لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

احتمال اعلام وضعیت اضطراری در فرانسه به دنبال افزایش خشونت‌ها


معترضان به بنای معروف طاق پیروزی در پاریس آسیب وارد آورده‌اند
معترضان به بنای معروف طاق پیروزی در پاریس آسیب وارد آورده‌اند

احتمال می‌رود امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، پس از دیدار با مقام‌های امنیتی کابینه خود اعلام وضعیت اضطراری کند. این دیدار برای یافتن راهی به منظور پایان اعتراض‌های گسترده در این کشور صورت گرفت.

اعتراض‌های فرانسه که ابتدا به صورت مسالمت‌آمیز و به دلیل افزایش بهای سوخت آغاز شد، در حال حاضر متوجه مسائل کلان‌تری همچون بالارفتن هزینه‌های زندگی، افزایش میزان مالیات‌ها و به طور کلی سیاست‌های اقتصادی دولت مکرون است. این اعتراض‌ها رفته رفته به خشونت کشیده شده است.

آن‌طور که خبرگزاری رویترز گزارش کرده، معترضان مرکز پاریس را به میدان جنگ تبدیل کرده‌اند و به بنای معروف طاق پیروزی نیز آسیب وارد آورده‌اند. این بنا در میدان شارل دوگل و در تقاطع بلوار شانزه لیزه قرار دارد و ساخت آن به اوایل قرن نوزدهم میلادی بازمی‌گردد.

بر اساس این گزارش، پلیس ضدشورش فرانسه روز شنبه (دهم آذر) به دنبال حضور قابل توجه آشوبگران در محله‌های شلوغ پاریس و آسیب به اموال شخصی از جمله خودروها، کافه‌ها و خانه‌های ثروتمندان، غافلگیر شد.

گزارش‌ها حاکی است میزان ناآرامی و آشفتگی در فرانسه به حدی رسیده که از سال ۱۹۶۸ به این سو سابقه نداشته است. این ناآرامی‌ها، چالش بسیار بزرگی را برای رئیس جمهور ۴۰ ساله فرانسه ایجاد کرده است.

مکرون که روز یکشنبه از اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین به پاریس بازگشت، از بنای طاق پیروزی که شورشیان شعارهایی چون «مکرون باید استعفا دهد» و «جلیقه زردها پیروز خواهند شد» بر روی دیوارهای آن نوشته بودند، بازدید کرد.

شورش جلیقه‌زردها روز ۱۷ نوامبر با بستن جاده‌ها و ممانعت در دسترسی به فروشگاه‌ها، انبارهای سوخت و فرودگاه‌ها به طور ناگهانی آغاز شد و شبکه‌های اجتماعی در گسترش این شورش خودجوش نقش قابل توجهی بازی کرده‌اند.

اما مقام‌های دولتی می‌گویند در به خشونت‌ کشیده شدن اعتراض‌های روز شنبه، گروه‌های افراطی راست و چپ و نیز آنارشیست‌ها دست داشتند.

بنیامین گریوو، سخنگوی دولت فرانسه، از احتمال برقراری وضعیت اضطراری برای مقابله با ناآرامی‌ها خبر می‌دهد.

به گفته وی، مکرون آماده مذاکره با معترضان است، اما سیاست‌های خود را تغییر نخواهد داد. دولت هدف از سیاست‌های تازه خود را مقابله با گرمایش جهانی اعلام کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، همزمان با اعلام مواضع وی، کارگران شهری در پاریس به جمع‌کردن زباله‌ها و خرده‌شیشه‌های ناشی از اعتراض‌ها، تعویض شیشه‌های رستوران‌ها و نیز پاک کردن شعارنوشته‌های روی طاق پیروزی پرداخته‌اند.

پلیس اعلام کرده که در جریان اعتراض‌های روز شنبه، بیش از ۴۰۰ تن را در پاریس بازداشت کرده و ۱۳۳ تن نیز زخمی شده‌اند.

پلیس برای کنترل شورشیان بیش از ۱۰ هزار گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرده است.

پیش از دیدار روز یکشنبه مکرون با مقام‌های امنیتی و مشاوران خود، وی در خیابان معروف شانزه‌لیزه و تحت تدابیر امنیتی شدید با شماری از نیروهای پلیس و آتش‌نشانان دیدار کرد.

بر اساس این گزارش، شماری از معترضان با فریادهای خود وی را تشویق می‌کردند و شماری نیز از وی می‌خواستند که کناره‌گیری کند.

منابع: رویترز و رادیو فردا؛ ب.ب/س.ن
XS
SM
MD
LG