لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

عارف: دنبال ائتلاف با اصولگرایان معتدل هستیم


محمدرضا عارف
محمدرضا عارف

محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و از شخصيت‌های ارشد اصلاح‌طلبان گفته است که بعد از اجماع با اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات آينده مجلس شورای اسلامی، «به دنبال بحث ائتلاف با اصولگرايان معتدل هستيم.»

آقای عارف در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ايران (ايلنا) که شنبه ۱۳ دی منتشر شده، افزوده است که اصلاح‌طلبان می‌توانند «بخشی از ليست‌های» انتخاباتی خود را با «اصولگرايان معتدل به صورت مشترک تنظيم» کنند.

محمدرضا عارف که ریاست بنيادی به نام اميد ايرانيان را نيز برعهده دارد، ابراز خوش‌بينی کرده که اگر اصلاح‌طلبان به اجماع دست پيدا کنند، بتوانند «حداکثر کرسی‌های مجلس» دهم را به دست بياورند.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفته است که «شرايط کشور ايجاب می‌کند اصلاح‌طلبان به اجماع برسند و بايد با تفاهم حداکثری٬ کار را دنبال کنيم.»

آقای عارف از کانديداهای انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۹۲ بود که چند روز مانده به برگزاری انتخابات از رقابت انصراف داد.

سخنان اين چهره ارشد اصلاح‌طلبان يک روز پس از آن منتشر می‌شود که کاظم صديقی، امام جمعه تهران، گفت که «فتنه‌گران از حالا برای خبرگان و مجلس برنامه‌ريزی کرده‌اند.»

فتنه اصطلاحی است که اصولگرایان تندرو در ایران، برای توصیف اعتراضات پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۸۸، استفاده می‌‌کنند.

آقای صديقی افزود که «فتنه‌گران از امکاناتی که حق‌شان نيست استفاده می‌کنند تا مجلس را برای خودشان زمينه‌سازی کنند و در خبرگان نيز دست داشته باشند تا بتوانند برای متزلزل کردن نظام برنامه‌ريزی کنند.»

شورای نگهبان به رياست احمد جنتی، وظيفه تاييد صلاحيت نامزدهای هر دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را بر عهده دارد.

اين شورا در سه انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی، هزاران نامزد نزديک يا وابسته به جناح اصلاح‌طلب را در سراسر کشور رد صلاحيت کرده است.

احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، در اوايل سال جاری، با اشاره به پيروزی حسن روحانی در انتخابات رياست جمهوری گفته بود: «امروز عده‌ای که سنگر اول را فتح کرده‌اند، در پی تصرف مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هستند» تا به گفته او «مقاصد فاسد خود را از اين طريق دنبال نمايند.»

احزاب جدید اصلاح‌طلب

انتشار اين اخبار همزمان شده با گزارش‌هايی درباره تشکيل دو حزب جديد توسط اصلاح‌طلبان.

خبرگزاری تسنيم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در روزهای اخير در گزارش‌های متعددی از حزب «اتحاد ملت ايران اسلامی» به عنوان حزبی نام برده که توسط اعضای سابق جبهه مشارکت تشکيل شده و از مسئولان وزارت کشور خواسته به آن مجوز فعاليت ندهند.

جبهه مشارکت از احزاب اصلاح‌طلبی بود که پس از انتخابات رياست جمهوری ۸۸ فعاليتش غير قانونی اعلام شد.

انتخابات آينده مجلس شورای اسلامی، احتمالا در اسفند ۱۳۹۴ برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG