(rm) صدا | [ 5:06 mins ]
خانم سوسن ديهیم، آهنگساز و خواننده موسيقي پيشتاز، مقيم نيويورک، در هفته اول ماه فوريه در تالار Royce Hall دانشگاه کاليفرنيا در لسآنجلس UCLA ظاهر ميشود در اجراي کنسرتي از ترکيب صداي زنده خود با لايههاي ضبط شده، بخشي از مجموعه کنسرتهائي که در نيويورک وشهرهاي مختلف اروپا اجرا کرده است تحت عنوان Vocadelics. وی در مصاحبه با رادیوفردا در باره این مجموعه کنسرتها که از ترکیب صدای زنده خود با لایه های ضبط و پرداخت شده صدای خود اجرا می کند، توضیح می دهد و همچنین یک سری کنسرتهای بداهه نوازی با نوازنده پیانو و سازهای الکترونیک آقای ریچارد هاروویتز و نوازنده سازهای کوبه ای آقای ویل کلهون اجرا می کند. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک):خانم سوسن ديهيم در باره کنسرت ماه فوريه خود در لس آنجلس در مصاحبه با راديوفردا مي گويد:
سوسن ديهيم: اين کنسرت Vocadelics را من تنها اجرا ميکنم با يک مقدار کارهائي که براي چيدمانهاي ويدئو و براي فيلم ساختهام و بيشتري با صداهاي خودم ساخته شده و يک حالت interactive دارد که من هستم با کامپيوتر و يک مقدار وسائلي که روي صحنه دارم که مثل يک اپراي يک نفره است در حقيقت ولي تمام صداها، صداهاي من هستند.
ب.ن.: کجاها اين را اجرا کرديد؟
سوسن ديهيم: اين را من در موزههاي مختلف بينالمللي اجرا کرده ام و در فستيوالهاي موسيقي جاز اجرا کردهام، از جمله موزه هنرمعاصر در شيکاگو و موزه مونترال و يک فستيوال خيلي معروف است که کارهاي الکترونيک نشان ميدهند در اتريش.
ب.ن.: علاوه بر کنسرتهاي ووکادليکز خانم سوسن ديهيم از ماه گذشته اجراي يک سري کنسرتهاي فيالبداهه را آغاز کرد در نيويورک و شهرهاي ديگر آمريکا و اروپا که در آنها صداي خانم ديهيم با مايههاي شرقي آن همراه ميشود با پيانو و سازهاي الکترونيک و ني آقاي ريچارد هاروويتز و سازهاي کوبهاي آقاي ويل کلهون، نوازنده برجسته، از گروه راک مشهور The Living Colors
ب.ن.: خانم سوسن ديهيم، در مصاحبه با راديوفردا ميگويد کار فيالبداهه نوعي بازگشت است به همکاري با گروهي که به خاطر سالها کار مشترک، با سبک يکديگر آشنا هستند.
سوسن ديهيم: گروه موسيقيدانهائي که من با آنها کار ميکنم، مدتهاي زيادي است که فيالبداهه اجرا ميکنيم، ميدانيم که چه نوع اتفاقهائي ممکن است بيافتد و خيلي براي ما جالب است که بعد از مدتها که همهمان موزيکهاي شخصي خود را کار کرديم، به هم برگشتهايم و دوباره فيالبداهه کار ميکنيم و يک سري کنسرت است که از الان تا تابستان من با اين گروه اجرا خواهم کردو تابستان قرار است برود به کونستهال در برلين و بعد ممکن است به استانبول برويم و يک مقدار به فستيوالهاي جاز اروپا.
ب.ن.: خانم سوسن ديهيم، که در 15 سالگي براي آموزش و کار با گروه رقص موريس بژار در بلژيک انتخاب شد و تهران را ترک کرد، بعد از انقلاب به نيويورک مهاجرت کرد و در اينجا بعد از مدتي کار در گروههاي باله مدرن، به موسيقي روي آورد و 25 سال است با اجراي کنسرتهاي متعدد به تنهائي و با هنرمندان برجسته، مورد توجه علاقمندان موسيقي تجربي و پيشتاز قرار گرفته است. منتقدها موسيقي خانم ديهيم براي چيدمانهاي ويدئوي خانم شيرين نشاط، هنرمند برجسته بينالمللي را يکي از عوامل مهم موفقيت آنها ميدانند.
ب.ن.: خانم سوسن ديهيم در بخش ديگري از کنسرت فيالبداهه خود در باشگاه ميکور که بيشتر مايههاي جاز داشت، اجرائي از يک تصنيف قديم ايراني را ارائه داد، با همراهي موسيقي الکترونيک.
سوسن ديهيم: دارم يک سري از کارهاي اصيل تصنيفهاي ايراني که مال خانم دلکش، قمر، و آهنگهاي خيلي اصيلي که وقتي آدم گوش ميکند، هم پدرومادرهاي ما و هم پدربزرگها و مادربزرگهاي ما و هم خودما و نسل جديد همه آن را ميشناسند. يک مقدار ميخواهم با آنها تجربه کنم که زندهشان کنيم دوباره ولي نوعي باشد که هم حال و اصالت خودش را نگه دارد و هم ربطي داشته باشد از نظر صوتي به زماني که ما در آن زندگي ميکنيم.
ب.ن.: براي خانم ديهيم که 30 سال است خارج از ايران زندگي کرده است، بيشتر در نيويورک، ولي همچنين در لندن، پاريس و بروکسل، زندگي در مهاجرت، نوعي پديده فرهنگي و هنري را با خود همراه داشت که تلاش براي خلق آثاري را نشانه ميزند شخصي، درونگرا و يگانه، در ماوراء فرهنگهاي متعددي که با آنها در تماس قرار گرفت.
سوسن ديهيم: در نسل من که سي سال است يک جا زندگي نمي کنم در دنيا، يک نسلي است که بايد فرهنگ خودش را هم خودش خلق کند. و اين نسل معمولا يک جور تنهائي هم با خودش دارد براي اينکه خيلي از فرهنگ ها دوست ندارند که آدم متعلق به آنها نباشد. فرق نميکند، حالا شرقي باشد يا غربي. در نتيجه يک دنياي خيلي شخصي و سفري شخصي است و يک تنهائي به خصوصي در خودش دارد که درس خيلي جالبي است.
ب.ن: در اين 25 سال، کار خودتان فکر ميکنيد چه تحولي کرده؟
سوسن ديهيم: اولا که از نظر روحي و شخصي يک داروي خيلي استثنائي بوده براي من و هميشه يکي از نزديک ترين دوستان من بوده و هر چقدر هم که در موسيقي رشد ميکنم و موزيسين عميقتري ميشوم، عمق دنياي موسيقي را بيشتر ميفهمم.
ب.ن.: فکر ميکنيد صداي شما فرق کرده در اين 25 سال؟
سوسن ديهيم: اميدوارم که صداي من بهتر شده باشد چون تعليم صدا، تعليم صداي اپرا ميبينم ولي موسيقياي که با آن ميسازم، هيچوقت از نوع موسيقي اپرائي استفاده نميکنم، خيلي بيشتر براي من جالب است موسيقي خاورميانه و آفريقا و جاهاي خيلي قديمي. و احساس ميکنم که حتما صداي من در اين 25 سال بهتر شده.