لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

رئیس‌جمهوری کره جنوبی: کیم پذیرفته برای غیر اتمی شدن گام‌ عملی بردارد


مون جه‌این برای دیدار با کیم جونگ‌اون روز سه‌شنبه به کره شمالی رفت
مون جه‌این برای دیدار با کیم جونگ‌اون روز سه‌شنبه به کره شمالی رفت

مون جه‌این می‌گوید رهبر کره شمالی، در جریان دیدار دو طرف در پیونگ‌یانگ، پذیرفته به فعالیت سایت کلیدی آزمایش موتور موشک‌های بالیستیک، در حضور کارشناسان بین‌المللی، پایان دهد. مون می‌گوید کیم قبول کرده به سئول سفر کند.

مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، و کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، روز ۲۸ شهریور یک توافق مشترک سیاسی و موافقت‌نامه‌ای نظامی امضاء کرده‌اند که هنوز جزئیات هیچ‌یک مشخص نیست.

مون جه‌این در جریان کنفرانس خبری مشترک با کیم جونگ‌اون، گفته پیونگ‌یانگ پذیرفته‌است، در صورتی‌که آمریکا دست به اقدام متقابلی بزند، گام‌های عملی دیگری برای پایان دادن به کار تاسیسات اتمی نیانگ‌بیان، بردارد.

تاسیسات اتمی «نیانگ‌بیان» (یانگ‌بیان) در صد کیلومتری پایتخت کره شمالی قرار دارد. این تاسیسات محل انجام شکافای هسته‌ای برای آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ است. طی این بازه زمانی پیونگ‌یانگ شـش مورد آزمایش سلاح هسته‌ای انجام داد که واپسین آن‌ها قوی‌تر از تمامی موارد پیشین بود.

علاوه بر مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای کره شمالی، رئیس‌جمهوری کره جنوبی گفته کیم جونگ‌اون قبول کرده به‌زودی سفری به سئول داشته باشد. چنانچه این برنامه عملی شود، نخستین بار در تاریخ خواهد بود که رهبر کره شمالی از همسایه جنوبی بازدید می‌کند.

شبه‌جزیره کره پس از پایان جنگ جهانی به دو قسمت شمال و جنوب تشکیل شد و با پایان جنگ دو کره، دو کشور عملا بدون آن‌که دیگری را به‌رسمیت بشناسند در دو سوی منطقه حائل حفاظت‌شده‌ای به حیات خود ادامه داده‌اند.

البته در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷، زمانی‌که رئیسان‌جمهوری کره جنوبی به دیدار کیم جونگ‌ایل، رهبر پیشین کره شمالی رفته بودند، او نیز وعده داده بود از سئول دیدار کند، ولی در نهایت چنین چیزی نشد.

کیم جونگ‌ایل در سال ۲۰۱۱ درگذشت و پسرش، رهبر فعلی شمال، قدرت را در دست گرفت. در سال گذشته میلادی تنش‌ها در شبه‌جزیره کره چنان بالا گرفت که رهبران واشینگتن و پیونگ‌یانگ دیگری را به «آتش و خشم»، «نابودی» یا «جنگ پیشگیرانه اتمی» تهدید کرده بودند.

اما از آغاز سال نوی میلادی رهبر کره شمالی اعلام کرد رویه‌ دیگری در پیش گرفته و در جریان دیداری تاریخی در سنگاپور، با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بر سر غیر اتمی شدن شبه‌جزیره توافق کرد.

با این حال، از آن زمان تا کنون، تردیدهای مختلفی در مورد «گام‌های عملی» کره شمالی در این راستا ابراز شده‌است. از سوی دیگر مقام‌های پیونگ‌یانگ نیز گاه و بی‌گاه اظهار کرده‌اند که از واکنش و اقدام متقابل آمریکا، به‌ویژه در زمینه تحریم‌های شدید علیه کره شمالی راضی نیستند. دولت ترامپ تاکید کرده است که تحریم‌ها وقتی برداشته می‌شوند که کره شمالی اقدام جدی انجام دهد و غیر اتمی‌شدن آن کشور وارد فاز عملی شود.

رسانه‌های دولتی کره شمالی نیز به‌طور همزمان به پوشش خبری دیدار رئیس‌جمهوری کره جنوبی اقدام کرده‌اند. رادیو پیونگ‌یانگ پیش از ظهر چهارشنبه گزارش داد «وقتی رهبر معظم و محبوب قلب‌ها، رفیق کیم جونگ‌اون و مادام ری سول‌جو، همراه رئیس‌جمهوری مون جه‌این و همسر او وارد مراسم شدند، جملگی همه کسانی که در محل بودند مشتاقانه و کف‌زنان از آن‌ها استقبال کردند». رادیو پیونگ‌یانگ سپس گفته دو طرف در جمع حاضران سخنرانی کردند.

یون‌هاپ، اسوشیتدپرس، خبرگزاری آلمان، رادیو پیونگ‌یانگ|ت
XS
SM
MD
LG