ایران را به حمایت از گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب، دفاع از مجرمان، متخلفان، قانون شکنان و اخلال‌گران و اعتراض به محاکمه و مجازات آن‌ها متهم کرده است. دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفته که چنین عملکردی در مغایرت کامل با ماموریت احمد شهید و مجموعه قواعد حاکم بر کار گزارشگران ویژه قرار دارد.

عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون جوامع بین‌المللی حقوق بشر، در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید که نامه محمد جواد لاریجانی به ناوی پیلای جدید‌ترین گام جمهوری اسلامی برای توجیه ممانعت از ورود احمد شهید به ایران است:

لاهیجی: طی دو سال گذشته بار‌ها و بار‌ها چه محمد جواد لاریجانی، چه برادرش به عنوان رییس قوه قضاییه و دیگران حملاتی نسبت به احمد شهید کرده‌اند و شورای حقوق بشر نه فقط به این حملات توجهی نکرد بلکه مدت ماموریت احمد شهید را هم تمدید کرد، لذا این حمله‌ها و این توهین‌ها و ناسزا‌ها راه به جایی نخواهد برد. باید پاسخ داد به آقای لاریجانی که اگر جمهوری اسلامی طی سه سال گذشته، دو سال گذشته، ‌به آقای احمد شهید اجازه ورود به ایران نداده، ‌چرا طی شش سال گذشته به هیچ یک از گزارشگر‌های موضوعی سازمان ملل هم اجازه ورود به ایران نداده است. درباره آن‌ها چه محمدجواد لاریجانی و چه دیگران اعتراض نکردند و اعتراض‌شان هم به جایی نخواهد رسید».

جمهوری اسلامی ایران توسط نهادهای بین‌المللی از جمله مجمع عمومی و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به نقض گسترده حقوق و آزادی‌های مردم ایران متهم است، اتهامی که حکومت ایران همواره آن را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG