لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

نانسی پلوسی دمکرات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شد


این دومین بار است که خانم پلوسی به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا برگزیده می‌شود.
این دومین بار است که خانم پلوسی به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا برگزیده می‌شود.

نانسی پلوسی، رهبر فراکسیون دمکرات‌ها، روز پنجشنبه ۱۳ دی‌ماه به عنوان رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد.

وی توانست ۲۲۰ رای از ۴۳۵ نماینده عضو این مجلس کسب کند. ۱۵ نماینده دمکرات به وی رای ندادند.

پس از اعلام نام پلوسی ۷۸ ساله به عنوان رئیس جدید مجلس نمایندگان، دمکرات‌ها فریاد شادی سر داده و او را تشویق کردند.

وی در سخنانش وعده داد که «یکپارچگی حکومت را اعاده کند تا مردم اطمینان حاصل کنند که دولت در خدمت منافع عمومی خواهد بود و در نه در خدمت منافع خاص».

این دومین بار است که خانم پلوسی به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا برگزیده می‌شود. وی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ نیز این سمت را به عهده داشت. پس از آن، جمهوریخواهان به مدت هشت سال اکثریت این مجلس را در اختیار گرفتند.

دمکرات‌ها در انتخابات نوامبر سال ۲۰۱۸ توانستند اکثریت مجلس نمایندگان را از آن خود کنند ولی جمهوریخواهان اکثریت‌شان را در مجلس سنا حفظ کردند.

جلسات عادی کنگره آمریکا با ترکیب جدید نمایندگان از روز پنجشنبه برگزار می‌شود.

آغاز کار کنگره، ادامه بن‌بست در تعطیلی دولت

آغاز به کنگره جدید همزمان شده است با ادامه تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا، که پنجشنبه وارد سیزدهمین روز خود شد.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حاکی است که دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان طرح‌های خود را برای از سرگیری فعالیت ادارات دولتی آماده می‌کنند و همزمان دونالد ترامپ آنها را متهم کرد که با نگاه به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ مشغول سیاست‌بازی هستند.

به نظر می‌رسد که دو طرف در مورد تقاضای رئیس‌جمهوری آمریکا برای میلیاردها دلار بودجه احداث دیوار در مرز مکزیک کماکان در حالت بن‌بست هستند. رهبران کنگره قرار است روز جمعه برای حل این معضل با دونالد ترامپ ملاقات خواهند کرد.

خانم نانسی پلوسی گفته است که بدون موافقت با اختصاص بودجه برای دیوار مرزی طرح‌های مربوط به از سرگیری فعالیت ادارات دولتی تصویب خواهند شد.

وی در مصاحبه‌ با شبکه خبری ان‌بی‌سی که روز پنجشنبه پخش شد گفت: «او (ترامپ) به هیچ وجه نمی‌تواند ما را به تصویب بودجه دیوار قانع کند. این موضوع می‌تواند بارها تکرار شود ولی پاسخ ما همیشه منفی خواهد بود».

دونالد ترامپ نیز روز پنجشنبه در واکنش خود، دمکرات‌ها را به سیاست‌بازی متهم کرد.

او در صفحه توئیتری‌اش نوشت: «دلیل تعطیل شدن ادارات دولتی فقط انتخابات ۲۰۲۰ است. دمکرات‌ها به خوبی می‌دانند که به خاطر دستاوردهای دوران ترامپ در انتخابات پیروز نخواهند شد و به همین خاطر آنها به هر وسیله‌ای با دیوار و امنیت مرزی مخالفت کرده و به فشارهای خود به رئیس‌جمهوری ادامه می‌دهند».

یکی از طرح‌های دمکرات‌ها برای پایان دادن به تعطیلی ادارات دولتی تصویب لایحه‌ای برای بودجه وزارت امنیت میهن از جمله ۱.۳ میلیارد دلار بر امنیت مرزهاست. این رقم از بودجه‌ای که دونالد ترامپ برای احداث دیوار مرزی تقاضا کرده است بسیار کمتر است.

بخش دیگری از طرح‌های دمکرات‌ها اختصاص بودجه به وزارت کشور، کشاورزی، مسکن و توسعه شهری و سایر ادارات دولتی است که بخش‌هایی از فعالیت آنها متوقف شده است. با تصویب این لوایح بودجه این ادارات تا پایان سال مالی جاری یعنی آخر ماه سپتامبر ۲۰۱۹ تامین خواهد شد.

کاخ سفید بسته پیشنهادی دمکرات‌ها را رد کرده و جمهوریخواهان که مجلس سنا را در کنترل دارند در پذیرش این طرح بدون موافقت دونالد ترامپ تردید دارند.

میچ مک‌کانل رهبر جمهوریخواه مجلس سنا پیشنهادات دمکرات‌ها را برای شروع مذاکره ناکافی دانسته است.

دونالد ترامپ نیز در آستانه مذاکرات روز جمعه با رهبران کنگره گفت تعطیلی بخش‌هایی از دولت تا زمان تصویب بودجه دیوار مرزی ادامه خواهد یافت.

او در سخنان علنی خود بار دیگر خطر عبور تجاوزگران و سایر خلافکاران از مرز با مکزیک را تکرار کرد.

اما روز چهارشنبه در یک گفت‌وگوی غیرعلنی با دمکرات‌ها اذعان کرد که اگر به تعطیلی ادارات دولتی پایان دهد «در انتظار عمومی ابله جلوه خواهد کرد».

یکی از مقام‌های کاخ سفید که از این مذاکرات اطلاع دارد و حاضر نشد نامش در گزارش فاش شود گفت آقای ترامپ با بیان این جمله سعی کرده توضیح دهد که عدم پرداخت بودجه احداث دیوار «ابلهانه» خواهد بود.

آقای ترامپ در سخنان علنی خود در جلسه کابینه که اولین اظهارنظرهای او در سال میلادی جدید است گفت: «تعطیلی بخش‌هایی از ادارات دولتی ممکن است مدت زیادی طول بکشد و یا به زودی تمام شود».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG