لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

دیوار ترامپ چه خصوصیاتی دارد؟


در طرح دیوار ترامپ حتی اگر مهاجران از حصار نرده‌ای اولیه و محدوده تحت نظارت دوربین بگذرند با دیواری ۱۲ متری روبه‌رو خواهند شد
در طرح دیوار ترامپ حتی اگر مهاجران از حصار نرده‌ای اولیه و محدوده تحت نظارت دوربین بگذرند با دیواری ۱۲ متری روبه‌رو خواهند شد

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که مصمم به ساختن دیوار بازدارنده مهاجران در امتداد مرز کشورش با مکزیک است به‌طوری که حتی برای تأمین مالی این دیوار با نمایندگان کنگره ایالات متحده درگیر شده است.

دونالد ترامپ برای ساختن چنین دیواری دست‌کم پنج میلیارد دلار درخواست کرده است و مخالفت رهبران دموکرات‌ها در سنا و مجلس نمایندگان باعث شد که ترامپ در روزهای اخیر حتی تهدید به تعطیلی دولت آمریکا بکند.

رئیس جمهور آمریکا البته چند روز پیش بدون توضیح از موضع خود در مورد تعطیلی دولت عقب کشید و سنای آمریکا روز چهارشنبه با رای به تأیید بودجه چند اداره و آژانس فدرال، دولت ایالات متحده را از تعطیلی احتمالی نجات داد.

ترامپ البته روز پنج‌شنبه به‌سرعت نارضایتی خود را در توئیتر اعلام کرد و نوشت که از این پس هیچ لایحه‌ای را که به موضوع امنیت مرزی رسیدگی نکند امضا نخواهد کرد.

در همین حین، به نوشته خبرگزاری رویترز، مقام‌های دولت ترامپ در حال جستجوی راه‌های دیگر تأمین پول برای دیوار هستند و قصد دارند پولی را که از پیش به برخی آژانس‌ها و دیگر پروژه‌ها اختصاص یافته تغییر کاربری داده و به مصرف ساخت دیوار برسانند.

اما دیوار حائل ضدمهاجرت مورد نظر ترامپ که پیش‌نمونه‌هایی از آن نیز ساخته شده چه خصوصیاتی دارد؟

دونالد ترامپ گفته‌است که دیوار مرزی او باید «نفوذناپذیر، حجیم، بلند، قوی و زیبا» باشد که این توصیف البته هزینه‌های بالایی را به ذهن متبادر می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا گفته‌است که دیوار مورد نظرش ۱۶۰۰ کیلومتر طول خواهد داشت و هزینه‌های آن را ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار تخمین زده‌است. این در حالی است که سازمان امنیت داخلی آمریکا این رقم را حدود ۲۱٫۶ میلیارد دلار محاسبه کرده‌است.

ایالات متحده و مکزیک ۳٬۱۴۲ کیلومتر مرز مشترک دارند که هزار و صد کیلومتر از این مرز در حال حاضر با دیوار یا نرده و حصار فلزی حفاظت می‌شود.

دیوار ترامپ قرار است جایگزین دیوارها و حصارهای فعلی شود و بیشتر طول مرز دو کشور را پوشش دهد و تنها در قسمت‌هایی که کوه و ناهمواری‌های طبیعی گذر از مرز را سخت می‌کند، قرار است دیواری کشیده نشود.

حصارهای فعلی یک‌سوم از طول مرز دو کشور را پوشش داده‌اند و در نقاطی، عبور از این حصارها برای مهاجران چندان دشوار نیست.

دیوار حائل مورد نظر ترامپ قرار است از بلندترین و طولانی‌ترین دیوارهای تاریخ معاصر باشد و با ارتفاع ۱۲متری سه برابر بلندتر از دیوار برلین خواهد بود. برای مقایسه، دیواری که اسرائیل را از کرانه باختری جدا می‌کند ۸ متر ارتفاع دارد.

حجم سیمانی که قرار است برای ساخت دیوار استفاده شود ارقامی نجومی را دربر می‌گیرد و شرکت‌های زیادی هم‌اکنون برای تأمین این سیمان نام‌نویسی کرده‌اند.

صدها شرکت درخواست‌های خود برای شرکت در مناقصه ساخت دیوار ترامپ را ارسال کرده‌اند و جالب اینجاست که نام چندین شرکت مکزیکی هم در میان آنها دیده می‌شود.

رئیس شرکت سِمِکس، بزرگ‌ترین شرکت سیمان در مکزیک پیش از این گفته بود که «با خوشحالی» سیمان دیوار مرزی را تهیه خواهد کرد، اما پس از انتقادهای زیاد پیشنهاد خود را پس گرفت.

ترامپ در حال بازدید از پیش‌نمونه‌های قطعات دیوار مرزی:

طرح ترامپ برای ایجاد محدوده حائل مرزی تنها شامل دیوار نیست بلکه در مقابل این دیوار یک نواره ۴۵ متری از زمین خالی ایجاد می‌شود که در پشت آن، در سمت مکزیک، نیز یک حصار اولیه قرار خواهد داشت.

این زمین خالی با دوربین و دستگاه‌های مختلف پایش خواهد شد و اگر مهاجری موفق شود از حصار اولیه عبور کرده و به سمت دیوار بلند بیاید، آژیری به صدا درآمده و گشت مرزی باخبر خواهد شد.

آن حصار اولیه، خود به حالت نرده‌ای ساخته می‌شود تا مأموران بتوانند آن سوی آن را ببینند و نزدیک شدن افراد به مرز را زیر نظر بگیرند.

در حال حاضر بسیاری از مهاجران راهی ایالات متحده از کشورهای هندوراس، السالوادور و گواتمالا هستند که از فقر و ناامنی در کشورهای خود گریخته‌اند.

گشت مرزی آمریکا طی شش سال اخیر بیش از دو میلیون مهاجر غیرقانونی را در طول مرز جنوبی خود بازداشت کرده است. هم‌اینک بیش از ۱۲ میلیون مهاجر از مکزیک در ایالات متحده زندگی می‌کنند که ۴۵ درصد از آنها به طور غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ که با سختگیری بیشتر علیه ورود مهاجران به آمریکا و بازگرداندن گروه‌های از مهاجران همراه شده، شهرهای مرزی مکزیک مانند تیخوآنا با انباشت مهاجران مواجه شده‌اند و گزارش‌ها حاکی است که هم‌اینک اردوگاه‌ها و پناهگاه‌های این شهرها به حد اشباع رسیده و دیگر قادر به تأمین نیازهای سیل مهاجرت نیستند.

از سوی دیگر، سازمان‌های بین‌المللی زیست‌محیطی هشدار داده‌اند که ساخت چنین دیوار و محدوده حائلی، تأثیر منفی زیادی بر اکولوژی منطقه، گذرگاه‌های حیات وحش، و مسیرهای سیلاب‌ها خواهد داشت.

در حال حاضر بیش از ۴۵ دیوار و حصار مرزی طویل در جهان وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آنها دیوار بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هاست.

با استفاده از ان‌بی‌سی نیوز، الجزیره، رویترز، تلگراف، پیو، کانکریت کانستراکشن / پ.پ
XS
SM
MD
LG