لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

بازدید مجازی از محل اختفای «آنه فرانک» در دوران جنگ جهانی دوم


 آنه و خواهرش در اردوگاه کار اجباری برگن بلسن کشته شدند.
آنه و خواهرش در اردوگاه کار اجباری برگن بلسن کشته شدند.

موزه خانه آنه فرانک به مناسبت هشتادونهمین سالروز تولد او، از اطاق‌های کوچکی که او و خانواده‌اش در آمستردام و دوران حکومت نازی‌ها در آن‌جا مخفیانه زندگی می‌کردند، امکان بازدید مجازی را فراهم کرده است.

موزه خانه آنه فرانک اعلام کرد بازدیدکنندگان در این دیدار که به صورت واقعیت مجازی ترتیب داده شده، می‌توانند محل زندگی آنه فرانک و چهار یهودی دیگر در فاصله ژوئیه ۱۹۴۲ تا روز کشف محل اختفای آنها در اوت ۱۹۴۴ و اعزام آنها به اردوگاه‌های مرگ را ببینند.

این نمایشگاه مجازی در یکی از ساختمان‌های ضمیمه موزه ترتیب داده شده و بازدید کنندگان می‌توانند اینترنتی و بدون رفتن به موزه، آن را ببینند.

رونالد لئوپولد، مدیر موزه خانه آنه فرانک در آمستردام، گفت بازدید از این نمایشگاه مجازی «تجربه‌ای همه جانبه» از اطاق‌هایی ارائه می‌دهد که در پشت خانه‌ای در جوار کانال شهر آمستردام قرار داشت و آنه فرانک خاطرات خود را در آن جا نوشته است.

فقط اوتو فرانک پدر آنه توانست از جنگ جان سالم به در ببرد. آنه و خواهرش در اردوگاه کار اجباری برگن بلسن کشته شدند. آنه فرانک هنگام مرگ ۱۵ سال داشت.

پس از پایان جنگ جهانی دوم اوتو فرانک دفتر خاطرات دخترش را منتشر کرد. اولین نسخه این کتاب به زبان انگلیسی با عنوان «خاطرات یک دختر جوان» در سال ۱۹۵۲ منتشر شد.

این کتاب به نمادی از «امید و مقاومت» بدل شد و تاکنون به ده‌ها زبان از جمله فارسی ترجمه و منتشر شده است. آنه فرانک به یکی از مطرح‌ترین قربانیان نسل‌کشی یهودیان - هولوکاست - توسط آلمان نازی تبدیل شد.

محل اختفای خانواده فرانک و چهار تن دیگر، از سال ۱۹۶۰ به موزه‌ای در آمستردام هلند تبدیل شده است.

این بازدید مجازی در موزه خانه آنه فرانک رایگان است و آن را می‌توان به هفت زبان مختلف از اوکولوس استور برای دستگاه‌های سامسونگ و یا گوشی‌های اوکولوس‌گو پیاده کرد.

افرادی که به دلیل ناتوانی یا محدودیت‌های جسمی نمی‌توانند از نمایشگاه موجود در اطاق‌های کوچک موزه بازدید کنند، اکنون از طریق این نمایشگاه مجازی قادر خواهند بود آن را دیده و از موزه بازدید کنند.

به گفته موزه خانه آنه فرانک، این نمایشگاه قرار است در سال جاری به مراکز آنه فرانک در شهرهای برلین و نیویورک منتقل شود.

به استناد گزارشی از خبرگزاری آسوشیتد پرس/ش.ر./ک.ت
XS
SM
MD
LG