لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

رهبران آمریکا و کره شمالی در دیدار تاریخی خود به توافق رسیدند

دیدار تاریخی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، بامداد روز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه در سنگاپور برگزار شد. محور اصلی مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ و تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره بود و به یک توافقنامه ختم شد.

دیدار تاریخی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، بامداد روز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه در سنگاپور برگزار شد.

این نخستین بار است که یک رئیس‌جمهور در مسند قدرت آمریکا با یک رهبر کره شمالی دیدار می‌کند. محور اصلی مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ و تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره بود.

ابتدا گفت‌وگوی دو نفره دونالد ترامپ و کیم جونگ اون فقط با حضور دو مترجم برگزار شد. سپس مذاکرات با حضور مشاوران ارشد دو طرف ادامه یافت.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا، جان کلی رئیس دفتر کاخ سفید، و جان بولتون، مشار امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، در ادامه مذاکرات صبح روز سه‌شنبه در کنار دونالد ترامپ حضور داشتند.

بر اساس توافقنامه به‌دست‌آمده دراین دیدار، طرفین تعهد کردند که به سمت خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه‌جزیره کره حرکت کنند و در عین حال ایالات متحده متعهد شد به کره شمالی ضمانت‌های امنیتی بدهد.

۰۵:۳۹ ۲۸.۳.۱۳۹۷

سرمربی تیم‌ ملی ایران گفت: هیچ وقت با چنین بازیکنانی کار نکرده‌ام که دریافتی‌شان آن‌قدر کم باشد و پایبندی‌شان اینقدر زیاد.
کی‌روش در حضور وزیر ورزش، سفیر ایران در روسیه و مسئولین فدراسیون فوتبال گفت: اینجا سوپرمن معنا ندارد. پسران فروتنی داریم که همیشه به ایران متعهد هستند و استحقاق توجه بیشتری را از طرف مقامات ورزش دارند. از صمیم قلب آرزو می‌کنم که این برد، جامعه فوتبال ایران را متحدتر کند.
کی‌روش در ادامه گفت: نگرش من از روز اول این بوده که هیچ بازیکنی صاحب پیراهن تیم ملی نیست، فقط این اجازه را پیدا می‌کند که این پیراهن را بر تن کند با یک هدف، اینکه پیراهن تیم ملی را در جایگاه بالاتری قرار دهد.

۰۵:۳۲ ۲۸.۳.۱۳۹۷

مسعود سلطانی‌فر با حضور در محل تمرینات تیم ملی ایران در مسکو گفت: شما تحت پشتیبانی یک ملت بزرگ، تاریخ‌ساز و فرهنگ‌دوست هستید و آن‌ها با حمایت از شما به دنبال غرور آفرینی‌ دیگری هستند.
وزیر ورزش تاکید کرد: حریفان ما قهرمانان جهان و اروپا هستند و از بهترین بازیکنان دنیا استفاده می‌کنند اما فوتبال قابل پیش‌بینی نیست. با این اعتماد به نفس به همراه تدابیر ویژه سرمربی تیم ملی و پشتیبانی یک ملت، می‌توانیم این عملکرد خوب را تداوم ببخشیم.

۱۵:۵۴ ۲۲.۳.۱۳۹۷

فدریکا موگرینی، مسئول امور خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اتحادیه دیدار ترامپ و رهبر کره شمالی را «گامی بسیار مهم و لازم» در جهت برقراری صلح در شبه جزیره کره و خلع سلاح کامل این شبه‌جزیره می‌داند.

وی در این بیانیه آورده است که اتحادیه اروپا آماده است ادامه مذاکرات در این زمینه را تسهیل کند و در جهت اعتمادسازی قدم بردارد.

۱۴:۲۳ ۲۲.۳.۱۳۹۷

خبرگزاری فارس به نقل از محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، می گوید که «نمی دانم رهبر کره شمالی با چه کسی دارد مذاکره می کند؟!»

در نخستین واکنش از سوی مقامات جمهوری اسلامی به دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی، آقای نوبخت تلویحا درباره نتیجه این مذاکرات تازه ابراز شک و تردید کرد.

او گفت: «با آدمی روبه‌رو هستیم که در هواپیما امضای خود را پس می گیرد، نمی‌دانم رهبر کره شمالی با چه کسی دارد مذاکره می‌کند، این شخص نماینده فهیم آمریکا نیست، امیدواریم خود ملت آمریکا فکری برای او کنند.»

اشاره سخنگوی دولت به بیانیه گروه هفت در کانادا است که دونالد ترامپ پس از توافق امضایش را در حال برگشت از نشست گروه هفت پس گرفت.

۱۴:۱۳ ۲۲.۳.۱۳۹۷

در پی دیدار رئیس جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی، ارزش سهام در بیشتر بازارهای مالی دنیا افزایشی قابل ملاحظه داشت.

قیمت دلار آمریکا نیز در ساعات اولیه صبح افزایش یافت، اما تنها ساعتی بعد این افزایش قیمت فروکش کرد، تا آنجا که کارشناسان مالی دیدار دو رهبر را «بی تاثیر» بر ارز آمریکا توصیف کردند.

۱۴:۱۰ ۲۲.۳.۱۳۹۷

خبرگزاری رویترز به نقل از دو «منبع» می گوید که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، سنگاپور را به مقصد پیونگ یانگ ترک کرده است.

رهبر کره شمالی روز یک شنبه وارد سنگاپور شد و سه شنبه صبح به وقت محلی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، دیداری داشت که تاریخی توصیف می شود.

۱۴:۰۸ ۲۲.۳.۱۳۹۷

ساعتی پس از دیدار «تاریخی» رهبران آمریکا و کره شمالی، خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی وزارت خارجه چین از احتمال تعلیق تحریم ها علیه کره شمالی در صورت تعهد این کشور به قطعنامه های سازمان ملل گزارش می دهد.

۱۳:۵۱ ۲۲.۳.۱۳۹۷

رئیس جمهوری آمریکا با قدردانی از حضار و تیم‌های همراه به کنفرانس خبری یک ساعته خود پایان داد.

۱۳:۴۹ ۲۲.۳.۱۳۹۷

دونالد ترامپ در پاسخ به خبرنگاران گفت که او خواستار مشارکت کره جنوبی و چین در روند بهبود روابط آمریکا و کره شمالی است.

۱۳:۴۶ ۲۲.۳.۱۳۹۷

خبرنگاری از دونالد ترامپ پرسید که آیا با این دیدار به رژیم بی‌رحم کره شمالی مشروعیت نداده است که او در پاسخ گفت من بهتر از شما می‌دانم و از پاسخ به این پرسش خودداری کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG