لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

چريک های پ ک ک از نقش خود در برقراری دمکراسی می گويند


پ ک ک، می گويد که می تواند نقش مهمی در توسعه دمکراسی ايفا کند.
پ ک ک، می گويد که می تواند نقش مهمی در توسعه دمکراسی ايفا کند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه، در گزارشی از شمال عراق می گويد چريک های پ ک ک خواهان راه حلی مسالمت آميز برای مساله کردها هستند:


خنکای سحرگاهی هنوز خانه ای سنگی در عمق کوه های قنديل شمال عراق را ترک نکرده است که چريک های حزب کارگران کردستان، پ ک ک، برای گفت وگوهای بامدادی خود درباره سياست گرد هم می آيند.


ياسر باگوک از فرماندهان يکی از دسته های کمتر سازمان يافته پ ک ک در اظهاراتش درباره صحبت های روز می گويد ايالات متحده خواهان دمکراسی در عراق است و با رفتن صدام برخی تحولات مثبت در آنجا روی داده است.


سوزدور سربيليز، فرمانده زنی که گفت وگوهای روز را پيش می برد با تاييد سخن وی گفت آمريکا برغم اشتباهاتش نقش مهمی در توسعه دمکراسی در خاورميانه ايفا می کند، اما در مورد اروپا نمی توانيم چنين بگوييم.


اين سخنان از زبان اعضای گروهی که زمانی يک جنبش سرسخت مارکسيست- لنينيست به شمار می رفت، در لحظه اول عجيب به نظر می رسد.



حزب کارگران کردستان از سال ۱۹۸۴ ميلادی در يک جنگ خونين چريکی با دولت ترکيه به نبرد پرداخته است، اما اينک خود را پايبند به راه حلی صلح آميز برای مسئله کردها می داند.

در حالی که دانه های باران بر صفحه پلاستيکی طاق کلبه فرو می باريد، سربيليز به حدود بيست چريکی که به خاطر سرما تنگ هم نشسته بودند گفت:« ما راه حل های استواری برای گرفتاری های منطقه داريم و می توانيم نقش مهمی در توسعه دمکراسی ايفا کنيم.»


وی گفت:«خارجی ها نمی توانند دمکراسی را در منطقه به وجود آورند و ما خود بايد اين کار را انجام دهيم.»


او افزود به جای تلاش برای ايجاد يک کشور جداگانه کرد، حزب کارگران کردستان اکنون می گويد جويای راه حلی مسالمت آميز برای مساله کردهاست.


اين جلسه با خواندن تازه ترين پيام عبدالله اوجالان، بنيانگذار پ ک ک آغاز شد که شش سال گذشته را در يک زندان ترکيه به سر برده است.


در پيام وی، تلاش ترکيه که همچنان به دولت عراق فشار می آورد پ ک ک را از مخفيگاه های کوهستانی اش اخراج کند، بارها محکوم شده بود.


سيما زيلان، زنی با شال آبی آسمانی که گيسوان بلند و تابدار وی را در پشت نگه می داشت، گفت:« تمام وقت ما درخواست برقراری آتش بس می کنيم.»


او آن گاه می افزايد:« ما بايد خود را از نظر سياسی و نظامی آماده کنيم، زيرا به نظر می رسد آنها دارند عمليات نظامی عليه ما را افزايش می دهند.»


XS
SM
MD
LG