(rm) صدا | [ 4:24 mins ]
در نمايشگاه آثار جديدي هنرمند مشهور بريتانيائي، ديميان هرست Damien Hirst تماشاگران نيويورکي با مجموعهاي تازهاي از صحنههاي چندشآور طبيعت و زندگي روبرو ميشوند که براي نخستين بار گرايش تازهاي را در کار اين مطرحترين هنر معاصر بريتانيا را نشان ميزنند. دی میان هرست در نمایشگاه برای اولین بار به نقاشی روی آورده است و تصاویری هول انگیز و کنایه آمیزی که با آنها مشهور شده است را برای نخستین بار با قلم و رنگ به روی بوم آورده است. هر چند در این کار بیش از 30 دستیار از نقاشان مجرب او را یاری دادند.تمام 30 اثر نمانیشگاه که از 250 هزار دلار تا 2 میلیون دلار قیمت گذاری شده بود، ظرف چند ساعت فروش رفت. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): در نمايشگاه بيش از 30 تابلو و مجسمه (يا چيدمان) جديد از ديميان هرست، با آثار هنرياي روبرو ميشويم بيش و کم شبيه به آنچه «ديميان هرست» را در ده سال اخير به مشهورترين چهره از گروه هنرمندان جوانان بريتانيا تبديل ساخت، آثاری مثل برش عمودي جسد گاو و ويترينهاي از پر از وسائل جراحي واقعي و ساختگي، و گنجهای پر از قرصهاي رنگين، به اضافه يک سري تابلوي هولانگيز از تصوير زوال در مچاله شدن تدريجي صورت زن ميانسال خياباني معتاد به کرک کوکائين. اما ميان اين آثار و آثار قبلي ديميان هرست يک تفاوت عمده وجود دارد و آن اين است که تمام اين آثار نقاشي هستند، و نمايشگاه، نخستين تجربههاي اين هنرمند را با نقاشي نشانه ميزند.
علاوه بر اينها، تصاوير مشخص اين نمايشگاه، تابلوهاي عظيمي از صورتهاي اسکلت شده، تصويري از يک اتوموبيل منهدم شده در بمبگذاري تروريستي در بغداد، تصويري از يک تماشاگر فوتبال با چهرهاي خونين در يک دعواي خياباني، و نظاير آن اين نمايشگاه را پر ميکنند و بارديگر توانائي ديميان هرست را نشان ميدهند در نمايش گوشههاي هولانگيز و تکاندهنده طبيعت و در آميختن احساسات خام انساني و تصاوير علوم طبيعي، به علاوه توانائياي که او قبلا نمايش نداده بود، يعني نقاشي.
در اين کارها، آقاي هرست همچنان به بازي دوگانه خود با طبيعت ادامه ميدهد، و تماشاگر را در سر دوراهي نفرت و عشق يا ترحم و تهوع قرار ميدهد. صورت درهم شکسته تماشاگر فوتبال بعد از دعواي خونين، بايد دل ما را به رحم بياورد يا خشمگينمان کند زيرا معلوم نيست او مهاجم است يا قرباني. راهروي تميز و خالي يک بيمارستان هم همينطور، از يک سو آرامبخش است و از سوي ديگر هول انگيز.
اين کارها، برخلاف کارهاي قبلي که چيدمانهائي بودند از اشياء واقعي يا مندرآوردي سه بعدي، همه نقاشيهائي هستند که به طور سنتي روي بوم آمدهاند، اما خود ديميان هرست درمصاحبهها مدام تکرار ميکند که خود را زياد به نقاشي پايبند نميداند زيرا بيشتر از خود نقاشي، پرواي تصوير را دارد، و در کشيدن اين تابلوها، آقاي هرست تنها نبوده است. بيش از 30 دستيار، که اغلب آنها نقاشان مجرب هستند، در کارگاه اقاي هرست در حاشيه لندن، روي اين آثار کار کردند.
بيش از 30 تابلوي نمايشگاه ديميان هرست، که در يک ميهماني بزرگ در تالارهاي عظيم گالري گگوسيان Gagosian در محله چلسي افتتاح شد، قبل از بازشدن درهاي گالري به روي دعوت شدگان، توسط دعوت شدگان محدودتري که صبح و بعد از ظهر، به گالري سر زدند، به تمامي خريده شدند.
صاحب گالري، آقاي لري گگوسيان گفت که 30 تابلو ظرف چندساعت به فروش رفت. ارزانترينها، که بومهاي کوچکتر را شامل ميشد، 250 هزار دلار و بومهاي بزرگتر هر يک به مبلغ 2 ميليون دلار فروش رفتند. نمايشگاه، که بعد از چهارسال، اولين نمايشگاه آثار جديدي ديميان هرست در آمريکاست، تا اواخر ماه آينده دائر خواهد بود.
ديميان هرست در ميان هنرمندان هم نسل خود به خاطر کارهاي جسورانهاي که نگاه بيننده را به جلوههاي ناديده وگاه تهوعآوري از طبيعت و مرگ جلب ميکرد، مشهور شد. او اجساد بريده حيوانات و ماهيها و نظائر آنها را در تانکهاي عظيم مادهاي شبيه به پلکسي گلاس جاوداني کرد. آقاي هرست ضمنا صاحب رستوران مشهوري در محله گران Notting Hill لندن بود به نام Pharmacy که تمام آن را از نقش ديوار تا بشقاب و صندلي و کارد وچنگال شخصا طراحي کرده و سفارش داده بودند بسازند. وقتي رستوران در سال 2003 تعطيل شد، همه محتويات آن به انبار منتقل شد و از آنجا به حراج Sotheby که طي آن علاقمندان تا آخرين قاشق چايخوري را هم خريدند و جمعا 20 ميليون دلار از حراج محتويات رستوران فارمسي نصيب آقاي هرست شد.