لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

رهبران آمریکا و کره شمالی در دیدار تاریخی خود به توافق رسیدند

دیدار تاریخی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، بامداد روز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه در سنگاپور برگزار شد. محور اصلی مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ و تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره بود و به یک توافقنامه ختم شد.

دیدار تاریخی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، بامداد روز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه در سنگاپور برگزار شد.

این نخستین بار است که یک رئیس‌جمهور در مسند قدرت آمریکا با یک رهبر کره شمالی دیدار می‌کند. محور اصلی مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ و تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره بود.

ابتدا گفت‌وگوی دو نفره دونالد ترامپ و کیم جونگ اون فقط با حضور دو مترجم برگزار شد. سپس مذاکرات با حضور مشاوران ارشد دو طرف ادامه یافت.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا، جان کلی رئیس دفتر کاخ سفید، و جان بولتون، مشار امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، در ادامه مذاکرات صبح روز سه‌شنبه در کنار دونالد ترامپ حضور داشتند.

بر اساس توافقنامه به‌دست‌آمده دراین دیدار، طرفین تعهد کردند که به سمت خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه‌جزیره کره حرکت کنند و در عین حال ایالات متحده متعهد شد به کره شمالی ضمانت‌های امنیتی بدهد.

۰۳:۴۶ ۲۲.۳.۱۳۹۷

مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا در حال حرکت به سمت محل برگزاری دیدار تاریخی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون: «ما آماده‌ایم برای امروز»

۰۴:۲۰ ۲۲.۳.۱۳۹۷

توماج طاهباز، سئول: رسانه‌های کره شمالی در حرکتی تقریبا نادر، تصاویر رهبر خود را در حالی که سوار بر هواپیمای خطوط هوایی چین می‌شود تا پیونگ‌یانگ را به مقصد سنگاپور ترک کنند، نشان داده‌اند. کیم جونگ‌اون برای عزیمت به سنگاپور و دیدار با دونالد ترامپ، از یک هواپیمای چارتر چینی استفاده کرد. ایدئولوژی مرسوم در کره شمالی موسوم به «جوچه»، که مبتنی بر «اتکلا مطلق به نفس» است، اجازه نمی‌دهد تا مقام‌های ارشد آن کشور یا حتی مردم کوچه و بازار، متکی به دیگران نشان داده شوند. اما این تصاویر ممکن است پیامی باشد مبنی بر «همکاری نزدیک» پیونگ‌یانگ و پکن. برخی تحلیل‌گران نیز می‌گویند دستگاه رهبری کره شمالی می‌خواهد نشان دهد دوران تازه‌ای فرا رسیده، شبیه آن چه در دو سه دهه اخیر در چین رخ داده‌است.

۰۴:۴۱ ۲۲.۳.۱۳۹۷

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا هتل محل اقامت خود را به مقصد محل اجلاس ترک کرد.

۰۴:۵۸ ۲۲.۳.۱۳۹۷

توماج طاهباز، سئول: برخلاف رئیس‌جمهوری و سران کره جنوبی که با نگاه خوش‌بینانه‌تری به مذاکرات نگاه می‌کنند و امیدوار هستند نتیجه‌ای، هرچند کلی از آن حاصل شود، نخست‌وزیر و سران ژاپن تا روزهای پیش از مذاکرات تلاش کرده‌اند تا خواسته‌های جزئی‌تری نیز در مذاکرات مطرح شود. توکیو علاقه چندانی به یک نتیجه کلی نشان نداده و خواستار آن است که فشارهای حداکثری بر پیونگ‌یانگ تا زمانی که کره شمالی دست از «کلیه» جنگ‌افزارهای کشتار جمعی برمی‌دارد، حفظ شود. برخی رسانه‌های ژاپنی می‌گویند در اظهارات اخیر مقام‌های ارشد آن کشور و اظهارات اخیر مقام‌های آمریکایی، تفاوت‌هایی دیده می‌شود.

۰۵:۱۰ ۲۲.۳.۱۳۹۷

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون به هتل محل اجلاس رهبران آمریکا و کره شمالی در جزیره سنتوزا وارد شدند.

۰۵:۴۶ ۲۲.۳.۱۳۹۷

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در مقابل دوربین های عکاسان با یکدیگر دست دادند و دیدار تاریخی خود را آغاز کردند. در مذاکرات سران آمریکا و کره شمالی تنها دو مترجم حضور دارند.

۰۶:۰۲ ۲۲.۳.۱۳۹۷

کیم جونگ اون در دیدار با دونالد ترامپ گفت: رسیدن به اینجا راحت نبود. تعصبات قدیمی و اقدامات گذشته به مثابه موانعی بر سر راه ما به جلو بودند، اما ما بر همه آنها غلبه کردیم و امروز اینجا هستیم.

۰۶:۰۸ ۲۲.۳.۱۳۹۷

دونالد ترامپ در آغاز دیدار تاریخی خود با کیم جونگ اون گفت: ما روابط فوق العاده‌ای خواهیم داشت، من هیچ تردیدی ندارم.

۰۶:۱۳ ۲۲.۳.۱۳۹۷

توماج طاهباز، سئول: به گزارش رسانه‌های کره جنوبی، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در هفته جاری برای اطلاع‌رسانی در مورد نتیجه دیدار ترامپ و کیم به منطقه شرق آسیا سفر خواهد کرد. دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی می‌گوید قرار است دیدار آقای پومپئو از سئول در روز ۲۴ خرداد انجام شود.

۰۶:۲۵ ۲۲.۳.۱۳۹۷

توماج طاهباز، سئول: شمار قابل توجهی از رسانه‌ها و تحلیل‌گران در ژاپن و کره جنوبی این احتمال را مطرح کرده‌اند که صرف نظر از نتیجه دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی، منطقه آسیا وارد مرحله تازه‌ای از حیات سیاسی خود می‌شود؛ موفقیت یا شکست مذاکرات به‌طور مشخصی بر رویکردها و سیاست‌های منطقه‌ای و حتی رویکرد مردم به احزاب سیاسی تاثیر خواهد گذاشت.

بیشتر

XS
SM
MD
LG